יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות כללי
כללי

עיטוף תינוקות: כך תעשו זאת שלב אחרי שלב

בשנים האחרונות שיטת העיטוף – כריכת בד בצורה הדוקה מסביב לגופו של תינוק רך – הפכה להיות פופולרית יותר ויותר. הפעם הראשונה שנתקלים בה זה בבית החולים, כאשר ברוב חדרי הלידה, הצוות המקצועי מכסה את התינוק באופן הזה והוא נראה כמו חבילה קטנה ומהממת.

מה זה?
עיטוף – כשמו כן הוא – כריכה של בד סביב גופו של התינוק בצורה כזו שהגפיים שלו אסופות ומהודקות לצדי גופו. העיטוף אמור להיות הדוק יחסית (אך לא יותר מדי) והוא מרגיע את התינוק ומקנה לו תחושת ביטחון.

למה צריך את זה?
כאשר תינוק נמצא בבטן, דפנות הרחם מהוות גבול מבחינתו. תינוק אינו מודע לגופו ואינו יודע היכן הוא מתחיל והיכן הוא נגמר. תחושת הצפיפות ברחם (ביחד עם התנועה, הסביבה המימית, רחשי הקול של גוף האם ומחוצה לו, התאורה העמומה ועוד) מהווים סביבה נוחה לתינוק להתפתח. כאשר התינוק יוצא לאוויר העולם תחושת הגבולות הזו מתערערת לחלוטין. גופו פרוס לכל עבר וזו תחושה מאוד מלחיצה עבורו. בנוסף, הטבע מביא את התינוק לעולם מצויד ברפלקסים. אחד מהם הנקרא "רפלקס מורו" ותפקידו האבולוציוני לעזור לתינוק לשרוד. כאשר תינוק חווה רפלקס זה הוא חווה מעין תחושת נפילה שגורמת לו לפרוס את ידיו לצדדים בבת אחת ולקפוץ את ידיו. רפלקס זה קורה לעיתים מתוך שינה, ולעיתים לא, והוא לרוב מבהיל את התינוק וגורם לו לבכות ולחוש אי נוחות. עיטוף של התינוק לא ימנע את התרחשות הרפלקס, אך הוא ימתן את הקפיצה ויפחית את הבהלה. כמו כן, הוא ישמור על גבולות גופו של התינוק כך שיהיה פחות "פרוץ" ובכך יתן לו תחושת ביטחון. תינוק שחש ביטחון יהיה פתוח יותר לחקור את סביבתו ולהתפתח, ובנוסף, ישן טוב יותר כאשר רמות הסטרס בגופו יורדות.

מאיזה גיל ועד איזה גיל?
רצוי לעטוף את התינוק מרגע הלידה ועד גיל 3-4 חודשים (מה שנקרא הטרימסטר הרביעי). יש תינוקות שיסמנו שאינם מרוצים מהסידור הזה עוד לפני, וזה סימן עבורכם או להפסיק לגמרי עם המנהג או לבצע עיטוף חלקי – כלומר להשאיר יד או שתיים בחוץ. אפשרות נוספת היא לעשות את העיטוף בצורה פחות הדוקה, כך שהתינוק יוכל להשתחרר בעצמו מן העיטוף. ישנם תינוקות שאפילו יעדיפו להיות כך גם אחרי, ושיטה זו תהפוך להיות מעין שיטת הרגעה עבורם גם בגיל מאוחר יותר.

d0dc289e-a387-474d-b41e-6734eba89f13

האם אפשר להשכיב תינוק לישון עטוף?
תינוק עטוף לרוב יהיה תינוק נינוח יותר. הרבה אימהות מדווחות על כך שהתינוק נרדם להן בידיים אבל כאשר הן מניחות אותו בחזרה במיטה הוא מתעורר ומתחיל לבכות. הוא נרגע ונרדם שוב רק כשנמצא על הידיים בחזרה. זה לא קורה כי התינוק ערמומי ומפונק. כאשר תינוק מוחזק על הידיים הוא מרגיש עטוף, הוא מרגיש חום עצם הקרבה לגוף אנושי. כאשר מעבירים תינוק למיטה קורים שני דברים: הראשון, הטמפרטורה משתנה – הריחוק מגוף אדם אל המיטה מביא לירידה בטמפרטורה (כולנו מכירים את הכניסה למיטה בסוף היום – בהתחלה היא קרירה ולאט לאט חום גופנו מחמם גם את המיטה והשהות בה הופכת נעימה יותר). השני, תחושת הנפילה – כאשר האחיזה שלנו בתינוק משתחררת ואנו מורידים את גופו מטה לכיוון המיטה / העריסה, מתרחשת תחושת נפילה ורפלקס מורו מופעל. התינוק קופץ, נבהל, מתחיל לבכות ומה שמרגיע אותו הוא החזרה לחיקנו החמים והמגן.

עיטוף בהקשר הזה מאוד עוזר. רצוי שתינוק יהיה צמוד לגוף אנושי כמה שיותר, אבל לא תמיד זה אפשרי. לכן, אם תחזיקו את התינוק כאשר הוא עטוף, כאשר תרצו להניח אותו במיטתו המעבר הזה יהיה פחות מטלטל עבורו וסביר שהוא ימשיך לישון או שהחזרה לשינה תהיה יותר קלה עבורו. אני ממליצה יותר מזה – אל תניחו אותו ותעזבו, תניחו אותו ותישארו אתו במגע. הניחו עליו יד, המשיכו לדבר אליו / ללחוש לו. לאט-לאט אפשר לנתק חלק מהמגע – להפסיק לדבר אבל להמשיך ללטף או ההפך ולבסוף לשחרר לגמרי. כך המעבר יהיה פחות דרמטי עבורו וסביר שיתעורר פחות.

תינוק יכול לישון עם עיטוף – השינה תהיה לו יותר נעימה ורגועה והוא יתעורר כאשר יעלה צורך פיזיולוגי כמו, רעב, גראעפס, שחרור גזים או כל דבר אחר.

איך עושים את זה?
אפשר למצוא סרטונים רבים ברשת המדריכים איך לבצע עיטוף בצורה נכונה. בנוסף, היום אפשר לקנות שמיכות עיטוף ייעודיות וקלות לתפעול.

השיטה מאוד פשוטה ומה שצריך בשבילה זה בד גדול לא עבה מידיי (חיתולי טטרה גדולים מאוד מצוינים לצורך זה וגם שמיכות דקיקות או סדינים לא יותר מידיי גדולים יעשו את העבודה).

שלב 1 – מניחים את הבד על משטח ומקלפים את אחד הקצוות שלו כך שיצור משולש.

שלב 2 – מניחים את התינוק בקצה המקופל כך שהראש שלו יהיה על המשטח והכתפיים שלו על הבד.

שלב 3 – מצמידים את היד לצד גוף התינוק ומביאים את הבד מעל גוף התינוק ומכניסים את הקצה מתחת לישבן (כך שגוף התינוק יחזיק את הבד שלא ישתחרר). מוודאים כי היד השנייה משוחררת מהעיטוף.

שלב 4 – לוקחים את הקצה התחתון, מרימים אותו ומקפלים מעל גוף התינוק לכיוון הכתף החשופה. מכניסים את קצה הבד אל מתחת לכתף של התינוק. רגלי התינוק יכולות להישאר רפויות או מקופלות לכיוון הבטן (כפי שהיה ברחם).

שלב 5 – לסיום, מקפלים את שארית הבד מעל גוף התינוק וכורכים סביבו. העיטוף צריך להיות הדוק יחסית כך שאפשר יהיה להכניס אצבע בין שמיכת העיטוף לבין גוף התינוק.
34b02b25-ec6c-47d1-90b7-94528b141213

כאמור, אני ממליצה להסתייע בסרטונים המצויים ברשת. תוכלי למצוא אותם על ידי חיפוש המילים swaddle או swaddling.

בהצלחה!

רעות יוספי היא מדירכת הורות ראשונית, מדריכת הנקה ודולה לאחר לידה. לפרטים נוספים והרשמה לחצי כאן.


 

כתבות נוספות של רעות יוספי:
אימהות היא דבר טבעי, כמה קשה זה כבר יכול להיות?

לתינוק שלך יש ריפלוקס. האמנם?

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט