יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

עולים לגן, חוזרים לגן וילדי החינוך הביתי

זהו, "שנת הלימודים" נפתחה באופן רשמי. רק השם, "לימודים", כבר מרגיש לנו קצת רחוק מהצרכים של ילדינו, מהכוונות שלנו כהורים השולחים אותם למסגרות ולחלקנו אולי אף מהווה את אחד הגורמים לא לשלב במסגרות "חינוכיות", "לימודיות". אז מה בעצם אנחנו מצפים מהמסגרת בה ישולב הקטנטן או תשובץ (כמו אבן חן קטנה) הקטנטנה?

תיאוריות שונות מתייחסות לצרכי הגיל הרך בדרכים שונות – חינוך מונטסורי, חינוך וולדורף (אנתרופוסופי), החינוך הקיבוצי, חינוך זורם ועוד. אך למה אנחנו מצפים, באמת באמת מצפים בשביל ילדינו? לחיוך שפותח את היום, לחיבוק כשצריך חיזוק או סתם כך כשהוא מתוק, לאוכל מזין, להשתלבות בחברת בנות גילה, להעצמת יכולותיו וחשיפתה לאתגרים חדשים, למנוחה כשצריך, לגירוי המתאים, לשיתוף שלנו ההורים ברווחתה וקצת מחוויותיו. מה כבר ביקשנו? מה?

"לימודים" זה נחמד, אך כולנו יודעים שילדים לומדים כל הזמן, מכל דבר ומכל אחד. את שנת הפעילות אנחנו לא צריכים בשביל "לימוד" ו"חינוך" בא מהבית (לא משנה חלוקת הזמנים, המשפחה היא המודל החינוכי של הילדה). אז איך אנחנו יכולים להשפיע עכשיו? הרי השיבוץ כבר נעשה או שנרשמנו כבר לפני חצי שנה?! (במקרה הטוב, בו הגן לא דורש הרשמה טרם לידה).

תמיד אפשר להשפיע! הצוות – גם אם זהו צוות מיומן, בעל דרכים ושיטות משלו, עם גננת שכבר ראתה הכל ושמעה הכל – מורכב מבני (בנות לרוב) אדם, אשר מצפים לקבל בדיוק את מה שאתם וילדכם מצפים. חיוך בבוקר, חיבוק לחיזוק כשצריך, הערכה.


כתבות נוספות של יעל גראור:
תינוקות לא ישנים טוב, וטוב שכך
שינה טובה בלילה מתחילה ביום
7 טיפים טבעיים להקלה על תינוק מצונן


היו בני אדם מולם ולא "לקוחות", חייכו, החמיאו, זקפו לזכותן הצלחות של ילדכם, שתפו אותן (לא ברגע הכי עמוס בו הן מנסות להרגיע זאטוט המתגעגע לאמו ולשעשע חמישה נוספים) קצת בחיי המשפחה, שאלו לשלומן וזרעו אצלן את מה שתרצו שיזרעו בילדיכם.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

ומה לגבי החינוך הביתי? הרי בבית אתם האחראים על חיבוק, חיוך, תזונה נכונה, אך איך נעצים? איך נשלב בחברה? איך נלמד לחלוק ולוותר, להתגבר על תסכולים מעמדה שווה? המשימה שלקחתם על עצמכם היא מורכבת ביותר (יש יאמרו "קשה", אך זה עניין סובייקטיבי). המורכבות קיימת ולכן מומלץ לייצר מערכת של איזונים – זמן בית קבוע משולב עם זמן חוץ קבוע (שימו לב שזמן חוץ במכונית לא עונה על הצורך התנועתי של ילדכם), זמן פעילות וזמן ישיבה ויצירה.

אפשר להשתלב בפעילויות קבועות להורים וילדים כמו יוגה לילדים, משחקיות פעילות, קבלות שבת קהילתיות, פעילויות גן עם (אמא, אבא, סבא, סבתא…), פעילויות של יום-שלושה ימים בשבוע המקנות סדר יום קבוע עם קבוצה קבועה של בני גיל, המלווה על ידי אשת חינוך המתמחה בהפעלת ילדים והורים ביחד.

והכי חשוב, זכרו לחזק את תחושת הביטחון של ילדכם בצוות המסגרת או החוג, את התחושות האמביוולנטיות תשמרו לשיחות "מבוגרים", ונסו לחשוב על פתרונות יצירתיים ועל תקשורת פתוחה.

מוקדש באהבה רבה לילדים החמודים ולאימהות והאבות הנרגשים לקראת התחלה חדשה,

יעל גראור, MA היבטים התפתחותיים בחינוך, יועצת שינה ומדריכת הנקה. מנהלת מרכז זולזו בתל אביב. לפרטים נוספים ולהרשמה לחצו כאן.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט