יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

מדוע הישיבה הזו לא טובה לילדים שלכם?

השבוע יצא לי לתקן כמה ילדים שישבו בישיבת W שמוטה. יש לי רדאר לישיבה הזו, אני מיד מרגישה צורך לתקן אותה. בטוח יצא לכן לראות פעוט או ילד היושבים בישיבה המוגדרת "ישיבת W". ייתכן שאפילו ילדכן יושב כך ולא שמתן לב. בתור מורה לריקוד שנים רבות, אני תמיד מקפידה "ליישר" או להעביר לישיבה מזרחית את התלמידות שנהגו לשבת בישיבת W (ואם כבר, גם את אלה שעמדו תוך הישענות על הצד החיצוני של כף הרגל) מהסיבה הפשוטה שישיבה כזו מותחת את רצועות הברכיים יתר על המידה ובאופן שעלול להזיק לברך. אולם, לא ידעתי שיש לכך סיבות והשלכות אף מעבר לפגיעה האפשרית בברך. אנחנו שמות לב לכל מיני דברים שהקטנטנים שלנו עושים (חוטפים צעצוע, מעיפים אוכל), אך פה מדובר פשוט בישיבה. החלטתי לבדוק קצת יותר לעומק את הנושא ואני משתפת אתכם בממצאים:

ישיבת W כשמה כן היא, הילד יושב עם הברכיים קדימה והעקבים לאחור (כמו בתמונת הכתבה), לא יושב על העקבים, אלא פושט את כפות הרגליים משני צידי הישבן לאחור. פיזיותרפיסטים ברחבי העולם העלו מספר סיבות מדוע לא כדאי לאפשר לפעוטות לשבת בישיבה זו.

אחת הטענות היא כי מנח זה יוצר בסיס רחב מידי ובכך מחליש את הכוח של שרירי הליבה אשר כידוע מתפתחים בתגובה לצורך לשמור על שיווי משקל של הגוף. במנח הזה, שרירי הבטן והגב פחות עובדים מאשר בישיבות "מאמצות יותר" כמו עם רגליים לפנים, בפיסוק או משולבות.

טענה נוספת נוגעת לנושא המתח בשרירים של השוקיים והירכיים, כמו גם למתיחת הרצועות בברך ובקרסול כאמור. בנוסף, ישיבה זו נמצאה קשורה לטונוס שרירי נמוך, הכוונה לשרירים רפויים ורכים יותר אשר מקשים על היכולת לשבת זקוף בשל שימוש לא נכון בשרירים.

אז למה בעצם זה חשוב?
אנשי המקצוע טוענים שישיבת W לאורך זמן בגיל הילדות עלולה לפגום בהתפתחות הקורדינציה ושיווי המשקל של הילד (אלמנטים של מוטוריקה גסה). הישיבה הזו משפיעה על התפתחות שרירי היציבה החשובים כל כך בכל שלבי החיים. שימו לב שזו בדרך כלל ישיבה מאוד שמוטה בה הגב רוכן קדימה.

לא ממש ברור למה ילדים מסויימים יושבים כך ואחרים לא, מה שכן ברור שזו ישיבה בעלת בסיס רחב המאפשרת יציבות רבה ומינימום מאמץ של השרירים ולכן מועדפת בקרב ילדים.

ישיבת W
ישיבת W

מה ניתן לעשות?
אם אתם רואים את ילדיכם יושב כך, פשוט ישרו פיזית את רגלייו לפנים או לישיבה מזרחית או פיסוק. עם הזמן מספיק שתגידו "יישר רגליים" או "שב ישר" והם לבד ייצאו מהמנח הזה. כדאי גם לדאוג לפעילות גופנית קבועה עבור הפעוט והילד, פעילות המחזקת את המוטוריקה הגסה, משחקי כדור, שיעורי ספורט ותנועה ולמינהם ואפילו התרוצצות וטיפוס בגינה ליד ביתכם.

בהתחלה ייתכן שהם ייתרגזו מעצם הזזת הרגליים ואף יקומו ויעברו לעשות משהו אחר אבל כמו תמיד, זה עניין של תרגול ואם זה נעשה ברוח טובה ומלווה בהסבר, אני בטוחה שהילד יבין שזה לטובתו.

לא ברור לגמרי מה הסיבה ומה המסובב, אם כי כן רואים שילדים שמרבים לשבת כך, סובלים לעיתים מבעיות אורתופדיות ומשרירים מתוחים, אבל לא בהכרח הצליחו להוכיח האם זו הסיבה או התוצאה. כלומר האם הופיעה קודם הבעיה האורתופדית ואחריה ישיבת הW או ההיפך?

כמו תמיד, נמצא גם אנשי מקצוע מנגד שיאמרו שאין שום בעייה בישיבה הזו. אלה הטוענים כך, מאמינים שזו ישיבה לגמרי טבעית המעידה על גמישותו של הפעוט וכיוון שזו הישיבה בעלת הבסיס הכי רחב – היא מועדפת על הפעוטות כאשר הם עובדים במוטוריקה עדינה ובקורדינציה של עין-יד כמו ציור או השחלת חרוזים וכו'.

אז למרות הדעות הסותרות, ולאור העובדה שפיזיותרפיסטים ממליצים לא לשבת כך בשל ההשלכות העלולות להיות מישיבה זו, הפעילו שיקול דעת אם אתן רואות את ילדיכם יושב בישיבת W ונסו לגרום להם לשנות את ישיבתם, כמו כן, עודדו אותם לשבת זקוף ועם מינימום שעות מסך בהן הראש מוטה כלפי המסך בזווית מטה (פה כבר מדובר על גילאים גדולים יותר), זהו דור שצפוי לסבול בעתיד מבעיות בחוליות ושרירי הצוואר בשל שהייה ממושכת מול מסך בזוית מטה של 45 מעלות (חישבו על נייד/טאבלט שמוחזק ביד). לסיכום, כמה שיותר פעילות והתחזקות, במקביל לפיתוח המוטוריקה העדינה בציור/הרכבות/בצק, כך שנגדל ילדים פעילים, חזקים ובעלי גוף שיישרת אותם שנים רבות קדימה.

קרן קירשנר-סמואל, חיבוק של אמא, היא מדריכת תנועה לנשים בהריון ולאחר לידה ומעבירה שיעורים קבוצתיים ומפגשים אישיים של תנועה, תמיכה והדרכה. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצי כאן.


כתבות נוספות של קרן קירשנר סמואל:
פעילות גופנית ותנועה במהלך ההריון: המדריך המלא
איך להוריד את הבטן לאחר הלידה?
כל האמת על מה שעלול לחכות לך אחרי הלידה
כך תשמרי על רצפת האגן
פעילות גופנית אחרי לידה
10 דברים שמחכים לכם כשתהפכו להיות הורים
10 דברים שכדאי לדעת מראש על תינוקות
עייפות, מאמץ ועומס על השרירים: כך תשמרי על גופך לאחר לידה
ילדת? בשעה טובה! ועכשיו לבירוקרטיה

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180