יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות כללי
כללי

למה אנחנו כל כך מתקשים להציב גבולות לילדים שלנו?

בואו נודה על האמת, לרובנו קשה להציב גבולות. אנחנו יודעים איך אנחנו רוצים שהילדים שלנו יתנהגו, אבל ברגע האמת, אנחנו מתקשים לעשות זאת. חשבתם פעם למה זה? הרי אם המטרה ברורה לנו, התפקיד שלנו כהורים ברור לנו, החשיבות של הצבת גבולות ברורה לנו – אז למה זה כל כך קשה?

יש מספר גורמים העומדים בין הורים לבין הצבת גבולות:

1. חוסר חיבור לעקרון
הורה שלא מתחבר למהות ולחשיבות הרעיון אותו הוא רוצה להעביר יתקשה לעמוד בו. לדוגמא, הורה שמנסה להציב לילדיו גבול לגבי אכילה מול הטלוויזיה, אבל בעצם, לא באמת אכפת לו אם הם יאכלו מול הטלוויזיה – יתקשה לייצג יציבות בהעברת הגבול לילדים.

2. גבולות ואהבה
הורים מרגישים שהצבת הגבול מתנגשת עם האהבה שלהם לילד. אם אני אעמוד מול הילד שלי בתקיפות ואציב גבול, זה יתפרש כחוסר אהבה, הילד יכעס עלי ואף יותר מזה – הילד לא יאהב אותי. אם הילד מתנהג לא יפה במגרש משחקים, ואני אקח אותו באמצע הפעילות הביתה, הוא יכעס עלי. הרי ילדים קטנים אלופים בלהגיד להורים שלהם "אני לא אוהב אותך" כאשר הם כועסים. ולא פעם זה יכול לנגן לנו על מיתרי הרגש.

3. אין כוח
הצבת גבולות זו עבודה. זו התמודדות בטווח הקצר. קחו דוגמא בה הילד שלכם לא מתנהג יפה בגינת המשחקים וגם לאחר שהבהרתם לו שאם הוא ימשיך כך תאלצו ללכת הביתה, הוא ממשיך להתנהג לא יפה. עכשיו לפי ההתניה שלכם, הגיע הזמן לקום וללכת הביתה, אבל אתם יודעים שאם תעשו זאת, תהיה דרמה. אתם יודעים איזו התמודדות מחכה לכם בדרך הביתה – בכי, צעקות, השטתחויות על הריצפה ומה לא – למי יש כוח לזה? עדיף להמשיך לאיים/להסביר/לבקש שיתנהג יפה ולקוות לטוב – רק לשמור על שקט תעשייתי.

4. בלבול בתפקיד ההורי
הורים שלא בטוחים מה התפקיד שלהם: לגרום לילד להרגיש חלק מהמשפחה? שלילד יהיה נעים? או לחנך את הילד להיות אזרח למופת? מכירים את זה שהילד שלכם רוצה לבחור בגדים לבד בבוקר ויש סביב זה דרמה שלמה? לא משנה לאיזה הסדר אתם מנסים להגיע אתו – שיבחר יום לפני, שילך לישון עם הבגדים, שיכין מראש 2 אפשרויות – זה עדיין סיפור כל בוקר מחדש. הרבה פעמים אלה מצבים שמצד אחד ההורה רוצה לתת לילד תחושה של חופש בחירה, שמתחשבים בדעתו, שמקשיבים לו, ומצד שני אתם רוצים ללמד אותו לקחת אחריות, לפתח עצמאות, להתארגן לבד. עכשיו השאלה על מה לשים את הדגש?

5. רגשות אשם וייסורי מצפון
הצבתם גבול והילד מתנגד אליו. בוכה, מנסה לשכנע, מגלה מורת רוח ומפעיל אצל ההורים תחושות לא נוחות של רגשות אשם וייסורי מצפון. מסכן הילד, איך הוא בוכה, אולי נוותר לו?

צילום: pixabay
צילום: pixabay

רובנו מבינים בחשיבות של הצבת הגבולות אך מתקשים להציב אותם וללא ספק יש לכך השלכות. הרי ילדים צמאים לגבולות ומחפשים כל הזמן את המסגרת. גבול נותן לילד ביטחון, תחושה שהוא לא לבד בעולם הגדול ויותר מכך, לאי הצבת גבולות יש השלכות:

1. כאשר אין גבולות, הילד לא מתאמן לראות צרכים של האחר. לדוגמא, אתם רוצים שבשעה 20:00 הילדים יהיו במיטה וילכו לישון וסוף סוף יגיע הזמן שקט שלכם. ילד שלא לומד לכבד גבול זה, לא לומד לראות את הצורך שלכם, ההורים.

2. ילדים ללא גבולות מתקשים להתאים את עצמם למסגרות. הרי בגן, בבית הספר, בצבא, במקומות עבודה, בכל אלה צריך להתנהל בתוך מסגרת של גבולות וחוקים. כאשר אתם לא מקפידים על גבולות, אתם לא מכינים את הילדים שלכם למציאות החיים.

3. ילד שלא לומד לכבד גבולות יכול להיתקל במצב שהסביבה לא סבלנית וסלחנית אליו.

4. ילד שכמהה לגבולות ואין גבולות, יכול להרגיש שההורה מזניח אותו.

הנוסחה להצבת גבולות היא ראשית כל להחליט מה הגבולות שבאמת חשובים לך כהורה ולייצג אותם מול הילדים בעקביות, בנחישות ובאסרטיביות לאורך כל הדרך, שלב שלב, לאט לאט.

רוצים לשמוע עוד על גבולות ואף להתיעץ עם ניצן? בשבוע של ה-25-30/6 יתקיים שבוע בנושא הצבת גבולות. לגישה לתכנים, התייעצות, קבלת טיפים ועוד לחצו כאן.


 

ניצן גבאי משען, מאמנת ויועצת בתחום הורות וקריירה. לפרטים נוספים וליצירת קשר לחצי כאן.

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180