יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

חזרה לשגרה לאחר לידה: 6 עצות לגוף ולנפש

ילדת? מזל טוב!!!

מדובר בנס אמיתי, הבאת חיים לעולם.

והגוף שלך, השברירי הזה? זה שבקושי סיים ריצת 100 מטר בתיכון, שסבל מכאבי גב בצבא ומכאבי ברכיים בשיעורי אירובי. הגוף הזה הצליח לגדל בתוכו תינוק, בן אדם קטן. ואחרי 9 חודשים של סחיבה וגרירה, ילדת את התינוק הזה בתהליך לא פשוט בכלל. ואפילו אם המעבר היה חלק ולא "זכית" בתפרים מפנקים, העייפות והתשישות, שהפכו לבנות לווייה קבועות, שמורות רק לך ולחיילים בשמירה.

אבל הזמן עובר והתינוק גדל. את כבר קצת פחות תשושה (עדיין עייפה כמעט תמידית אבל את והעייפות למדתן לתפקד יחד) ואת מתחילה להיזכר קצת בעצמך. פתאום יש קצת יותר זמן להתאפר בבוקר, להסתרק, לבחור בגדים ללא שאריות של פליטה, כאלה שקיימת ביניהם התאמת צבעים הגיונית! ואפילו לשתות כוס קפה בטמפרטורה סבירה.

ומה עם הגוף שלך?

ייתכן, שבנוסף לקשיים שהוזכרו ( העייפות, אוי העייפות….זו לא טעות להזכיר אותה כבר פעם שלישית) תפתחי רגשות מעורבים או אפילו קשים כלפי הגזרה החדשה שלך ותגלי שאפשרי לאהוב את הבריאה החדשה שיצאה ממך ללא גבולות ובאותה נשימה להפסיק לאהוב ואף לכעוס על הגוף שהשתנה לך פתאום.

שיתוף בתחושותיך, יזכה אותך במגוון הערות מסביבתך הקרובה, חלקן נועדו לעודד אותך: " מה את רוצה? את אחרי לידה", " לי לקח שנה שלמה לחזור לעצמי", " נשארה לך רק קצת בטן, כל השאר ירד".

וחלקן כנראה יאתגרו את מידת השלווה הפנימית שלך ברמות שלא הכרת: " יש כאלו שלא יחזרו לעצמן לעולם", "האגן נפתח בהיריון ולא חוזר לעצמו אף פעם", " חכי תראי מה יהיה לך בלידה הבאה" ועוד פנינים מלאות טאקט ורגישות.

אז לפני כל העצות הפרקטיות של "איך כדאי לאכול?" או "מתי כדאי להתחיל לחזור להתאמן"? כמה טיפים חשובים בעיקר לנפש שלך. אל תשכחי שגם היא ואולי קודם היא, צריכה להתאושש.

1. חסל סדר בחינות!

צילום: pixabay
צילום: pixabay

בין אם את מניקה ובין אם לא, לא יעזור לך להישקל כל בוקר, או למדוד את השמלה הקטנטנה שהצלחת להחליק אליה בדיוק חודש לפני שנכנסת להיריון, או לבדוק מהי כמות הצמיגים המדויקת שנוספה לך ובאיזה אגף.

בין אם תרצי ובין אם לא, הגוף שלך עבר תהפוכה רצינית. לקח לו 9 חודשים לייצר את התינוק שלך, לא? תני לו מספיק זמן להתאפס על עצמו. הרפואה, כידוע, מדברת על שנה עד לחזרה למשקל של לפני ההיריון, אך יש הגורסים כי התקופה יכולה להימשך גם שנתיים.

2. חזרה לפעילות גופנית – בהדרגה.

החלטת לחזור לכושר? מעולה! החלטה מבורכת וחשובה. אם היית רגילה לבצע פעילות גופנית מאומצת לפני ההיריון, ובכוונתך לחזור ולבצע אותה, מומלץ שתתחילי בהדרגתיות. זוהי המלצה שאולי נשמעת מובנת מאליה אבל לא מעט נשים מגיעות לפציעות ספורט זמן מועט לאחר הלידה. לדוגמא, נשים החוזרות לרוץ לאחר שלא רצו בעת ההיריון עלולות לסבול מכאבי ברכיים עקב העומס שהיה על מפרק זה בעת ההיריון. כנ"ל נשים שעברו ניתוח קיסרי וחוזרות לבצע תרגילי בטן מבלי שבדיקה רפואית וידאה לחלוטין כי שרירי הבטן נסגרו והחלימו. זכרי שבסופו של דבר תחזרי ככל הנראה לביצועים הקודמים שלך, אך חשוב להתחיל בקצב איטי ולהקשיב לגוף.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

3. שתי הרבה.

אני בטוחה שזאת לא העצה המקורית ביותר שקיבלת, אבל אם את מנסה לרדת במשקל, לבצע פעילות גופנית, לגדל תינוק קטן וגם לנסות לנהל בית ברקע, כדאי שתדאגי לכמות מספקת של נוזלים ובעיקר של מים. אין מה לעשות, הגוף שלך עובד הרבה יותר טוב כשהוא לא סובל מחוסר של מים ( אם את מניקה, הנחייה זו חשובה לך על אחת כמה וכמה אבל את זה את כבר יודעת ).

4. אל תהססי לבקש עזרה.

בטח כבר המליצו לך לקראת סוף ההיריון ומייד לאחר הלידה לקבל כל עזרה שיציעו לתת לך, החל מכביסות ובישולים וכלה לעזרה עם התינוק החדש. מציעה לך ליישם הנחייה זו גם לגבי עצמך.

אם החלטת שאת מוכנה לשינוי כלשהו (חזרה לאכילה מאוזנת, חזרה לפעילות גופנית) ואת מרגישה מחויבת לתהליך, רק זקוקה ליד מכוונת, השגחה או תמיכה – פשוט בקשי. קרוב לוודאי שתופתעי לגלות את מידת הנכונות לעזרה שתביע סביבתך הקרובה.

זו יכולה להיות חברה טובה, שתדרבן אותך להצטרף להליכות משותפות, מאמן כושר, דיאטנית או כל בריה אחרת שתעזור לך לגייס את עצמך בצורה הטובה ביותר.

5. חזרי לאכילה בריאה בהתאם ליכולותייך ורצונותייך.

ייתכן שבתקופת ההיריון אימצת לעצמך דפוסי אכילה שלא היית רגילה אליהם קודם לכן, בין אם מדובר באכילה של כמויות גדולות יותר ממה שהיית רגילה, אכילה מרובה של מתוקים/ מטוגנים או אכילה בשעות שאינן שגרתיות עבורך.

כך או כך, הלידה אינה מאפסת את רצונותיך והרגליך, ואת עשויה למצוא את עצמך ממשיכה בחלק מן ההרגלים הללו גם לאחריה. כמובן שההנחיה היא שתאכלי הכי בריא שאפשר, אך המלצתי היא לאפשר לעצמך לעשות זאת בשלבים שירגישו לך טובים ונכונים.

נשים רבות המגבילות עצמן בצורה מוגזמת לאחר הלידה, מתקשות מאוד לרדת במשקל ואף מוסיפות למשקלן. מציעה לך לבחור שינוי אחד בכל שבוע ולהרגיל את גופך אליו בהדרגה ( דוגמאות יכולות להיות: ניסיון לאכול במרווחי שעות סבירים, הפחתה בכמות הממתקים – או כל דבר אחר שמדבר אלייך באופן אישי). כדאי לבחור בתחילה בשינוי שיהיה לך הכי פחות קשה להתמיד בו.

6. החשוב מכולם- נסי לא להשוות עצמך לאחרות.

כנראה שמדובר בטיפ הקשה ביותר ליישום, ובשיעור חשוב לא רק לתקופה שלאחר הלידה. אנחנו הרי רגילות מגיל צעיר להשוות עצמינו לאחרות במישורים רבים. ועדיין, באתגרים שמזמנים החודשים שלאחר הלידה, אני מציעה לך בחום להימנע מהשוואות לנשים אחרות.

אתחיל מהדברים שבוודאי ידועים לך כבר: לכל אישה המבנה הגופני הייחודי לה והגנטיקה האישית שלה, הממלאים תפקיד גם בחזרתו של הגוף לקדמותו לאחר הלידה.

מעבר לכך, לכל אישה חוויות היריון ולידה אינדיווידואליות הקשורות בין השאר גם למצב הנפשי שילווה אותה בסופן. אישה שעברה היריון לא פשוט או לידה טראומטית, לא בהכרח תמצא עצמה משנסת מותניים בזריזות לעבר חזרה לגיזרה חטובה. מצד שני, אין זה אומר שאם עברת היריון נפלא ולידה שמיימית, מצופה ממך לדלג בשמחה אל חדר הכושר זמן קצר לאחר הלידה. בדקי עם עצמך היכן את מבחינת מוטיבציה. יכול להיות שתצטרכי לעבד עם עצמך (או עם גורם מקצועי) את חוויית ההיריון והלידה שלך לפני שתוכלי להתחיל שינוי כלשהו.

בהצלחה!

סיון פלג היא דיאטנית קלינית, המתמחה בתזונה מותאמת הריון ואחרי לידה.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט