יו יו 2018 גדול
[ssba]
טורים אישיים

חופשת לידה: זה הזמן שלך. תהני ממנו

מתנה מיוחדת לנשים בחופשת לידה. למידע נוסף לחצי כאן!

מתחילת ההיריון ידעתי שאני אהיה אמא מסורה, אמא אוהבת, אמא טוטאלית. ידעתי שאעשה הכל בשביל הילד שלי. היו לי הרבה שאלות על העתיד להגיע: על המשך ההיריון, על הלידה, על החיים שלאחר מכן. הרבה שאלות רלוונטיות יותר ופחות. אחת השאלות הרלוונטיות יותר הייתה – איך "אשרוד" את חופשת הלידה שלי? אני אוהבת להיות פעילה, לעשות, ליזום, ליצור, לפעול. אוהבת אקשן בחיים, תנועה ושינויים. היה ברור לי מההתחלה שאני לא אהיה אמא שיושבת בבית. הייתי בטוחה שאני אשתגע אחרי כמה חודשים קצרים ושבטוח אחזור במהרה לעבודה, לעשייה, לפעילות.

ואז ילדתי.

ולמרות כל התכנונים והחששות שהיו לי חופשת הלידה שלי רק התארכה והתארכה. ביליתי עם הבן שלי יותר משנה וחצי ביחד בבית.

איך זה קרה? למה? ומה עשיתי בזמן הזה?
חופשת הלידה שלי הייתה כל מה שלא תכננתי מראש – אבל אין ספק שהיא כללה בתוכה את הרגעים הנפלאים ביותר בחיי, את הרגעים המאתגרים ביותר, המעייפים ביותר והמרתקים ביותר.

חופשת הלידה שלנו היא זמן מיוחד ביותר בחיים שלנו.

השם חופשת לידה – בכלל לא מתאים לתקופה הזו. זו תקופה שלא יכלה להיות שונה יותר מאיך שאנו מדמיינות חופשה. זה הזמן העסוק ביותר בחייך. בשבועות הראשונים אנחנו עוד כל כך עסוקות בהתאוששות מהלידה ובטיפול בתינוק. לידה היא אירוע אדיר מבחינה פיזית ורגשית. ולוקח זמן להתאושש ממנו. ולא רק הלידה, גם תשעת החודשים שקדמו לה דורשים התאוששות. הגוף שלנו, צריך זמן להחלים, להתאזן ולהירפא. מבחינה רגשית, אנחנו מוצפות, רגישות, וזקוקות לזמן לעכל, להכיל, להבין, להרגיש. את תהליך ההתאוששות הזה אנחנו עושות בזמן שאנחנו מטפלות בעולל קטן שרק הגיח לאוויר העולם וזקוק למזון, שינה, אהבה, נשיאה, החלפות של חיתולים, חיסונים, שקילות, סובל מגזים ועצירויות ועוד ועוד. כששאלו אותי אם אני לא משתעממת בבית, התשובה שלי הייתה שאין אף עבודה בעולם שתעסיק אותך בצורה כל כך אינטנסיבית כמו חופשת לידה.

אבל חופשת הלידה שלך, היא גם הזמן שלך.

הזמן שלך להתחיל להכיר את התינוק שלך. בין החלפה, להאכלה, לפליטה, להרדמה – זה הזמן להסתכל להם בעיניים, לחבק אותם, להתבונן בהם, לחייך אליהם, לאהוב אותם להכיר אותם. את פוגשת ומכירה עכשיו דמות שלא הכרת לפני כן והיא הולכת להיות אחד האנשים המשמעותיים ביותר בחייך עד יומך האחרון.

זה גם הזמן שלך להכיר אותך, כאמא חדשה שנולדה. אם זו לידה ראשונה או לא, את עוברת שינוי אדיר. ואת מסתגלת לעצמך מחדש.

אין ספק שזו תקופה שיכולה להיות מתסכלת עבור נשים רבות – עייפות, תסכול, שעמום, בדידות, תחושה של עשייה לא פרודוקטיבית, תחושה של בזבוז אישי וחוסר מימוש או הגשמה, תקופה של שינוי גדול.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

חופשת הלידה שלי הפכה להיות תקופה נהדרת. במקום להיות תקופה מייאשת, משעממת ובודדה. הייתה לי תקופה פוריה, מלאה, משמחת וחברתית, יותר ממה שיכולתי לדמיין. הסוד הגדול שלי היה שהצלחתי לתרגם את הצרכים שלי מלפני הלידה אל המציאות החדשה של אחרי הלידה: האהבה שלי לפעילות גופנית הפכה להיות יוגה עם התינוק שלי, וספורט עם הטיולון (כן גם ריצות), הרצון ליצור – הפך להיות ספר מתכונים חדש ובריא לקטנטנים. האהבה שלי לעשייה הפכה להיות יוזמה חברתית קהילתית, שפיתחתי בכך שהקמתי יוזמת פעילויות ונטווריקנג לאימהות במקום מגורי וארגנתי מפגשים, פעילויות, סדנאות ועוד. הייתי עסוקה, יצירתית, פעילה, שמחה והכי טוב – את כל הדברים האלו – עשיתי יחד עם הבן שלי.

הנה כמה טיפים שעזרו לי להפוך את חופשת הלידה לאחת התקופות היפות בחיי:

1. אל תעברי אותה לבד
אין דרך להסביר את החשיבות של שהיה במחיצת אימהות אחרות שעוברות את אותם הקשיים, הלבטים, השאלות. תחושת שייכות, שיחות על קקי של תינוקות, טיפים, ובעיקר להבין כל פעם מחדש שהכל בסדר – לכולם קשה, מאתגר, מבלבל, ומשמח. תחושת הביחד נותנת כוחות, אך גם תמיכה, שמחה ורוגע שמבינים שלכולם יש אתגרים וקשיים ואת לא שם לבד.

2. קחי את הזמן להכיר את עצמך מחדש
גם אם זו לידה ראשונה וגם אם לא – את משתנה, המערך המשפחתי משתנה. הרבה פעמים אנחנו נוטות ישר לקפוץ על הסוס ולהמשיך לדהור. אבל לידת ילד היא אחד האירועים המשמעותיים ביותר בחיים ומביאה את השינוי הגדול ביותר בחיים. קחי את הזמן, תני לעצמך להשתנות, אל תכריחי את עצמך לרוץ באינרציה של העבר. תהיי בהווה ותאפשרי לעתיד להיבנות.

3. תדעי שגם בחופשת לידה את יכולה לשמור על התחביבים שלך ועל מי שאת
אם את אוהבת ספורט – את יכולה לעשות זאת עם התינוק או בכל רגע פנוי. אם את אוהבת סטיילינג – מותר להתלבש יפה גם כשמחליפים חיתולים. אם את אוהבת ליזום וליצור – זה הזמן לחדש, להקים סטארט-אפ חדשני, ליזום דברים בקהילה. יש לך אפשרות בתקופה הזו ,להשקיע את עצמך ולהתפתח בכל מה שמעניין אותך – גם אם זה לא במסגרת העבודה.

4. תשאלי את עצמך שאלות, ותהיי כנה עם עצמך
האם באמת נכון לך לחזור לעבודה בזמן שהחלטת? האם את צריכה להאריך או לקצר את החופשה ולמה? תקשיבי לעצמך באמת. את יודעת בלב מה נכון לך – את יודעת למה התינוק שלך זקוק. אם תהיי כנה עם עצמך באמת – לא יהיו לך חרטות. תדעי את המגבלות הכלכליות שלך, תדעי את הצרכים של התינוק שלך, תדעי מהן הזכויות שלך, ומהן האפשרויות שלך ותקבלי את ההחלטה הנכונה ביותר עבורך. גם אם זה ידרוש שינוי – זה בסדר.

5. תיהני!
תמצאי את ההנאות הקטנות שבחיים – ותראי שהן בסך הכל – די גדולות. כוס מיץ טרי בפארק על דשא מוצל, הכרות עם חברה חדשה, טיול על חוף הים עם המנשא, או סתם לשכב על שמיכה במרפסת בנחת.

6. שתפי את בן הזוג
אתם שניים. דברי אתו על ההנאות, הקשיים, הרצונות, התחושות. חשוב שלא תשמרי בבטן. אם את מאושרת או מתוסכלת – חשוב שידע, חשוב שתחליטו החלטות יחד.

7. תדאגי למצוא זמן עבור עצמך
גם אם זה 5 דקות ביום וגם אם זה שעה שלמה, את זקוקה לזמן שיאפשר לך שקט, רוגע, תחושת מלאות. לכל אחת משהו אחר עושה את זה – אימון יוגה, מדיטציה קצרה, ארוחה טובה עם חברות, מסאז', שופינג – משהו שתרגישי את.

והכי חשוב, התינוק החדש זקוק לך במיטבך. את צריכה למצוא, להבין, לעשות את מה שיאפשר לך להיות במצב הזה.

שרי גת כהן, הגיעה לאימהות מעולם הריפוי, היוגה, החינוך וטיפוס ההרים. עוסקת כיום, בפיתוח תוכניות ליווי לאימהות לאחר לידה, הנחיית הורים לתהליכי תמיכה הוליסטיים בילדים וביזמות חברתית – קהילתית. בעלת הבלוג אימהות במודעות.

טורים אישיים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט