יו יו 2018 גדול
[ssba]
כללי

זחילה על שש: למה חשוב שהתינוק יזחל על הברכיים?

יש תינוקות שעולים על הברכיים בגיל צעיר מאוד, ולרוב ההנחיה הרווחת היא לנסות לגרום לו להתאמן עוד קצת על הגחון, כי זחילת גחון מאוד חשובה להתפתחות (בעיקר כשהיא סימטרית). לעומת זאת, יש תינוקות שנשארים הרבה זמן על הגחון וזוחלים להם על הבטן (לפעמים בצורה לא סימטרית) וגם לקראת לגיל שנה הם טרם עושים את המעבר לזחילה על הברכיים, לזחילה הקלסית. ויש תינוקות שלקראת גיל שנה, מסיבות שונות עדיין לא למדו לזחול והם אוהבים מאוד שמושיבים אותם. ומתישהו כך הם לומדים להתקדם במצב של ישיבה ואז עולים לעמידה ומכאן מתחילים ללכת.

למה חשוב שהתינוק יזחל על הברכיים בזחילה הקלסית?
לזחילה הקלסית קוראים גם זחילה על "ארבע", כי זה לזחול כמו כלבלב, חתול או חיה אחת שהולכת "על ארבע". בשפה המקצועית יותר קוראים לה "זחילת שש", כי התינוק נשען על כפות הידיים, הברכיים וכפות הרגליים. הזחילה הזו סימטרית. זה אחד היתרונות הגדולים של הזחילה על הברכיים. לכן, כאשר תינוק זוחל בצורה לא סימטרית על הגחון, אני ברוב המקרים עובדת איתו על המעבר לזחילת ברכיים, על מנת לאפשר לו תנועה סימטרית יותר.

pixabay
pixabay

הזחילה על הגחון אכן חשובה. אבל בשלב מסויים המעבר לזחילה על הברכיים מתבקש (לקראת גיל 10 חודשים לתינוקות אשר זקוקים לקצת יותר זמן לכל שלב התפתחותי). הגוף נמצא בזחילה כזו במצב בו חלק גדול ממנו נמצא מעל הקרקע וזה דורש בגרות במערכת העצבים. במנח זה התינוק מחזק את חגורת הכתפיים, דבר שחשוב גם ליציבה הטובה בשלב ההליכה.

מרכיב חשוב נוסף בזחילת שש הוא השימוש של יד ורגל באלכסון: על מנת לזחול התינוק צריך להניע יד ורגל נגדיות. אי אפשר לזחול עם הבטן מעל הקרקע כאשר מניעים כל פעם את היד והרגל של אותו הצד. השימוש ביד ורגל באלכסון מכין גם את שלב ההליכה, בו יש הד של התנועה ביד הנגדית כאשר עושים צעד עם הרגל.

ליכולת להשתמש באלכסונים יש חשיבות גדולה גם מבחינת המוח: המשמעות היא שהתינוק יידע להפעיל את שתי ההמיספרות של המוח בצורה תקינה באותו הזמן. בעיה במערכת האלכסונים עלולה ליצור קשיי קשב וריכוז, מופנמות-יתר או לחילופין נטייה היפראקטיבית עקב יצירת מתח בגוף. כבר בגיל 3 חודשים כאשר התינוק רוכש את היכולת לחצות עם ידיו או עם רגליו את קו אמצע הגוף נוצרים חיבורים בין שתי ההמיספרות במוח של התינוק. יכולת זו מאפשרת לתינוק להגיע לשלב ההתהפכות (בסביבות גיל 5 חודשים).

בהמשך מאפשרת יכולת זו את הזחילה על הברכיים באמצעות הפעלה של האלכסונים (יד ורגל נגדיות).

מעניין לראות שתינוקות שזוחלים במן חוסר שקט ממקום למקום על הגחון מפתחים פתאום יותר יכולות של קשב וריכוז כאשר הם מגלים את הזחילה על הברכיים.

חשוב מאוד להדגיש: הזחילה על הברכיים חשובה מאוד! אך בבקשה אל תילחצו אם הילד שלכם לא זחל על הברכיים. זה לא אומר שבגלל זה יהיו לו בעיות קשב וריכוז. יש מחקרים לכאן ולכאן. ותמיד אפשר גם להחזיר ילד קצת יותר גדול לשלב הזחילה על הברכיים. המוח שלנו תמיד לומד ואפשר להשלים תהליכים גם מאוחר יותר.

הנה כמה טיפים:
• לתינוק שטרם גילה את הזחילה על הברכיים: כדאי לפזר כריות, חבילות טיטולים ומכשולים אחרים בבית על מנת לעודד אותו לעלות על הברכיים.
אפשר להניח את התינוק על הבטן על רגל ההורה ולשים צעצוע מעניין בצד השני של הרגל של ההורה על מנת להביא את התינוק למצב של עמידת ברכיים.
בשכיבה על הגב אפשר לחבר יד ורגל באלכסון ולתת לתינוק לחקור את הרגל. אפשר לעשות זאת כל פעם בזמן ההחתלה.
• עם תינוק שכבר לא נשאר לפרק זמן ממושך על הגב אפשר לעשות את אותו התהליך בישיבה: לחבר יד ורגל באלכסון.
• מצויין לתרגל טיפוס על מדרגות. כאשר תינוק עולה ברך אחר ברך במדרגות יש לו את כל המרכיבים של הזחילה ל הברכיים.
אפשר לעודד זחילה דרך מנהרה של משחקי תינוקות או לבנות מנהרה כזו בעצמכם עם כיסאות ולעודד את התינוק וגם את הילד הגדול יותר לזחול מתחת לכיסא/ כיסאות.
• עם ילדים גדולים יותר שלא זחלו או לא זחלו מספיק על הברכיים אפשר לשחק משחקים של חיקוי חיות: בואו ונזחל כמו כלבלב, חמור, חתול – זה מאוד משעשע ומחזיר אותם לשלב הזחילה.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. בעלת הסטודיו הכפרי להורים ותינוקות בקיבוץ הראל. לפרטים נוספים לחצי כאן.

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180