יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

בדיקת דם עשויה למנוע מקרים של לידה שקטה

הצליל הכי מפחיד שאפשר לשמוע בחדר הלידה לאחר לידת תינוק הוא שקט. השקט מחריש האוזניים של לידה שקטה. אין התנשפוויות. אין בכי של תינוק. אין קריאות שמחה. רק דממה.

הפחד הגדול ביותר של כל זוג שמצפה לתינוק, הנושא שלא מדברים עליו, ומשתדלים לא לחשוב עליו במהלך ההריון, הוא לידה שקטה. וגם אם הסיכון הסטטיסטי ללידה שקטה קטן מאוד, בסטטיסטיקה כמו בסטטיסטיקה – עבור מי שנפגע הפגיעה היא 100%.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

אחרי שראתה מקרים רבים מדי של לידה שקטה, פרופ' סוזן ווקר מאוניברסיטת מלבורן שבאוסטרליה, בשיתוף צוות של חוקרים, התחילו לעבוד במרץ על בדיקת דם חדשה שתפקידה להתריע על מצוקה עוברית שמתרחשת לפני תאריך הלידה, על מנת שניתן יהיה ליילד מוקדם יותר ולהציל את חיי התינוק.

המחקר מנסה לבדוק מיהם העוברים שבסיכון ללידה שקטה, ומהם הגורמים שעלולים להוביל ללידה שקטה, מעבר לגורמים המוכרים מדעית (דוגמת רעלת הריון, היפרדות שיליה, סיבוכי הריון ועוד), וזאת על מנת שניתן יהיה לפעול לפני שמגיעים ללידה שקטה.

"אנחנו מנסים למצוא דרכים טובות יותר לזהות מראש תינוקות שגופם קטן ביחס למועד לידתם", סיפרה פרופ' ווקר בראיון לאתר Mamamia האוסטרלי, "תינוקות קטנים מצויים בסיכון ללידה שקטה שהוא פי 4 מתינוק שעתיד להיוולד במשקל רגיל, ומרגש לחשוב שאם נזהה תינוקות קטנים מראש נוכל לעקוב אחריהם מקרוב וליילד אותם בזמן".

לפי פרופסור ווקר, השיטות הקיימות למדידת גודל העובר מוגבלות למדי, ותוצאותיהן אינן מספקות: במדידה שמתבצעת כיום, באמצעות אולטרסאונד מזוהים רק כמחצית מהתינוקות שעתידים להיוולד קטנים.

צוות החוקרים בראשותה של פרופ' ווקר מקווה להצליח להתחקות אחר אותם עוברים שלא גדלים בקצב מספק, ושעתידים להגיע לתאריך הלידה קטנים, באמצעות בחינת תעתיק גנטי מהשילייה אשר יספק 'חתימה גנטית' או דגל אדום לגבי קצב התפתחות העובר.

 

"תקוותי עבור בני" כותבת פרופ' ווקר באתר האוניברסיטה "היא שפניו לעולם לא יצטרפו למאות הפרצופים שחקוקים בזכרוני של גברים צעירים נפלאים, רגישים, מלאי חמלה, שטופי דמעות, שאוחזים בידיהם תינוק מת. הלוואי שלעולם לא יביט בי כפי שהם מביטים בי, בתחנונים אילמים לעזור לבת זוגם, בזמן שהם עצמם מתפרקים. הלוואי שנהיה פורצי דרך ונפחית את שיעור הלידות השקטות. "

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960