יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

בדיקות רפואיות בגיל שנה: המדריך המלא

יום הולדת ראשון לילד. הוא כבר בן שנה. חוץ מעוגה, בלונים והמון נשיקות אוהבות מכולם, בגיל שנה (ולקראתו) זה הזמן לערוך כמה בדיקות לילד/ה, כדי לוודא שהוא/היא מתפתח/ת כמו שצריך ושמצב בריאותו תקין. הנה הבדיקות ההכרחיות לגיל שנה:

בדיקות דם
בגיל שנה יש לבצע בדיקת דם (ספירת דם) לתינוק כדי לבדוק את רמת ההמוגלובין שלו. בדיקת סקר זו חשובה היות ומרגע הלידה ועד הגיעו לגיל שנה, משקלו גדל בערך פי שלושה.
ובעניין הגובה: הפעוט מתארך פי אחד וחצי. מכאן שצריכת הברזל בשנת צמיחה מואצת זו גבוהה מאוד. כידוע, מגיל ארבעה חודשים ועד הגיעם לגיל שנה-שנה וחצי, ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, תינוקות מקבלים תוספת ברזל. "תוצאות ספירת הדם נותנות תמונת מצב לגבי רמת הברזל בדמו של הילד. לעתים הטיפול המונע אינו מספיק כדי שקצב הגדילה וההתפתחות יהיה כצפוי, ואז יש צורך להגדיל את מינון תוספת הברזל בהתאם למשקלו של הילד או להפסיקו", אומר ד"ר מיקי שטיין, מומחה לרפואת ילדים במרפאות שירותי בריאות כללית "ורדיה" בחיפה ו"לב הקריה" בקריית אתא.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


השלמת חיסונים
בגיל שנה נותנים מנות חיזוק (בוסטר) לחיסונים שהתינוק כבר קיבל במהלך השנה הראשונה של חייו. בין החיסונים:
– DtaP: דיפטריה, טטנוס, שעלת – מנה רביעית.
– Hib: חיסון נגד פוליו-המופילוס, הגורם לדלקת קרום המוח קשה.
– MMRV: חיסון ראשון נגד אדמת, חצבת, חזרת ואבעבועות רוח.
– חיסון נגד חיידק הפנוימוקוק-פרבנר (חיידק שנפוץ בקרב ילדים ועלול לגרום לדלקת קרום המוח. חלק מהזנים כבר עמידים לטיפול אנטיביוטי, ולכן לחיסון משנה חשיבות, גם משום שהוא מונע את הדבקת שאר בני המשפחה.
– שפעת: בעונת החורף מומלץ לחסן את התינוק נגד שפעת.
"בגיל שנה הנוגדנים שקיבל התינוק ברחם מאמו נעלמים, והוא חשוף למחלות שונות, חלקן עונתיות כמו שלשולים ומחלת הפה והגפיים בקיץ, ומחלות דרכי הנשימה העליונות ודלקות אוזניים בעיקר בחורף. מחלות הילדים הקלאסיות וסיבוכיהן נעלמים אט אט בגלל החיסונים הניתנים לפעוטות", מסביר ד"ר שטיין.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

בדיקת ראייה
לקראת גיל שנה נערכת לתינוק בדיקה מעמיקה יותר של יכולת הראייה שלו. זו בדיקת הרשתית (רטינוסקופיה) שמבצע רופא עיניים. בדיקה נוספת נערכת בגיל שנה לשלילת אפשרות לעין עצלה.

טיפת חלב
– מרפס: בחינת מצבו של המרפס הקדמי בגולגולתו של התינוק, שלרוב אמור להיסגר עד גיל שנה.
– בטיפת חלב מתבצעות גם בדיקות מעקב וגדילה.
– בדיקת ההתפתחות בגיל שנה שמה דגש על תקשורת ומוטוריקה גסה. בגיל זה נבדקים תחומי ההתפתחות של התינוק ובהם זחילת שש, התיישבות, הליכה עם עזרה (בדרך כלל סביב רהיטים), השמעת קולות, הבנת פקודות פשוטות (שלום, כפיים, ידיים למעלה ועוד), גלגול כדור, בחינת חרדת זרים וחרדת נטישה.
– מדידות: בגיל שנה מתבצעות מדידות לבחינת מצב הגדילה וההתפתחות של הפעוט. בין השאר בודקים האם הוא מסוגל לדבר, לבטא שלוש מילים, או יותר, האם התחיל ללכת והאם יש לו "תפיסת צבת".

בדיקה גופנית
בגיל עשרה חודשים ועד שנה, התינוק מוזמן לבדיקת רופא שבמהלכה נבדקים מצבו הגופני ומצב ההתפתחות שלו, וזה כולל יכולת התהפכות, זחילה, כוח שרירים, צחוק (כשמשחקים איתו "קו קו"). הבדיקה נעשית לאתר בעיות מוטוריות ראשוניות, אם יש. וגם בדיקת שמיעה על ידי הרופא.

כתבות נוספות של הורים וילדים:

טרנד חדש: ללדת ביום ההולדת שלך
בלונים עלולים לגרום למוות
כך נראות מסיבות יום הולדת של ילדי הסלב
יום הולדת או יום יולדת: למי מגיע לחגוג?
במקום להוציא אלפי שקלים על יום הולדת לילד

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180