יו יו 2018 גדול
[ssba]
כללי

באיזה גיל כדאי להתחיל להקריא לילדים סיפורים?

כל הורה לקטנטנים כבר יודע שילד בן שלוש והלאה, נהנה מאוד כשמקריאים לו סיפור ולומד מכך דברים רבים. זהו זמן איכות של ההורה עם ילדו, וילדים פשוט משוגעים על זה. אחת השאלות הנפוצות שאני נתקלת בה היא: "מתי מתחילים?". התשובה היא, הרבה הרבה קודם.

תינוקות וילדים לומדים כל יום המון המון מילים. קודם הם מבינים את המילה ולאחר מכן הם אומרים אותה. הקראת סיפורים לתינוק כבר בגיל 4 חודשים, יכולה רק לתרום בלמידה של השפה, בהבנה של רצף, הבנה שיש התחלה וסוף, הבנה של רגשות וגם יצירת עניין בספרים כבר מגיל מוקדם, על מנת לעורר עניין בקריאת ספרים בהמשך.

איך עושים את זה? הנה כמה טיפים:

1. זוכרים שתינוק בדרך כלל לא יחזיק מעמד למשך יותר מ-5 דקות, ואפילו פחות, לכן בוחרים סיפור קצר יחסית. סיפור שבו יש ביטוי חזרתי שיכול לעורר עניין בתינוק, ספר שבו האיורים לא עמוסים וברורים יחסית, רצוי רקע חלק ולבן ועליו האיורים, סיפור שבו העלילה פשוטה ולא מורכבת.

2. מקצרים את הסיפור גם אם הוא מלכתחילה קצר – אם יש 4 משפטים בעמוד, נקריא רק משפט אחד עיקרי ששומר על הרצף של הסיפור כולו, ועם הזמן והמוכנות שלו, נאריך ונקרא יותר משפטים עד שנגיע להקראה מלאה.

3. הקראת הסיפור באינטונציה (הנגנה) מוגזמת שתמשוך את אוזנו של ילדנו, ובעוצמות קול משתנות.

4. חזרה על אותו סיפור למשך תקופות ארוכות – חודש ואפילו שלושה חודשים ויותר, בהם נקריא את אותו הסיפור. ולא, הם לא משתעממים אלא להיפך, מהקראה להקראה העניין והציפייה שלהם הולכים וגוברים.

5. הנאה מהרגע! אם אנחנו נהנים, הילדים שלנו נהנים לעשות את הפעילות יחד איתנו!

הנה כמה המלצות על ספרים קלאסיים לתחילת הדרך:

לגילאי 4 עד 12 חודשים:
תירס חם/ מרים רות
מעשה בחמישה בלונים/ מרים רות
אם פתאום אפגוש אריה/ מיריק שניר
בוא אליי פרפר נחמד/ פניה ברגנשטיין

לגילאי שנה עד שנה וחצי:
סדרת ספרי פינוקי/ אריק היל
הלו הלו אבא/ חנה הורן
ארנבת נמה נום/ ג'וליה דונלדסון
איילת מטיילת/ רינת הופר
בוקר בהיר אחד/ אורה אייל

לגילאי שנה וחצי עד שנתיים:
האריה שאהב תות/ תרצה אתר
אליעזר והגזר/ לוין קיפניס
בייגלה/ מרגרט ריי
גלגלים/ מיריק שניר
הבית של יעל/ מרים רות

חשוב להדגיש שנית כי ניתן להקריא כל אחד מהספרים הללו בכל גיל. אין גיל "נכון" לכל ספר. בני שנתיים ושלוש למשל, ישמחו לשמוע שוב דקלום מוכר כמו "בוא אליי פרפר נחמד", ובני חצי שנה לעומת זאת, יהנו גם מהקראה קצרה ומותאמת של "אליעזר והגזר".

בסרטון שלפניכן, הבן שלי, אז בן 5 חודשים, כשאני מקריאה לו את הסיפור "תירס חם"/מרים רות, ומשתדלת לעשות את זה לפי הנקודות שכתבתי. כיום, הוא בן שנה, אני מקריאה לו יותר שורות מכל עמוד, אני מאפשרת לו להעביר עמודים בעצמו ולדפוק על הספר כפי שאני עושה בעצמי בסרטון הנוכחי. אני מקריאה לו את הסיפור בערך פעם בשבוע ומשלבת ספרים אחרים אותם הוא מכיר היטב בשאר ימות השבוע.

חן קלימיאן היא קלינאית תקשורת, בעלת עמוד הפייסבוק לדבר עם ילדים.

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט