יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות 9-12, תזונה
תזונה

ארטישוק ירושלמי כבר נתתם לתינוק?

איזה כיף, התחלתם מזונות מוצקים. תנו לי לנחש: התחלתם עם גזר, קישוא ובטטה בגזרת הירקות. בגזרת הפירות נתתם כבר בננה, אגס ותפוח. אז ראשית כל, עשיתם עבודה טובה. אלו באמת המזונות שמומלצים להתחלה, מאחר והם קלים יותר לעיכול ופחות אלרגניים. אני בטוחה שכבר אמרו לכם בטיפת חלב שכדאי להוסיף לתפריט גם עוף והודו, ובוודאי כבר למדתם לבקש "הודו נקבה".

אז אחרי שסקרנו מזונות נוספים שאפשר לתת לתינוק, שהם לא רק מרק ירקות ועוף טחון, הנה רשימה נוספת של היפים והנכונים לגיל 6 חודשים ומעלה. כתבה שנייה בסדרה.


מעבר למוצקים: לא רק גזר, בטטה וקישוא


ארטישוק ירושלמי

נכון, הוא לא יפה או מושך את העין. אבל ככה אני אוהבת אותם. שקטים אך איכותיים. לארטישוק הירושלמי יש שם קצת מבלבל כי הוא בכלל לא ארטישוק. הוא דומה יותר לתפוח אדמה אך מכיל פחות פחמימות ממנו.
למה כדאי?
הארטישוק הירושלמי מכיל סיבים פרה-ביוטים מסוג אינולין שעוזרים לשגשוג החיידקים הפרוביוטים במעי ולעיכול קל. הוא מכיל ברזל וויטמינים מקבוצת B (B1,B3).
עם מה מתחילים?
אפשר להכין ממנו פירה, להוסיף למרק ועוד.
שימו לב: כדאי להתחיל בכמות קטנה כי הוא יכול לגרום לגזים.


שום

רגע, לפני שאתן אומרות "אין סיכוי", מחקרים מראים כי תינוקות מזהים ומעדיפים מזונות אותם האם אכלה במשך תקופת ההריון. היות ושום נפוץ במטבח הישראלי, סביר להניח שיצא לך לאכול אותו פה ושם, ולכן גם תינוקך ישמח לאכול אותו.
למה כדאי?
השום מכיל תערובות גופריות שאומנם מסריחות מאוד אך גם יעילות מאוד, כמו אליצין שהיא ממש סוג של אנטיביוטיקה: נוגדת חיידקים ווירוסים ויעילה נגד הצטננויות, שפעת, וירוסים שונים במערכת העיכול ופטריה בנרתיק. אני ממליצה עליו לפני הכנסת התינוק למעון. תרכובות גופרית אחרות משמשות כנוגדי חמצון ויעילות בהגנה בפני סרטן העור וסרטן המעי הגס.
שימו לב: כדי שהאליצין יהיה פעיל יש לחתוך את השום לפני הבישול, ולהוסיפו רק לקראת סוף הבישול.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

בצל

צהוב, לבן או סגול – מכיל נוגדי חמצון הנלחמים ברדיקלים החופשיים בגוף, כל אחד מהצבעים מכיל את הפיטוכימיקלים הייחודים לו.
למה כדאי?
הבצל הצהוב (הבצל הנפוץ ביותר) מספק לוטאין שעוזר בשמירה על חדות הראיה, הסגול מכיל אנטוציאנינים שמייחסים להם השפעה מיטיבה בהגנה בפני תהליכים דלקתיים במוח ובשיפור זיכרון ופעילות קוגניטיבית והצבע הלבן המצוי בכל סוגי הבצלים מכיל קוורצטין. הוא מכיל פיטוכימיקל בעל יכולת להגביר את כושר ההתנגדות של הגוף בהתגוננות בפני נגיפים, נמצא בשימוש בטיפול במצבי אלרגיה, חום ודלקות שונות. מוגדר על פי הרפואה המשלימה כיעיל נגד תולעים.

כשהוא חי הוא חריף וגם ריחני, בזכות תרכובות בגופרית הקיימות בו (כמו בשום).

עם מה מתחילים?
הרבה אמהות שואלות אותי כיצד ניתן לתבל את המזון לתינוק. בצל הוא שיטה מעולה לכך. בבישול טעמו מעודן יותר וניתן להוסיפו למגוון מזונות.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

תמר

אמהות רבות מוסיפות סילאן לתערובת הפירות. סילאן מכיל פעמים רבות סוכר, הוא מרוכז ולכן הוא מתוק מאוד ומרגיל את חך התינוק למתיקות גבוהה. בקיצור, אם אתן רוצות את סגולות התמר, לכו על הדבר האמיתי.

למה כדאי?
התמר עשיר בוויטמיני B החשובים להתפתחות המוח, בבטאקרוטן-קרטנואיד המשמש למקור העיקרי לויטמין A. וגם בברזל, מגנזיום, אבץ, סלניום, סידן, אשלגן וסיבים תזונתיים. בגלל כמות הסיבים שבו אני ממליצה עליו במיוחד לתינוקות שהחלו מזונות משלימים והחלו לסבול מעצירויות.
התמר מכיל כמות גדולה של סיבים לכן מומלץ להוסיף לא יותר מ 1-2 תמרים למחית הפירות.

שירה לוי היא דיאטנית לאמהות, תינוקות וילדים.

תזונה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180