בייבי סיטר 1920/220
[ssba]
אמא ל-2, לא מה שחשבת...

אח חדש במשפחה: האם לגמול את הגדול לפני או אחרי הלידה?

ההחלטה להתחיל תהליך גמילה מחיתולים היא החלטה לא קלה, ועם זאת בשלב כלשהו הכרחית וחשובה. החלפת הנוחות הרבה של שימוש בחיתולים חד פעמיים באי הנוחות הגדולה של צרכים ברחבי הבית, תגובה מהירה מצד ההורים לילד שצריך ע-כ-ש-י-ו לשירותים, כביסה ובגדי החלפה מוכנים לכל צרה, לא מקלה במיוחד. גם הידיעה שמדובר בתהליך, שיכול לקחת שבועות ולעתים חודשים ספורים עד לגמילה מלאה, מעוררת בהורים חששות רבים ורצון להישאר עם החיתולים עוד קצת.

ההחלטה נעשית מורכבת יותר כששיקולים כמו לידה מתקרבת ועונת הקיץ שהיא העונה האידיאלית לגמילה מהווים חלק ממערכת השיקולים.

אז בואו נדבר רגע על תהליך הגמילה מחיתולים בכלל, ולאחר מכן על תהליך גמילה סמוך או לאחר לידה בפרט

תהליך גמילה מחיתולים שנעשה בצורה האופטימלית שלו, מהווה אירוע מעצב בחיי הילד. זהו סוג של עוגן שמזכיר לילד כשיגדל ובחייו הבוגרים (באופן לא מודע), שאפשר לעזוב את המוכר והידוע למען משהו חדש בתמיכה של אדם קרוב (בשלב הגמילה אלה ההורים), ותהיה שם תחושת הצלחה ובטחון חדשה וטובה. ילד שיוצא אל העולם בבגרותו עם ידיעה שאפשר להפסיק לאחוז במוכר והידוע ולצאת אל עבר אי הוודאות בתמיכה בזמן הנכון לו הוא מבוגר שחי את חייו במלואם.

ומה קורה אם לא הילד הוא זה שקובע?
כשהתהליך נכפה על הילד ללא הקשבה לרצונו הפנימי ובשלותו, החוויה היא חווית אובדן שליטה ועשויה להשאיר פחד משינויים וקושי בהתמודדות עימם. תהליך הגמילה מחיתולים אינו הגורם היחיד שמשפיע על כך אך הוא אבן דרך משמעותית שכדאי וחשוב להתייחס אליה ברצינות.
כשמבינים את המשמעות של תהליך גמילה בריא שעוסק לא רק בשליטה בצרכים ובצורך בחיתולים אלא ממש כתהליך שמחזק את הערך העצמי והביטחון של ילד בעולם, ברור לכולנו שכדאי לעשות אותו בצורה טובה ולהשקיע בכך מחשבה שאינה רק מחשבה פרקטית.

איך יודעים מתי להתחיל תהליך גמילה?
בתרבות שלנו יש מעין תפיסה שילדים צריכים להיגמל סביב גיל שנתיים לרוב בתקופת הקיץ או חופשת פסח, כאשר הילדים בחופשה עם ההורים בבית וכבר חמים בחוץ והילד לובש מעט שכבות. תפישה זו לא לוקחת בחשבון את הילדים עצמם. כל ילד הוא ייחודי, ההתפתחות הרגשית והפיזיולוגית שלו שונה ולכן זמן הגמילה שלו יהיה ייחודי ומותאם רק לו.

אפשר טכנית לגמול ילדים גם בגילאים מאוד צעירים אם ההורים מחליטים שהם מעוניינים בכך, אבל המחיר יהיה קושי, התנגדות, מתח, כעס ותסכול משני הצדדים. ילד שמוביל בעצמו ובוחר להיכנס לתהליך גמילה יעשה זאת במוטיבציה, במוכנות רגשית ופיזיולוגית, בשיתוף פעולה ומתוך תחושת ערך עצמי, לרוב התהליך יהיה מהיר יותר וכהורים תרגישו שהתהליך היה טבעי וללא התנגדות.

אז איך בכל זאת נדע מתי להתחיל בתהליך?
אתם לא תדעו, הילד שלכם ידע!
הוא יבחר להיכנס לתהליך כחלק מהדחף שלו להתפתחות. ישנם סימנים לכך שילדים רוצים להתחיל בגמילה, כמו: התנגדות לחיתול, בקשה מפורשת, אמירה שהוא עשה צרכים בחיתול או שהוא עומד לעשות, לעתים יגש למקום פרטי כלשהו כדי לעשות צרכים ועוד.

ילדים גם מבחינים בכך שילדים סביבם מתחילים להיגמל וכיצורים חברתיים לומדים, זה משפיע בחלק מהילדים על הרצון להיכנס לתהליך עם ילדים אחרים בגן. יש ילדים שרואים אחים גדולים או את ההורים וזה מעלה בהם כבר איזה רצון לעשות צרכים בשירותים בדיוק כמוהם. אפשר לשלב גם הקראת ספרים בנושא ולראות אם הילדים מתעניינים ברעיון.

בכל מקרה, מי שקובע מתי להתחיל בתהליך אלה הילדים עצמם ועליכם לקרוא את הסימנים המעידים על כך ולשאול אותם: "רוצה שנוריד את החיתול ותנסה לעשות בסיר או בשירותים כמוני?"

כששואלים שאלה כזו חשוב גם לקחת בחשבון שהתשובה בהחלט יכולה להיות לא. במידה והתשובה היא לא, אפשר להגיד: "אין בעיה, כשתרצה לנסות פשוט תאמר לי ואני אעזור לך".

אז מה יותר קל, לגמול אחרי לידת תינוק נוסף או לפני?
חשוב לזכור שגם לפני וגם אחרי לידה הגמילה היא תהליך לא קל שדורש מאתנו מאמץ ומאתגר את חיינו. שניהם זמנים לא פשוטים של החיים עם יתרונות וחסרונות לכאן ולכאן. זו סיבה טובה נוספת לקחת את ההחלטה באמת ובתמים על פי רצונו, בחירתו והובלתו של הילד.

מה הם השיקולים שלכם כהורים בכל אחת מן האפשרויות, לפני או אחרי לידה?

גמילה יזומה של ילדים על-ידי ההורים לפני לידת תינוק נוסף מאתגרת בכמה מובנים:
1. ילדים בוחרים להיגמל כשהם מוכנים לכך רגשית נפשית ופיזית, כשהורים מנסים לגמול אותם מסיבות אחרות מלבד מוכנות ובחירה של הילדים, יש יותר סבירות שהתהליך ייתקל בקשיים והתנגדות מצד הילדים.
2. לנשים בהריון מתקדם כבר ממש לא קל להתכופף או לנקות, ולרוץ אחרי ילד קטן שעושה צרכיו בכל הבית זה אתגר די גדול.
3. הילד מרגיש ששינוי מתקרב ולכן, דווקא עכשיו כשיש מצב של אי וודאות בחייו, הוא לרוב ייאחז במוכר והידוע ולא בהכרח יהיה מוכן לשינויים.
4. אחרי הלידה עם המשבר שמתרחש בחיי הילד הגדול יש סיכוי טוב לרגרסיה בנושא הגמילה. התגובות של ההורים לרגרסיה כזו הן לעתים קרובות חסרות סבלנות, מאוכזבות, מתוסכלות למרות הרצון להיות סובלניים. התגובות הללו עשויות להתחיל שרשרת של התנגדויות בתהליך הגמילה שזה אחד הדברים שאנחנו באמת רוצים להימנע מהם וכך ליצור תקיעות בתהליך והבעת התנגדות וכעס דרך עשיית צרכים ברחבי הבית.

5dd7a5a2-f301-48e3-807d-ba09c8782e3a

חשוב לציין שלמרות כל הדברים שמנינו כאן כל הורה צריך להתבונן על הילד הספציפי שלו ולבדוק מה נכון עבור עבורו ועבורכם. ייתכן שהמעמסה הכלכלית של חיתולים לשני ילדים או הדחיה בזמן לא מתאימה לכם. במקרה כזה נסו ליצור תנאים תומכים לגמילה עם הרבה סבלנות, תשומת לב, שליטה עצמית שלכם כדי להימנע מכעסים וציפיות ועידוד ופרגון לילד כדי שהתהליך יעבור כחוויה טובה ומעצימה.

גמילה אחרי לידת התינוק ו/או בזמן שהילד בוחר ומוביל:
שימו לב, לא מדובר בגמילה בשבועות הראשונים שלאחר לידת ילד נוסף אלא זמן מה אחרי, כשהבית מתחיל להתאזן מחדש. רוב הילדים גם בעצמם לא יבחרו בתזמון כזה להיכנס לתהליך שצריך בסיס של יציבות.

1. הילד מוכן רגשית ופיזיולוגית לתהליך ומוביל את הגמילה ולכן קל לו יותר להתמודד עם האתגרים שבדרך ולכם קל יותר לתמוך בו ללא ציפיות ובהערכה.
2. למרות שיש תינוק נוסף בבית, כמה שבועות אחרי הלידה הגוף שלכן מתחיל לחזור לגמישות שלו והרבה יותר קל לנקות אחרי ילד במצב כזה וגם להיות זמינות לתמוך ולעזור כשהם צריכים לשירותים.
3. התקופה החמה בישראל נמשכת מאפריל ועד אוקטובר כך שיש 6 חודשים בשנה להתחיל תהליך גמילה של ילדים בנוחות הזו של מזג האוויר, מה שמוריד את הלחץ דווקא מחודשי שיא הקיץ. גם אם התחלתם את התהליך בסתיו ולא סיימתם אותו בתחילת החורף, החלק עם הפספוסים הרבים כבר מאחוריכם.

בכל מקרה כדי להקל עליכם עם תופעות הלוואי של הגמילה ניתן להיעזר ולהקל על עצמכם עם מגנים למיטות ולספות ועם מגבונים לחים נשטפים כדי לא להשאיר נזקים, לנקות אותם בקלות ולתת לילדים את הזמן לפספס בלי לחץ.

אז מה השיקול המרכזי על פיו תוכלו לבחור מתי להתחיל בתהליך הגמילה?
אני מאמינה שמה שצריך להוביל בהחלטתכם היא בחירתם של הילדים כיוון שהם אלה שמתמודדים עם האתגר הפנימי של מעבר מהמוכר והידוע אל עבר הלא ידוע. מעבר שיש בו התמודדות עם פחד, תחושות פיזיות לא מוכרות ולרגעים תחושת כישלון.

כשהילדים בוחרים, מוכנים ויוצאים לתהליך הם מסוגלים להתמודד עם אתגריו ממקום אחראי. אין ספק שתהליך הגמילה מאתגר לא רק את הילד אלא גם את ההורים וזה קורה בכל מקרה. אך כהורים אתם כבר יודעים שכל תהליך התפתחות, מאתגר ככל שיהיה עם ילדים, הוא הזדמנות ללמידה וגדילה עבור הילד ועבורכם ולכן אם תתייחסו בכבוד ומתוך ראיה רחבה לתהליך תראו גם את תועלתו הרבה לבניית תשתית הביטחון של הילד.

unnamed (1)

אני מזמינה אתכם ההורים לשבת יחד ולבחון האם אתם מרגישים שהילד שלכם מוכן לגמילה באמת, אם התשובה שלכם היא "כן", בדקו עם הילד וצאו לדרך לפני או אחרי הלידה. כך או כך, בזמן הנכון שהילד יבחר תוכלו יחד למצוא את הדרך לתמוך בתהליך ולאפשר לו לממש את בחירתו.

לילך פלג היא אם לחמישה, הבעלים של "שפה משותפת". מנחה ומרצה בתחום של הורות וזוגיות ועוסקת בייעוץ זוגי והדרכת הורים


*הכתבה נכתבה בשיתוף חברת בייביסיטר

אמא ל-2, לא מה שחשבת...   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180