יו יו 2018 גדול
[ssba]
כללי

מה באמת עומד מאחורי הפרסומים נגד עיטוף תינוקות?

ביוני 2016 עתיד להתפרסם ב American Academy of Pediatrics מחקר חדש הבוחן את הקשר בין עיטוף לבין סיכון למוות בעריסה. המחקר המדובר עורר סערה גדולה משום שבמקומות רבים בתקשורת בחרו להציגו תחת הכותרת ”עיטוף גורם למוות בעריסה“. לצערי, זהו עיוות גמור של מסקנות המחקר ולכן חשוב לי להרחיב מעט על הנושא.

המחקר המדובר ניתח תוצאות של 4 מחקרים קיימים ותוצאותיו הראו כי העלייה בסיכון למוות, במקרה של עיטוף, תלויה במנח בו הושכב התינוק לישון. הסיכון הגבוה ביותר היה במקרים בהם התינוק העטוף הושכב על בטנו. במקום השני – במקרה של שכיבה על הצד. הסיכון הנמוך ביותר היה במקרה של שכיבה על הגב.

החוקרים מצאו כי גם גיל התינוק השפיע על הסיכון: עיטוף של תינוק בן למעלה מ-6 חודשים מעלה משמעותית את הסיכון. (אולי משום שבגיל זה מרבית התינוקות כבר מתהפכים ועשויים להגיע בעצמם אל הבטן?).

מסקנות המחקר לא היו ”עיטוף גורם למוות בעריסה“, כפי שבחרו להציג אתרים נבחרים ופופולריים.

מסקנות המחקר הן כי ההנחיה להימנע מהשכבת תינוק על הבטן או על הצד מקבלת משנה תוקף במיוחד במקרה בו התינוק עטוף. בנוסף, היות ובגיל מסוים תינוקות כבר מתהפכים בעצמם מהגב אל הבטן, מה ששם אותם בסיכון מוגבר, יש לשקול "מגבלת גיל" מומלצת לעיטוף. (אין כזו הנחיה רשמית, אבל הגישה הרווחת בקרב ציבור "העוטפים" היא לעטוף בתקופת הטרימסטר הרביעי, קרי עד גיל 4 חודשים, או פחות מכך – אם התינוק כבר מפגין נסיונות התהפכות עצמאיים מהגב אל הבטן).

ועוד כמה מילים משלי על מוות בעריסה:
המנגנון בו מתרחש האירוע האיום הזה אינו ידוע, והקשרים שנמצאו בין התנהגויות מסוימות, כגון שכיבה על הבטן וכד', הינם סטטיסטיים ולא אטיולוגיים (כלומר שאינם של סיבה ותוצאה).

לדעתי, כל אמצעי מלאכותי הגורם לתינוק לישון "טוב" יותר, בניגוד לצורך הביולוגי והאבולוציוני שלו, מעלה את הסיכון למוות בעריסה. בנקודה זו חשוב להדגיש – תינוק אמור לישון שינה קלה ולהתעורר בלילה מספר פעמים. זהו מנגנון הגנה קריטי עבורו.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

על פי מחקרים, הנקה על פי דרישה ולינה משותפת על פי כללי הבטיחות (באותו החדר, לאו דוקא באותה המיטה) הינם גורמים המורידים את הסיכון למוות בעריסה.

כמדריכת הנקה אני נתקלת במקרים רבים בהם עצות אחיתופל שנועדו "להיטיב" את שנת התינוק הובילו להתנהלות המעלה את הסיכון: גמילה מוקדמת מהנקה, שינה רציפה ועמוקה יותר, רמות גבוהות של סטרס וכדומה.

אנא, קראו בעיון את הוראות הבטיחות הנוגעות ללינה משותפת, ועוד יותר בעיון מאמרים רפואיים שמתפרסמים חדשות לבקרים באתרים, שתפקידם לייצר טראפיק ולכן הם מסתפקים בדרך כלל בכותרת צעקנית המושכת הקלקות.

לקריאת המחקר לחצו כאן.

*הנ"ל אינו מהווה המלצה על עיטוף. כאמור כל אמצעי המשפר שינה טומן בחובו גם סיכון. לעיטוף יתרונות רבים וגם חסרונות, וכל הורה צריך לעשות את הבדיקות והבירורים הרלוונטיים לפני שעושה בחירה כזו או אחרת.

פורסם במקור בקבוצת הפייסבוק המדריך המציאותי לשנת תינוקות.

שירלי פייטלסון היא מדריכת הנקה מוסמכת, מדריכה להתפתחות תינוקות, ומנחת מעגלי אימהות. מפעילה את 'בית של אימהות' – מקום מפגש לאימהות ותינוקות בחופשת לידה בתל אביב. לאתר של שירלי לחצי כאן.

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960