יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות תוכן מקודם
תוכן מקודם

האם תסכנו את התינוק שלכן ותקנו לו מוצר לא בטיחותי?

תשעה חודשים אנחנו שומרות עליהם בבטן הכי טוב שאפשר. הולכות לרופאים פרטיים, קוראות שעות באינטרנט, מתכוננות ללידה, משקיעות את כל כולנו רק בזה. כשהם כבר נולדים אנחנו שומרות עליהם אפילו יותר, רוצות את הטוב ביותר בשבילם, גם אם זה עולה לנו לא מעט, עורכות עבודת מחקר שלא היתה מביישת דוקטורט באוניברסיטה לפני שאנחנו קונות עגלה, מנשא, מיטה או כסא בטיחות.

דבר אחד לא תמיד אנחנו לוקחות בחשבון ולא תמיד שואלות לגביו, אולי אחד הדברים החשובים ביותר, בעיקר כשזה נוגע לתינוקות – תקן. בישראל, כך מתברר, אין תקן לכל קטגוריה לתינוקות, וגם אם כן, מתי בפעם האחרונה שאלתן האם לחברה הזו והזו יש תקן? כשמדובר במוצרים לתינוק, משום מה, באופן אינטסקטיבי נדמה לנו כי לא יתכן שמוצר כלשהו לא נבדק בכל צורה אפשרית וכי הוא לא בטיחותי. הרי אחרת לא היו מוכרים אותו בחנות. נשמע הגיוני לא?

אז זהו, שלא ממש. כשזה נוגע למוצרי תינוקות, מבחינת מכון התקנים הם מחולקים למוצרים קטנים כמו: בקבוקים, מוצצים, חיתולים, משחות, צעצועים וכו', ולמוצרים גדולים יותר כמו עגלות, מיטה, שידת החתלה, כסא לרכב, אוכל וכו'. זה לא אומר כמובן דבר על סדר חשיבותם. לרוב המוצרים יש תקנים כאשר הם מתייחסים לבטיחות המשתמש, ולאו דווקא לאיכות המוצר. כלומר, התקנים מתייחסים פחות למצב בו תקנו צעצוע ואחרי כמה ימים הוא ישבר. התקן מתייחס למה קורה אם הוא נשבר והאם זה מסכן את הילד?

אחד המוצרים שהכי תמוה בעינינו שאין לו תקן מחייב בארץ הוא מנשא לתינוק. מנשא הוא מקום בו תינוק שוהה לא מעט בשנה הראשונה לחייו, לכן זה מפליא במיוחד שאין לכך תקינה ישראלית, לפחות לא מחייבת, החל מהתנוחה בה התינוק נמצא ועד הבד בו הוא שוהה: האם הבד דליק, ידידותי, בריאותי? למעשה, המשמעות של כך היא שכל אחד יכול לייצר ולמכור מנשאים בלי שיצטרך לכך אישור. בנוסף, המצב בו אין תקינה מוסדרת בתחום, יוצר ריבוי של מיתוסים, "אמיתות" ושמועות רבות ברשת על מה נכון ולא נכון לתינוק, וכל אחד בעצם יכול להפוך למומחה בתחום, אשר מייעץ ומסביר איזה מנשא הכי נכון ומה עליך לקנות.

בארצות הברית, באירופה ואפילו במזרח הרחוק, ישנם תקנים מחמירים לגבי מנשאים. אם באפריקה נשים סוחבות את התינוק בבד על הגב, כך בארץ כל אחד יכול לקבל השראה ולתפור מנשא, לייצר אותו ואף למכור אותו בקלות רבה. אין שום קריטריון שספק, יבואן או יצרן מנשאים בארץ צריך לתת דין וחשבון לגביו. כלומר, כל אחד יכול לשווק, לעצב, לייצר מנשא לתינוק, ואם תשאלו לגבי תנוחת התינוק מבחינה רפואית, הבד ממנו עשוי המנשא, והכי חשוב – בטיחות – על כל אלו אין תקן מחייב. כך גם לגבי הבדים מהם עשויים המנשאים – אין עליהם שום פיקוח והם לא נבדקים.

בזמן שבמדינות רבות בעולם המערבי, יצרני מנשאים נדרשים למלא אחר דרישות של בטיחות, תקינה, בדיקות רעילות ודליקות של הבדים, בארץ זה לא בדיוק ככה. לפני כשנה מכון התקנים הישראלי פרסם סדרת תקנים חדשה (סדרת ת"י 13209) למנשאי תינוקות. ורד אורן, דוברת מכון התקנים הישראלי הסבירה לנו כי "סדרת התקנים נכתבה על מנת לשמור על בטיחות ילדינו ולוודא שהמוצר שרכשנו עומד בדרישות בטיחות שונות. התקן למנשאים הוא תקן ולונטרי – כלומר: אינו מחייב. יצרן המעוניין לספק מוצר בטיחותי, מומלץ כי יתכנן אותו על פי התקן. מי שמחליט אם המוצר חייב לעמוד בדרישות התקן הוא משרד הכלכלה והתעשייה. נכון להיום התקן אינו מחייב ועל כן אין חובת בדיקה למנשאים".

לנו, כהורים, יש אחריות רבה לדאוג להשתמש במוצרים שנבדקו כראוי. תחשבו כמה זמן שוהה התינוק שלכן במנשא, כמה הוא מכניס לפה את הבד ממנו עשוי המנשא, הרצועות והפלסטיקים אם יש. כמה חם נהיה לו כשהוא צמוד אלינו, מה הזיעה והלחות יכולים לעשות לבד, מה קורה לבד אחרי כביסות מרובות, מה קורה לו בשמש.

מנשאי בייבי ביורן
מנשאי בייבי ביורן

חלק מהמנשאים המובילים בשוק עומדים בתקנים האירופאיים או האמריקניים. מנשאי בייבי ביורן, שמקורם בשבדיה, מחויבים לתקינה ועומדים בתקנים המחמירים ביותר הן האירופאיים והן האמריקניים, עוברים בדיקות מחמירות, נבדקים ומאושרים בידי מיטב רופאי הילדים והאורתופדים המובילים בעולם, מצטיינים באיכות ארגונומית יוצאת דופן, מספקים תמיכה נאותה לראש, לצוואר ולגב.

בנוסף, כל הבדים מהם עשויים מוצרי ומנשאי בייבי ביורן נבדקים ומאושרים בהתאם לתקן Oeko-Tex Standard 100, class 1 למוצרי תינוקות – תקן הבטיחות המחמיר בעולם המבטיח שהחומרים בטוחים לשימוש, אינם מכילים חומרים מסוכנים לבריאות ואינם אלרגניים. הבדים האורגניים של מנשאי בייבי ביורן תואמים לתקן העולמי – הדורש שלפחות 95% מהכותנה תהיה מתוצרת אורגנית – והם נעימים למגע ובטוחים ללעיסה או מציצה. החברה משקיעה כל כך הרבה בפיתוח, מחקר ובדיקה של הבדים כאשר הם דואגים שלבד לא יקרה דבר גם אחרי כביסות מרובות (כמובן בהתאם להוראות השימוש), בשהייה בשמש וכו'.

במאי 2011, פירסם המגזין Environmental Science & Technology כתבה בה נטען כי הספוג שנמצא במוצרי תינוקות רבים (מזרנים ניידים, מנשאים לתינוקות, משטחי החתלה וכיוצ"ב), מכיל חומרים מעכבי בערה, שחלקם מכיל פוספט. מוצרי בייבי ביורן אינם מכילים כימיקלים רעילים ופועלים בהתאם לתקן הבינ"ל המחמיר eko Tex Standard ® 100, Class I – תקן האוסר על שימוש בכימיקלים מעכבי בערה כמו Tris, PBB, TEPA, TCEP9 במוצרי תינוקות וילדים.

בכותרת הכתבה שאלנו האם תסכנו את התינוק שלכן ותקנו לו מוצר לא בטיחותי? ככל הנראה רובכן עניתן לעצמכן מיד "כמובן שלא", רק שבמציאות תחשבו כמה מכן עושות זאת מבלי לשים לב בכלל, ובעיקר, מבלי לדעת.


*המידע באדיבות בייבי ביורן.
תוכן מקודם   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט