[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות הנקה
הנקה

הסרט חלב אם: מי מפחד מהנקה?

מאת: חופרות
25.12.2014

הסרט "חלב אם", ששודר השבוע בערוץ 10, נפתח בכך שמירי נבו מספרת כיצד הפסיקה להניק את בנה כשחזרה לעבודה כמה חודשים אחרי הלידה. משם מתחילה נבו לחקור ולהבין את נפלאותיו של חלב האם כשהיא מראיינת רופאים, תזונאיות, יועצת הנקה ונשים מניקות.

עוד בנושא:
10 מיתוסים על הנקה

באתר "נענע 10", בו משודר גם הסרט כתוב כך: "הסרט מביא את סיפורו של משקה הפלאים שמלווה אותנו משחר האנושות ועדיין נחשב לבריא ביותר בעולם ואיך עדיין אין מסגרת לאומית שתאפשר תרומת חלב אם לאימהות שמתקשות בהנקה, נחשוף בנקי חלב אם מאולתרים שנוצרו על ידי אימהות תומכות הנקה ועוד".

לכאורה נשמע מאוד מעניין, מדוע באמת אין בנק כזה? יתרה מכך, סוף סוף נושא פחות מדובר בהקשר של חלב אם. רק שהסרט לא באמת עוסק בזה. מתוך 40 דקות של סרט, על בנק החלב התחילו לדבר רק ברבע שעה האחרונה, כשהסתפקו באמא אחת שמשתמשת בתרומת חלב ובאבא שפתח אתר לתרומות חלב לאחר שאשתו התקשתה להניק. אחרי 5 דקות מסך שנתנו לשניהם חזרו לתמה שליוותה את כל הסרט – הנקה, תמ"ל ומה שביניהם.

הסרט אמנם נתן כל גושפנקה מדעית לכך שחלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוקות, רופאים וחוקרים הסבירו על סגולותיו לטווח הארוך (50 שנה קדימה!), תזונאית סיפרה על 300 הרכיבים החיוניים שיש בחלב אם לעומת 50 בתחליף, ואפילו סיפור על חולת סרטן שנהגה לשתות את החלב של בתה. אבל, אם מטרתו של הסרט לא ממש היתה לעסוק בבנק חלב אם, נדמה כי גם בחלב אם עצמו לא באמת התקיים דיון מעמיק.

ואז הגיעה אולגה רז
לא ברור את מי מייצגת רז, דבר אחד בטוח, ה"מחקר המדעי" שזו הציגה בגן כשביקשה מילדים שינקו ללכת לצד אחד ומילדים שלא ינקו ללכת לצד שני, והנה התברר שכולם אותו דבר – אין מפלצות בהקהל, קצת, ואולי גם הרבה, הרגיש כמו זלזול עמוק בנושא ובצופים.

קודם כל חשוב לציין, כן מדובר בסרט חשוב שהציג מידע לכאורה ברור, ובכל זאת לא מספיק כנראה, על חלב האם. ובכל זאת, כשד"ר שרון ברנסבורג, ביוכימאית, דברה על סגולותיו של חלב האם כחומר אנטי סרטני ונבו שאלה אותה איך יכול להיות שכל הסגולות האלה, ללא קשר לתזונת תינוקות, לא מדוברים מספיק היא ענתה לה ש"לחלב אם אין אינטרס כלכלי" – פתאום זה מהדהד. מדוע באמת אין בנק חלב אם לאומי בארץ, ובנוסף, מדוע דיון על חלב אם תמיד נופל לרגשות אשמה, דחף להניק, רגשי נחיתות?

משום מה בארץ נדמה שבאמת קשה ליצר דיון אינטילגנטי ומעמיק על הנושא, בלי ליפול למקומות האלה. דיון שכזה לא צריך לפגוע בנשים שלא מניקות. אין בנאמר בביקורת הזו על הסרט דבר וחצי דבר על נשים לא מניקות, בוודאי לא ביקורת עליהן, הביקורת היא על כך שמגיע לנו קצת יותר. מגיע לנו דיון רציני יותר, מעמיק יותר. מבט חטוף בפרומו של הסרט מראה כיצד מראש הדיון ילך למלחמה הניצחית בין הנקה = אמא טובה ולהיפך. האם באמת זה כל מה שאפשר לייצר מדיון על חלב אם? בסוף הסרט קשה להפסיק לחשוב על מילותיה של ד"ר ברנסבורג. לא בהקשר האנטי סרטני, בהקשר של האינטרס הכלכלי.

לצפייה בסרט המלא לחצו כאן.

חלב אם – הפרומו:

אהבת? אז תעשי לייק, מה אכפת לך?

הנקה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?