יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות 0-6, שינה
שינה

תינוקות לא ישנים טוב – וטוב שכך

עובדות על שינה של תינוקות מגיל לידה עד 3 חודשים (ושאף דודה לא תגיד לך אחרת).

ילדת? בשעה טובה. יחד עם התינוקת החמודה הגיעו בוודאי שפע של המלצות והוראות הכנה. הראשונה והמפחידה מכולן "שלא תתרגל". "שלא תתרגל לידיים", "שלא תתרגל לעגלה", "שלא תתרגל לישון עלייך", "את לא מוצץ, שלא תתרגל להירדם בהנקה". תודה על העצות, לפי הדרך הזאת (שהייתה מאוד מקובלת בפסיכולוגיית ילדים משנות ה-50 עד אמצע שנות ה-70), בכלל לא כדאי שהתינוקת תתרגל לאמא שלה.


כתבות נוספות של יעל גראור:
שינה טובה בלילה מתחילה ביום
7 טיפים טבעיים להקלה על תינוק מצונן


מאז שהעצות האלה הפכו לטבע שני לאמהות, נעשו מספר לא מבוטל של מחקרים בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית ובחקר המוח. היום אנחנו כבר יודעים שכמו שילדים מתרגלים במהירות, כך הם גם יוכלו להסתגל במהירות להרגלים חדשים. עצה שלי, אפשרו לתינוק לקבל מענה לצרכיו האמיתיים.

שינה קלה
תינוקות לא ישנים טוב, וטוב שכך. התינוק הוא יצור טבעי, הוא אינו יודע שהוא במקום עטוף, מוגן עם בייביסנס, מוניטור ואמא ששומרת עליו כל היום. תינוק בריא הוא בעל יצר השרדות ולכן שנתו קלה (מבחינת גופו, הוא נועד להתעורר בקלות ולהזכיר שהוא כאן).

תינוקות זקוקים להזנה לעיתים תכופות (כל כ-3 שעות) ולכן עליהם לעמוד על המשמר. לו היו ישנים במשך שעות, (בסביבה פחות מודעת מהסביבה המודרנית) ייתכן והיו סובלים מתת תזונה.

התינוק שלך מתעורר לעיתים תכופות. נהדר, התינוק בריא!

בידיים
שלושת החודשים הראשונים לחייו של תינוק הם כמו טרימסטר רביעי להריון. תינוקות בני אדם, לעומת גוריהן של שאר החיות, נולדים לפני שכל המערכות בגוף בשלות וכל השנה הראשונה הן מבשילות לאיטן. שלושת החודשים הראשונים מאופיינים בעובריות: תנוחתו של התינוק ב"כפיפה טבעית", גופו עדיין אינו פרוס, איבריו מכונסים וככל שנישא אותם יותר בתנוחה מעורסלת (מנשא, ערסל, ידיים), כך גופם יקבל את המענה הפיזיולוגי לו הוא נזקק.

קחי אותה בידיים, זה יעשה לשתיכן הרבה יותר טוב.

עגלה וכדור פילאטיס
התינוק אשר אינו יכול לנוע בעצמו זקוק להמון תנועה על מנת לגרות את מערכת שיווי המשקל (המערכת הוסטיבולרית), לכן נשיאתו של התינוק בידיים ונענוע חיוניים לויסות והרגעת התינוק. התנועה שחש התינוק בעגלה, מנשא או כאשר מנדנדים אותו בידיים, דומה לתנועה הריתמית שחש ברחם. התנועה מסייעת לו להירגע ואף לישון. תינוקות קטנים לא יוותרו בקלות על תחושה זאת ואף בשעות הערות, כדאי להעניק להם גירויים של תנועה במרחב.

יצר ההישרדות הבריא לוקח גם כאן חלק חשוב, התינוק שאינו יודע שאינו בג'ונגל או בסוואנה, דואג לבכות בכל פעם שהוא חש שמניחים אותו. הוא דואג לשלומו, כיצור תלותי, שלומו נמצא בידיים האוהבות והנושאות שלכם.

צילום: pixabay

הנקה
רוב התינוקות ירדמו ברוב ההנקות. לא, זה לא אומר שאת תחליף למוצץ. תינוקות זקוקים למציצה לשם הרגעה ואת הפונקציה הזאת ימלא המוצץ נהדר. תינוקות קטנים אינם מפרישים כמויות מספיקות של הורמון המלטונין על מנת להכנס להרפיה לפני השינה. מלטונין מצוי בחלב האם ומותאם לצרכיו של התינוק וכן מופרשות בחלב חומצות אמינו המאפשרות את ספיגת הסרטונין במוח התינוק, אשר גם הוא מסייע בשינה.

התינוקת נרדמת בזמן הנקה? אם היא אכלה מספיק ולשובע, את לא מוצץ, היא זקוקה לחלב שלך, לחום גופך ולמציצה על מנת לבסס את השינה.

סדר יום
חודשיהם הראשונים של התינוקות מתנהלים ללא תחושת זמן הקשורה ליממה – יום ולילה. סדר היום של תינוקות מתנהל לפי שעון ביולוגי פנימי, במקצב של כשלוש שעות. בחודשים אלה התינוק לא יבחין בין יום ללילה, לכן, אין ממש בעצה כמו "הרגילו אותו לסדר יום" או "אל תענו לו בלילה, שילמד שעתה ישנים". תינוקות יוכלו ללמוד כאשר המערכות הטבעיות שלהם יבשילו. חבל לבזבז את זמנכם במאמצים נואשים "להרגיל" ולכלות את כוחותיו של התינוק.

ניתן להתחיל ליישם סדר יום, על מנת להכנס לשגרת גידול ילדים, או על מנת שלא לשבור את שגרת המשפחה במידה ויש אחים נוספים. כאשר התינוק שלכם יהיה מוכן מבחינה פיזיולוגית להצטרף לסדר היום, הוא ירחיב בעצמו את שעות הערות ביום ואת שעות השינה בלילה.

אז בפעם הבאה שאת מרדימה את ילדתך בקפיצה על כדור פילאטיס, העניקי לה ולך חיבוק גדול, כי את עושה בדיוק את מה שצריך.

יעל גראור, יועצת שינה, מלווה התפתחותית, מדריכת הנקה ומאמנת אימהות. לפרטים ולקבלת יעוץ שינה לחצי כאן.

שינה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט