יו יו 2018 גדול
[ssba]
שינה

שינה טובה בלילה מתחילה ביום

שוב הגיע הלילה ואת מתחילה להרדים את ילדתך וכבר מתגנב הפחד: "זה יקח נצח", "מה אם היא לא תירדם?", "הילדה הזאת לא מסוגלת לישון, זה לא האופי שלה, היא בטח היפראקטיבית".

היא נרדמת ואת משחררת אנחת רווחה מהולה בבהילות "הזמן שאול, עוד מעט היא תתעורר והכל מהתחלה".


עוד כתבות של יעל גראור:
תינוקות לא ישנים טוב, וטוב שכך
7 טיפים טבעיים להקלה על תינוק מצונן


אתם בוודאי לא היחידים שמרגישים כך. תינוקות ופעוטות זקוקים לשינה טובה, וכמובן שגם אנחנו ההורים. אבל המפתח לשינה טובה, למרבה ההפתעה, אינו טמון בשנת הלילה. המפתח טמון בסדר יום שכולל שינות טובות ומתאימות לשעון הביולוגי של הילדה ובהכנה טובה לשינה. המלצות אלה נכונות בעיקר מגיל 3 חודשים.

אז מה אפשר לעשות?

סדר יום מותאם לגיל התינוקת ולגופה
ניתן למצוא באתרים רבים טבלאות למספר השינות ושעות השינה המתאימים לגילה של ילדתך. אבל מה לעשות שהחיים לא תמיד מסודרים בטבלה, והילדה לא ישנה בוקר, צהריים ואחר הצהריים? נסי למצוא את השעות הטבעיות של ילדתך. ישנם מצבים, שבאורח פלא, היא נרדמת בקלות. תעדי את אותן השעות (את השעה המדוייקת ממש!) בסמארטפון ובדקי לאחר שלושה ימים האם ישנו דפוס אשר חוזר על עצמו. אלה השעות הטבעיות שלה! כדאי להתאים את סדר היום לאותן שעות. אלה שעות של כניסה נעימה לשינה שלא ילוו בתחושת עיסוק אינסופי בהרדמה.

לישון על בטן מלאה
שינה טובה תופרע על ידי תחושת רעב. לפני כל שינה כדאי לוודא שילדתך אכלה מספיק בזמן שהיתה ערה. מומלץ לשלב ארוחת פירות (מעל גיל 7 חודשים) אחרי שנת הצהריים.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

שינה גוררת שינה
אין צורך "למשוך" את ילדתך כדי לעייף אותה. ככל שילדים ישנים יותר טוב במהלך היום, שנתם תהיה טובה יותר במהלך הלילה. השכבה לשינה בשעה מוקדמת, אף היא תהפוך את הלילה לארוך ואת השינה לאיכותית יותר.

גירויים מתאימים במהלך היום
איזון היא מילת המפתח. כדאי לשלב בשעות העירות פעילות פיזית (תנוחות שונות, זחילה, טיול רגלי, ריקוד), חושית ואתגר חשיבה (שיחה, סיפור, שירה), הכל במידה. חשיפה ליותר מדי גירויים מביאה לעוררות יתר, ופחות מדי גירויים גורמת לכך שהתינוקת תעשה השלמות של הפעילות בזמן השינה.

טקס שינה
כניסה לשינה מצריכה הכנה מנטאלית, גם לנו המבוגרים. אנחנו לא נוהגים להגיע מהעבודה ישר לתוך המיטה ולהירדם. ילדתך אינה יודעת מתי המעבר עומד להתבצע. רצוי לייצר טקס, די קבוע המבשר על הכניסה לשינה. הטקס יכול לכלול במהלך היום שיר מסויים שקט ולאחריו כיבוי האור או הגפת התריסים ביחד עם ילדתך, ועוד שיר או דקלום לפני שמתחילים בהרדמה. ניתן לשלב גם הנקה או בקבוק בטקס השינה.

ומה לגבי החשש מיצירת תלות בין שינה להנקה/אכילה/ נענוע/ ידיים/ עגלה? שלב ראשון הוא הכנסת סדר לשינה- נסגל לילדינו שגרה בריאה ומותאמת, ורק אחר כך אפשר לעבוד על הדרכים בהן הם נרדמים.

ליל מנוחה,

יעל גראור, יועצת שינה, מלווה התפתחותית, מדריכת הנקה ומאמנת אימהות. מנחת מפגשי אמהות בכפר סבא. לפרטים והרשמה למפגשים לחצי כאן.

שינה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180