[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

שבט אמהות גם יחד

מאת: דנה רביב ליברמן
8.3.2015

כשילדתי את בתי הראשונה לפני שבע שנים וקצת לא הייתי לבד, במזל גדול שלושה חודשים לפני חברה טובה שלי ילדה. אני אומרת מזל גדול מהסיבה הפשוטה שאמא אחרי לידה זקוקה לעוד אמהות שיהיו לצידה.


כתבות נוספות של דנה רביב ליברמן:
איך לשמור על הזוגיות אחרי הלידה?
כשאת לא מתחברת לתינוק מהרגע הראשון
מה זה ליווי רגשי לאחר לידה?


אני זוכרת בוודאות את התחושה הטובה שהרגיעה אותי כל כך, שיש עוד אישה שחייה השתנו מהקצה אל הקצה ואנחנו יכולות לדבר על זה, לקטר אחת לשניה על העייפות, לדבר על הנקות, על קקי ופיפי, על הבעל, על הציפיות שנגוזו. נושאים שרק אנחנו מבינות אחת את השנייה. שיחה שלמה יכלה להתנהל על צורת הקקי והריח. אם משהו היה מאזין מהצד בטוח היה חושב שהשתגענו.

ברגע שאישה הופכת לאמא, כל העולם שלה נצבע בצבע של אמהות. דברים שרגע לפני הלידה לא העסיקו אותה יכולים להעסיק כל היום. אמא אחרי לידה זקוקה לחברת אמהות אחרות. אמהות שיבינו אותה, שיחנכו אותה, שהיא תלמד מהן איך להיות אמא וככה תגדיר לעצמה את האמהות שלה עצמה.

פעם חיינו בשבטים, נשים ישבו ביחד, בשלו ביחד, היו בווסת ביחד, ילדו ביחד ואחרי זה גדלו ילדים ביחד. יש את המשפט המוכר: בשביל לגדל ילד צריך שבט שלם. וזה כל כך נכון. הרי זה לא פשוט בכלל לגדל תינוק, ולא רק מההיבט הפיזי, אלא, ובעיקר, בהיבט הרגשי. פני החברה השתנו, נשים רבות מגיעות לאמהות לבד, בלי אף חברה או נשים אחרות שהן מכירות שילדו בעצמן, אנחנו כבר ממש לא חיים בשבטים וקהילות, אלה רובנו חיים בדירות סגורות שאפילו את השכנים אנחנו בקושי מכירים. המשפחות לא תמיד בסביבה הקרובה כך שלעיתים משם גם לא מגיעה עזרה רציפה, העולם החברתי מסתכם ברשתות חברתיות בעיקר, במקום ליצור קרבה זה יוצר ריחוק. העולם הוא לא מאחורי המקלדת והמסך, אמהות לאחר לידה צריכות חיזוקיים, צריכות חילופי מילים עם אמהות אחרות,עידוד והתבוננות,חיבוק מבט עיניים ומגע, בדיוק כמו התינוקות שלהן. אמהות זאת מלאכה ויש ללמוד אותה.

צילום: דנה רביב ליברמן
צילום: דנה רביב ליברמן

ואם נחזור אלי, לאחר תקופה מאוד לא ארוכה אחרי הלידה היה בי צורך עז ללמוד איך להיות אמא, צורך בעוד אמהות חדשות וותיקות. התחושה היתה מין משהו ראשוני בסיסי, פרמיטיבי מאוד לא קשור לעולם שלנו היום. הרגשתי צורך במקום של אמהות שיושבות עם התינוקות שלהן, מקום נוח ונעים שאפשר להגיע אליו בבוקר רק בשביל לא לשבת לבד בבית.

מקום שבו יהיה אפשר לדבר, להכיר, לספר, לקבל עצות בדילמות, לשמוע איך זה אצל אחרות לדעת שלא רק חיי השתנו מהקצה אל הקצה. מקום שאני אוכל להגיד כמה אני עייפה ושיבינו אותי, מקום לספר כמה ההנקה מתישה ושלא מיד יגידו לי " אז תפסיקי להניק". מקום שאהיה בו אני החדשה, אני האמא.
מצאתי לעצמי מקום שכזה. עד היום שבע וחצי שנים אחרי אני זוכרת את חווית האמהות הראשונה שלי כמשהו חיובי ומחזק, שום דבר לא היה מושלם שם, אבל זה היה שלם מהמקום שהייתי בחברת אמהות אחרות שחוות חוויות דומות ורגשות דומים וקבלתי לגיטימציה להיות אני.
אני מזמינה אמהות לאחר לידה, למצוא ליד אזור מגוריהן מעגל אמהות, או כל חוג שמאגד אמהות עם תינוקות ולהירשם אליו, לצאת מהבית ולהרגיש טוב יותר.

 דנה רביב ליברמן, ליווי ותמיכה רגשית לאמהות לאחר לידה, מנחת מעגל אמהות לאחר לידה. לפרטים נוספים לחצי כאן.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?