יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

קצב ההתפתחות של התינוק לעומת רצף ההתפתחות שלו בגילאי 0-3 חודשים

מזל טוב להולדת התינוק או התינוקת, ועכשיו – ברוכה הבאה לעולם השאלות: איך? מתי? למה? מה? איפה? להקשיב? לא להקשיב?

כל כך הרבה שאלות וכולן מתחברות לרצון שלנו כאימהות לקבל תשובות ברורות, ובכלל, הוא רק נולד וכבר לכולם יש דעה. סבא וסבתא אומרים דבר אחד, טיפת חלב אומרת כך וכך, החברות, הדודות, וכמובן הקופאית שחייבת להביע את דעתה בנושא האיך ולמה של תינוקך, כאשר בפועל כל מה שרצית זה לקנות קפה קר.

אז בואו נעשה רגע סדר: יש הבדל עצום בין רצף ההתפתחות של התינוק לקצב ההתפתחות.

רצף – נקבע על פי מה שהרפואה קבעה לאורך השנים לפי סטטיסטיקה מה נצפה לראות שלב אחר שלב.

קצב – נקבע על פי עולם ומלואו: הסביבה, הרכב המשפחה, עבודה, בעלי חיים, כמות המבקרים בבית.

קצב החיים שלנו הוא חלק בלתי נפרד מעולמו של הבייבי שלנו. מעבר לכך, גם השבוע בו נולד התינוק הוא חלק באופן משמעותי בקצב ההתפתחות והרצף שנבדוק לפיו. לדוגמה, אצל תינוק שנולד בשבוע 36 אנחנו בעצם נחשב את ההתפתחות שלו כך: בגיל חודשיים אנחנו נוריד מרף הציפיות כ -3 שבועות. ברגע שתתחילו לחשב בצורה כזו אתן תרגישו כבר פחות לחץ.
גורמים נוספים חשובים שיש לקחת בחשבון הם טונוס השרירים של התינוק, לאילו דברים הוא חשוף? האם משכיבים אותה\אותו על הבטן? ולכמה זמן?

לכן כשאנחנו מסתכלות על ה"רצף" נצטרך לקחת נשימה עמוקה, לקחת דף ועט ולרשום את כל המשתנים ואז לבדוק בספרים למה עלינו לצפות בכל גיל.

pixabay
pixabay

אז למה עלינו לצפות בגילאי לידה עד 3 חודשים?
בחודש הראשון לחיי התינוק ניקח בחשבון שהוא עוד לא מודע לפרידה מאמא ודי מנותק מהסביבה, ולכן אנחנו נעטוף, נחבק, נחמם ונעניק כמה שיותר המשך תחושה של הרחם. אנחנו נראה את זרועות התינוק מתרוממות פתאום בזמן שינה או ערות – רפלקס הבהלה, זהו הרפלקס של התינוק שבעצם מקורו באחיזת האמא, להיתפס על האמא, לכן רפלקס האחיזה הוא חזק מאוד אצל תינוקות.

בחודש השני לחייו הוא כבר מתחיל להגיב לסביבה יותר, הראיה שלו מתחילה קצת להתבהר והיא כבר פחות מטושטשת, אבל בכל זאת הוא עדיין לא רואה צבעים בצורה ברורה (זה יתממש בגיל 4 או חמישה חודשים בערך).

כאשר תניחו אותו על הבטן ניתן להבחין בהרמת הראש ובזחילה רפלקסיבית, כלומר הוא דוחף את ראשו נגד המשטח ודוחף קדימה עם כפות רגליו, בנקודה הזאת אני ממליצה כמה שיותר להיות עם כפות רגליים חשופות בזמן שכיבה על המשטח.

גם כאשר התינוק על גבו הוא עושה לא מעט: מזיז ידיים, זרועות, רגליים – בכל רגע נתון כולל בזמן השינה.

בגיל 3 חודשים אנחנו נראה קפיצה משמעותית בתגובות לסביבה, הרמת הראש והזזה מצד לצד, בזמן שכיבה על הגב קיפול הרגליים והזזתם מצד לצד, מה שיוביל להתגלגלות מצד לצד ולבסוף גלגול מלא שבדרך כלל נראה את הגלגול מהבטן לגב בתנועה גלובלית בצורה של "זריקת הגוף" קודם.

ועכשיו, בואו נזכור כמה דברים: לאימהות יש אינסטינקט מדהים! שווה לשמוע את דעות הסובבים, אך בסופו של דבר אף פעם אל תרגישו לא בנוח אם יש דברים שאתן פחות מתחברות אליהם. יחד עם זאת אם האינסטינקט שלכן אומר לכן לשמוע חוות דעת מקצועית ולקבל ייעוץ רפואי מתאים – עשו זאת בלי היסוס.

ס-ב-ל-נ-ו-ת היא מילת מפתח. תהיו סבלניות כלפי הבייבי וכלפי עצמכן, זה מאוד נחמד שבטבע הזברה הקטן קם ורץ וקופץ מיד אחרי שהוא נולד, אבל בואו נסכים שאצל בני אדם זה טיפה אחרת. ותמיד תזכרו שאתן עושות עבודה מדהימה, כל אחת בדרכה שלה.

שירה פזרקר, מלווה התפתחותית בוגרת מכללת צעד ראשון, מטפלת סוג 1 מוסמכת ומעבירה סדנאות להורים ותינוקות וחוגי בית בפסגות אפק ראש העין. לפרטים נוספים וליצירת קשר עם שירה לחצו כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180