יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

אני כבר לא תינוק: 5 דרכים להיפרד מהמוצץ

השבוע חגגנו לבן הבכור שלי, ארי, יום הולדת 3 והחלטנו שהגיע הרגע להיפרד מהמוצץ. החגיגות שלנו גרמו לי לחשוב על דרכים יצירתיות לפרידה ממוצץ.

אבל ראשית כל – למה בכלל להיפרד מהמוצץ?
התינוק מתחיל להיקשר למוצץ כבר מהרגע הראשון בגלל פעולת המציצה, שהיא פעולת היניקה הטבעית, ובעזרת המוצץ הוא נרגע, נרדם ועוד. יש תינוקות שאף מייחסים למוצץ תכונות של חפץ מעבר בדומה לחיתול בד או בובה, ואז המוצץ הופך להיות מנחם ואף אוהב.

המוצץ מייצר כמובן תלות מסוימת. תינוק או ילד שרגילים להירדם רק עם מוצץ, יתקשו מאוד להירדם בלעדיו. כך גם תינוק שרגיל לדחות סיפוקים או להירגע עם המוצץ – כל עוד המוצץ לצדו הוא לא ילמד להתמודד עם המצבים האלו באופן אחר. בנוסף, השימוש במוצץ גורם לילד להיות פחות פעיל ומייצר מעין בועה פנימית בה שוהה התינוק והוא לא חלק ממה שקורה סביבו.

בנוסף, ישנם רופאי שיניים שמעידים כי יש קשר ישיר בין המוצץ לבין נזק ללסת ולשיניים. גם רופאי ילדים ממליצים על פרידה מהמוצץ מאחר והדיבור יכול להיפגע אצל ילדים שמשתמשים במוצץ לאורך זמן ועלול להיווצר מצב המצריך טיפולים בהמשך.

סיבה נוספת וחשובה מאוד לפרידה מהמוצץ היא שיפור היכולת לדחיית סיפוקים. באמצעות השימוש במוצץ הילד יכול לדחות את הסיפוקים שלו, קל לו יותר לקבל תשובות שליליות וכן הלאה, ולכן ברגע שהוא נפרד מהמוצץ הוא יצטרך להתמודד עם המצבים האלה ובעצם ללמוד כיצד לדחות את סיפוקיו וכיצד להתמודד עם דברים שפחות נוחים לו.

חשוב מאוד לזכור בתהליך הפרידה את ההיקשרות והחיבור שיש לתינוק עם המוצץ, ולכן לא מומלץ לנקוט בגישה של פרידה מהירה מאוד, שאף יכולה להיות טראומטית ללא כל הכנה מוקדמת ומול הילד עצמו.

הגיל המומלץ לפרידה ממוצץ הוא עד גיל 3 כי אז המוצץ יכול להפוך ממש לחבר קרוב מאוד של הילד והפרידה תהיה קשה וכואבת עוד יותר.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

אז איך עושים את זה?

1. הדרך המוכרת
בהדרגה להתחיל להוריד את כמות השעות של התינוק עם המוצץ במהלך היום, ואחר כך להוריד אותו לחלוטין במהלך היום. בשלב האחרון להוריד אותו גם במהלך השינה. כך הילד חווה את הפרידה בהדרגה ומתרגל להתמודד במצבים שונים בלי המוצץ. הדרך הזו מתאימה לחלק גדול מהילדים, אבל חייב להקפיד בכל שלב על ההגדרות הברורות של התהליך. כלומר, אם אנחנו נמצאים בשלב בו הילד ללא מוצץ במהלך היום, גם אם הוא עכשיו ממש כועס או בוכה, אל תחזירו לו את המוצץ אלא עזרו לו להתמודד עם המצב. כדאי גם לחבק ולהרגיע כמה שניתן. אפשר להתחיל את הפרידה בדרך הזאת ולשלב את הדרכים הבאות בשלב הפרידה הסופית.

2. העברת המוצץ
בדרך הזאת אנחנו קובעים מועד מסוים כמו תינוק חדש במשפחה או אצל חברים וכדו'. אפשר לקנות קופסת הפתעה ולהניח בה את המוצץ. לעטוף אותה יפה, להכין עם הילד ברכה לתינוק החדש ואז כשנפגשים עם התינוק הילד יכול לתת לו את קופסת ההפתעה עם המוצץ ולהגיד לו "אני כבר ילד גדול ואני לא צריך את המוצץ, אתה תינוק ואני נותן לך את המוצץ במתנה". כך הילד מרגיש שהוא גדול ושולט במצב, וגם ילד טוב שנותן מתנות.

3. הפרחת המוצץ
ניתן לעשות זאת באופן חגיגי יותר עם חברים קרובים או משפחה, וכמובן גם רק עם ההורים ואחים אם יש. יוצאים עם הילד לאוויר הפתוח, קושרים את המוצץ לבלון ומבקשים ממנו להיפרד מהמוצץ ולהגיד לו ללכת לתינוק אחר, כשהילד הוא זה שמפריח את הבלונים כמובן. נופפו יחד עם הילד לשלום ותגידו תודה רבה מוצץ, עכשיו אתה הולך לתינוק אחר כי הילד שלנו כבר גדול.

4. פיית המוצצים
כמו פיית השיניים, גם פה זה בהחלט יכול לעזור. אחרי הכנה מוקדמת של סיפור על פיית השיניים שמגיעה אל ילדים גדולים כדי לקחת את המוצץ ולהעביר אותו לתינוק אחר, קחו את המוצץ של ילדכם באחד הלילות והשאירו לו מתנה במיטה, כך כשהוא יתעורר הוא יגלה את המתנה מהפייה.
חנות צעצועים: בדרך הזאת יש צורך להכנה מוקדמת של חנות צעצועים המוכרת לכם. תסבירו לילד שמאחר והוא כבר גדול, נלך כולנו לחנות הצעצועים והוא יבחר איזו הפתעה, ושם הוא ימסור למוכר את המוצץ ויקבל עבורו מתנה.

5. עץ המוצצים
היום כמעט בכל יישוב יש עץ מוצצים מקומי אליו מגיעים ילדים ותולים את המוצץ בעזרת חוט על העץ. אם אין לכם ביישוב, קחו יוזמה והחליטו על עץ מוצצים. פרסמו בין חברים ומכרים והפכו את העץ לעץ המוצצים של כולכם. אם יש לכם גינה אתם יכולים לתלות על העץ בגינה שלכם, אבל קחו בחשבון שהקרבה המתמדת למוצץ יכולה לגרום לילד לנסות לקחת אותו ולהגיע אליו. אחרי הכנה מוקדמת, קחו את הילד לעץ המוצצים ותלו את המוצץ ביחד. "ביי ביי מוצץ, תהנה לך על העץ".

צריך לזכור כי בכל הדרכים, דרושה הכנה מוקדמת של הילד לתהליך. אפשר להתחיל חודש מראש, לקבוע תאריך מסוים כמו חגיגת יום הולדת בגן או בבית, חג מסוים ועוד ולאורך כל החודש לדבר עם הילד ולהסביר לו לפרטי פרטים מה הולך לקרות באותו היום ואיך בדיוק ניפרד מהמוצץ. בשלב הפרידה הסופית מהמוצץ, חשוב לתת לילד חיזוקים חיוביים שימשיכו לאורך כל התקופה הראשונית ללא המוצץ. מילות החיזוק צריכות להיות מאוד נקודתיות לטקס הפרידה שאיתו בחרתם לתהליך.
בהצלחה.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט