יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

עמידה עצמאית: טיפים לעידוד התינוק

הפעם אני רוצה להקדיש תשומת לב לשלב חשוב בהתפתחות התינוק שבדרך כלל לא זוכה ליחס מיוחד, עד כדי כך שגם התינוקות עצמם לעתים קרובות מדלגים עליו: שלב העמידה.

"ברור! התינוק שלי עומד כבר מגיל 8 חודשים! הוא מושך את עצמו למעלה במיטת הלול שלו. והוא גם נעמד על כל דבר אפשרי: הארון של הטלוויזיה, האמבטיה…אי אפשר להוריד אותו מהעמידה! ובעצם הוא לא כל כך יודע לרדת לבד מהעמידה. לעתים הוא יורד בסוג של נפילה. וזה נורא מפחיד אותי. לפעמים הוא בוכה ורוצה שאנחנו נוריד אותו מהעמידה. חמוד! אבל זה גם קצת מעייף עבורנו, ההורים. האמת: זה מפריע לו לישון: כי כאשר אנו משכיבים אותו לישון הוא צ'יק צ'ק נעמד לו ולא מצליח לרדת בחזרה למצב שכיבה. זה קורה אפילו באמצע הלילה. וזה מתיש!"

מוכר? אבל לא על העמידה הזו תכננתי לדבר, אלא על עמידה עצמאית ללא תמיכה בחפץ גבוה: על המצב בו לתינוק, שמתקרב לגיל שנה בדרך כלל, יש שיווי משקל מפותח ויכולות תנועתיות מגוונות, והוא יכול לקום למצב עמידה ללא עזרה מבחוץ. מעמידה כזו אפשר לרדת בלי בעיה: כי אם התינוק יודע לעלות ללא עזרה הוא ידע גם לרדת ממצב זה.

תנסו בעצמכם: תשכבו על הגב. אם אפשר תנשמו נשימה אחת או שתיים מרגיעות ותחשבו איך מגיעים ממצב שכיבה על הגב למצב עמידה. זה בכלל לא פשוט ודורש יכולות תנועתיות מגוונות וגם מורכבות. יש דרכים שונות להגיע ממצב שכיבה על הגב לעמידה: דרך כוח: לאמץ את שרירי הבטן, להתיישב ולהעמיד.

יש דרך נינוחה, אך מורכבת יותר: דרך התהפכות הצידה, התיישבות לישיבה צידית ומכאן להגיע לעמידה. אפשר להניח כף רגל אחת ואז לדחוף כלפי מעלה, אפשר לעבור למצב של כריעה ומכאן להעלות את הישבן ואת הראש, אפשר לדחוף עם שתי כפות הידיים, להגיע לתנוחה "הר" של היוגה ומכאן לעלות לעמידה. ויש עוד דרכים נוספות. ממש שווה לנסות ולהתנסות בזה על מנת להבין איזה הישג זה עבור התינוק להגיע לשלב הזה.

בתרבות המערבית יש הרבה רהיטים וחפצים גבוהים בכל בית (בעולם המזרחי לעומת זאת חלק גדול מהפעילות מתרחש בישיבה על הרצפה). לכן תינוקות מערביים נעמדים לרוב מוקדם מאוד כי הם לומדים למשוך את עצמם למעלה על המשען הגבוה. התינוק אינו עומד אלא נ-עמד. אפשר להבין את הצורך של התינוק לראות מה יש שם למעלה. אבל אם היינו מרחיקים ממנו את המשענים השונים היינו רואים שהוא היה בעיקר זוחל ויושב, כי הוא טרם למד להיעמד בכוחות עצמו.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

לעמידה העצמאית יש חשיבות רבה בתור שלב התפתחותי. היכולת להיעמד ולעמוד באופן יציב ללא תמיכה משפרת בהרבה את איכות ההליכה. לא מעט תינוקות היום לומדים ללכת לפני שהם יודעים לעמוד! מה קורה כאשר התינוק יודע ללכת מבלי לדעת לעמוד? הוא פשוט ירוץ כל הזמן ולא יידע ללכת באיטיות, לא יידע לעצור. המהירות תפצה על האיכות והשליטה בתנועה.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעודד את עמידה עצמאית:

• צאו למרחב ללא משענים אשר מזמנים עמידה בעזרת חפץ גבוה. לדוגמה: מדשאה רחבה. כאשר התינוק מטפס עליכם על מנת להיעמד אל תעזרו לו בתהליך אלא אפשרו לו לטפס ולהתאזן בעצמו. כך התינוק מפתח שיווי משקל. שיווי המשקל יעזור לו גם במעבר לעמידה. שדרוג: כאשר התינוק מטפס עליכם רדו בעצמכם למצב שכיבה. כך התינוק לומד להסתדר עם משען אשר נע.

• עודדו את המעבר ל"זחילת דוב" (על כפות הידיים והרגליים עם טוסיק מורם – תנוחת ה"הר"). אפשר לעודד את המעבר לזחילה הזו כאשר נותנים לתינוק לטפס על שיפוע, לדוגמה על המגלשה מלמטה. אפשר לתת לו תמיכה בכפות הרגליים על מנת שהוא לא יחליק. תנוחת ה"הר" מהווה תחנת מעבר לעמידה. מכאן התינוק יכול לנתק יד ועוד יד ב-ה-ד-ר-ג-ה ולהגיע לעמידה.

• עודדו את "ישיבת הכובסת" (כריעה): אפשר להחזיק את התינוק בידיים עם הפנים החוצה ולהרים את כפות הרגליים שלו, להניח את כפות הרגליים של התינוק פעם על הקיר ואחר כך על הרצפה על מנת שילמד לדחוף את עצמו לעמידה.

• הגישו לו גירויים לגובה במקום בו אין רהיטים גבוהים. אפשר למשל להפריח בועות סבון ולתת לתינוק לפוצץ בועה ולהגיש לו את הבועה מלמלעה על מנת לעודד אותו לחפש את ההתרוממות כלפי מעלה.

• כאשר התינוק כבר יחסית יציב כשהוא עומד אפשר לרדת לגובה שלו, לתת לו ידיים ולרקוד "עוגה עוגה במעגל נחוגה, נסתובבה כל היום עד אשר נמצא מקום לשבת לקום", נעזור לתינוק להעביר משקל מרגל לרגל ובעיקר נגרום לו לכופף את הברכיים ולרדת לישיבת הכובסת ולחזור לעמידה ("לשבת ולקום"). אין צורך שהתינוק יישב לגמרי על הטוסיק במשחק הזה. המטרה היא שהוא דווקא ילמד לרדת לישיבת הכובסת ומכאן בחזרה לעמידה.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. לפרטים נוספים לחצי כאן.

אהבת? אז תעשי לייק, מה אכפת לך?


כתבות נוספות של בטי כהן קובלסקי:
נופל וקם: נפילות הן חלק מהתפתחות התינוק
איך ליצור לתינוק סביבה התפתחותית טובה
כך הפעוט והתינוק ישחקו ביחד
לעודד ולאתגר את התינוק בלי להתערב

גם אמא וגם אבא: שותפות אמיתית מהלידה
מה הקשר בין התהפכות לביטחון עצמי?
התינוק בוכה? זה לא בהכרח אומר שהוא רעב

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט