יו יו 2018 גדול
[ssba]
טניה אברמזון

מקננת במלכוד: 5 טעויות נפוצות בעיצוב חדר לתינוק

נכון שלאורך כל ההריון מפחידים אותך לגבי אינסוף דברים שיכולים להשתבש? הבעיה היא שלגבי רובם אין לך באמת שליטה. נכון, את יכולה לתרום לתינוק לא מעט: לאכול טוב, להתאמן, להימנע מדברים שמומלץ להימנע מהם, לנוח, (לנסות) להירגע ולבצע בזמן את כל הבדיקות, אבל בסופו של יום: התהליך המורכב מאד של יצירת חיים, מתרחש רוב רובו בלעדייך וללא שליטתך.

בעיצוב החדר של התינוק שלך – מצב העניינים שונה לגמרי! את לגמרי בשליטה לגבי כל מה שקורה שם, מה גם שעיצוב ותכנון החדר יכול לגמרי להפוך לריפוי בעיסוק עבור הפריק-קונטרול שבינינו. אז לפני שהביצועיסטית שבך נכנסת לפעולה, בואי נעבור על חמשת ה״לא לעשות״ – או הטעויות הנפוצות שכדאי ואפשר להמנע מהן כשמעצבים חדר לתינוק.

#1 תכנון לקוי של הריהוט והתאורה
העמדת הריהוט ותכנון התאורה בחדר התינוק הם בעצם הבסיס לחדר נוח, מתפקד ונעים. אז עוד לפני שאת רצה לבחור רהיטים או מזמינה חשמלאי כדי שיציף את החדר בעשרים נקודות תאורה חדשות – כדאי למדוד את החדר, לצייר תכנית פשוטה ולשחק עם העמדות הריהוט האפשריות ומיקומי התאורה.

ליקויים נפוצים להימנע מהם בהעמדת ריהוט:
– חסימה חלקית של הכניסה לחדר עם שידה/ארון.
– העמדת מיטת תינוק ליד קירות חיצוניים. אם אין ברירה, אז להתפשר על קיר אחד ולדאוג לחימום סביר באזור המיטה.
– העמדה ש״אוכלת״ את המרחב של החדר ומקשה על התנועה בו.
– העמדת ריהוט מתחת לחלון באופן המקשה גישה לפתיחתו/סגירתו.
– העמסת החדר בריהוט ואביזרים מיותרים לגילו הנוכחי של התינוק.

מינימום ריהוט בשלב הראשון יאפשר גישה ותנועה נוחה בין הרהיטים הקיימים: בין המיטה לשידה או הארון, וביניהם לכורסת ההנקה, אם ישנה כזו.

ליקויים נפוצים שכדאי להימנע מהם בתכנון התאורה:
– מיעוט או עודף תאורה.
– פיזור התאורה במוקדים לא נכונים ולא נגישים.
– בחירת גופי תאורה מסנוורים או לא בטיחותיים.

לסיכום, מומלץ לתכנן את התאורה רק לאחר העמדת הריהוט. התינוק מגיע מעולם די חשוך וחשוב לתכנן את התאורה כך שלא תסנוור אותו כשמטפלים בו, אך עדיין תספק מספיק אור לתפקוד בשעת היממה השונות. בדרך כלל גוף תאורה מרכזי ועוד מוקד תאורה אחד יספיקו. כדאי לוודא שהם בטיחותיים, לא מתלקחים ושהגישה לכיבוי וההדלקה שלהם פשוטים ונגישים.


#2 תכנון לא בטיחותי
בילד ראשון, הכי קל ליפול בזה. מי חושב על זה עדיין איך אוטוטו יהיו פה התהפכויות, טיפוסים, משיכות של כל דבר שנקרה בדרך – קשה לנו לפעמים לדמיין מראש מה בטיחותי בעיצוב החדר, ומה פחות. אי אפשר להגן על התינוק מה-כ-ל, וברור שישנו גם הפן החינוכי בללמד מה מותר ומה אסור, אבל הנה כמה אלמנטים עיצוביים שממש כדאי להימנע מהם:

– תליית מדפים מעל המיטה. זה יפה, זה מעוצב אבל זה גם לא כל כך בטיחותי – בעיקר כשהתינוק יצליח להגיע אליהם. יש עשרות דרכים אחרות וידידותיות לעצב את קיר המיטה: בצבע, בטפט ואפילו במדבקות.
– העמדת אקססוריז רבים מדי על השידה. מהר מאד התינוק מושיט ידיים, מתהפך ומגיע להכל! כדאי שהעיצוב בקרבת השידה יתמקד בקירות, ייספק לתינוק דברים מגניבים להסתכל עליהם אבל לא יהיה בטווח הושטת יד או נפילה עליו.
– כוורות/סולמות ושאר פיצ׳פקעס עומדים ללא חיבור לקיר. נכון, זה נראה מעולה במגזינים, אבל תסמכו עלי – הפריטים האלו לא נמצאים שם כשהתינוק חוזר לחדר אחרי שנגמר יום הצילומים.
– גופי תאורה עומדים: אותו כנ״ל כמו הסעיף הקודם. זה נראה טוב, אבל תינוקות אוהבים לבדוק כל מה שנמצא סביבם, ולכן אם את מתעקשת על מנורה כזו כדאי להעמיד אותה כך שהחשמל (כמו יתר החשמל בחדר ובבית) לא גלוי, והפלת הגוף על הרצפה היא בלתי אפשרית.


#3 בזבוז יתר 
מודה, כמעצבת אני מכורה לריהוט ולאביזרים מעוצבים, שבדרך כלל עולים קצת יותר – אבל בתור אמא לתינוקת שגדלה בקצב מטורף (עבורי) ועוברת שינויים אינסופיים המתבטאים בין היתר בצרכים שלה בחדר שלה – אני חייבת לכתוב את הסעיף הזה.

כשמתכננים תקציב לעיצוב החדר, וכדאי מאד לתכנן אחד כזה, צריך לקחת בחשבון שעם תינוקות הכל מאד זמני. לא רק מהבגדים הם גדלים בקצב מסחרר, גם מהריהוט ומהחדר. לכן ההשקעה הכי גדולה, בעיני, צריכה להיות בריהוט הגדול שיישאר איתם לפחות בשנתיים הקרובות: המיטה והשידה/הארון. הכורסא או כסא ההנקה הם בשבילך, עולים גם לא מעט יחסית, ולכן צריך לקחת גם אותם בחשבון.

את מינימום התקציב כדאי להשקיע באקססוריז – וזה מגיע מפי מעצבת! נכון, הם עושים את החדר, ויש לבחור וללקט אותם בכובד ראש (ובהנאה רבה). אבל הם אלה שעוזרים לחדר להפוך צורה, להשתנות ולשנות פאזה, אווירה ומצב רוח. ולכן הם ברי חלוף וצריכים לעלות בהתאם.


#4 לא לחשוב קדימה
בהמשך ישיר לסעיף הקודם – בבואך לתכנן את חדר התינוק, כדאי לחשוב מעט קדימה. האם אתם חיים בדירה שכורה? האם תיכנסו לבית חדש? האם צפוי להצטרף אח או אחות בשנים הקרובות? האם תאחדו בין חדרים של אחים בהמשך?

כל השאלות הללו, ובטח טובות וממוקדות יותר שתוכלי להעלות, יעזרו לך לקחת (אוויר) ופרופורציה, ולתכנן חדר בתקציב שפוי, כזה שתוכלי להתאים ולשנות בקלות כשיגיע הזמן.


 

#5 השתעבדות לטרנדים
כחלק משמירה על תקציב שפוי והחשיבה לעתיד, חשוב לא ליפול למלכודות הטרנדים. נכון, יש הרבה עיצובים שובי לב שמסתובבים ברשת ובחנויות עיצוב לתינוקות, אבל ממש אין צורך לשלב את כולם יחד או ללכת על עיצוב טוטאלי שאינו מתאים דווקא לבית או לאופי שלך.

כמעט כולנו רוצות להביא ולגדל את התינוק בחדר מעוצב, נעים ומושלם בשבילו – אבל גם את זה, כמו עם שאר האתגרים שבגידול תינוק וילד – מומלץ לעשות עם מעט הגיון בריא, אינטואיציה, יצירתיות והמון אהבה. לקחת את מה שמתאים, לאזן ולצקת במינונים עדינים ומתאימים לטעמך ולאופייך.

טניה אברמזון היא אדריכלית ומעצבת פנים המתמחה במגורים, ולאחרונה גם בעיצוב לתינוקות. בעלת הבלוג מקננת בסטייל. לקריאת כתבות נוספות של טניה לחצו כאן.

טניה אברמזון   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960