יו יו 2018 גדול
[ssba]
שינה

מזיזים את השעון ואת משלמת ביוקר? כך תעשה אם שלא רוצה לקום בחמש בבוקר

אוף, שוב שכחת לשאול את שרית, האחות בטיפת חלב, רק עוד שאלה אחת (כן, כאילו לא שאלת כבר מאה שאלות ב-20 דק' שהיו לך). פשוט אמא שלך הזכירה לך שבעוד כמה ימים עוברים לשעון חורף ותמיד תינוקות קצת "משתגעים" מהמעבר ואת כהרגלך, נלחצת.

פעם מעבר לשעון חורף היה עניין שחלף לידך, אפילו שמחת ונהנית מעוד שעת שינה מפנקת. והיום זה כבר אישיו אחר. קחי בחשבון שהמעבר לשעון חורף יוצר בלבול בין השעון שעל הקיר ובין השעון הביולוגי של הבייבי וזה גורם לעיתים להתעוררות שעה אחת מוקדם יותר, מי שרגיל לקום ב-6:00 יתעורר עם הציפורים ב- 5:00.

סביר להניח שגם בגלל הקימה המוקדמת וגם מכיוון שמחשיך מוקדם יותר הבייבי יתעייף מוקדם מהרגיל וסביר להניח שהרגלי השינה שלו, ואולי גם התנהגותו ומצב רוחו, ישתנו במהלך היום והלילה.

אני לא אמכור לך סיפורים על כך שהמעבר יעבור לך חלק – כל אחד מגיב שונה, אבל כמו כל דבר, אם את מתכוננת אליו כמו שצריך אפשר לצלוח אותו בקלות. נסי להתייחס לזה כמו אל ג'ט לג של הבייבי.

אז מה כדאי לעשות כדי להקל על המעבר?

1. שגרה זה רע? אז זהו, ששגרה זה ה-דבר!
החגים כבר הסתיימו וזה בדיוק הזמן לבנות שגרה חדשה, לחזור לטקסי שינה ופשוט להקדימם בשעה, החשכה שיורדת מוקדם יכולה לסייע. החזרה המבורכת לשגרה חייבת להיעשות בהדרגה ובצורה טבעית. אני ממליצה להקדים את שעת ההשכבה כמה ימים לפני השינוי, בכל יום קצת כ- 15 דק' כל יומיים שלושה, ככה בהדרגה, עד שתגיעו בחזרה לשעת ההשכבה המקורית.

2. "התרנגול – קו קו קוריקוקו"
בשל השינוי בסדר היום והבלבול בשעון הביולוגי עשוי התינוק להתעורר מוקדם, מוקדם מידי. השתדלו לא לשתף עם הילדון פעולה, להמנע משיחות, להגיד לו: "עדיין לילה, לילה טוב" ולהחזירו לישון בתנאי לילה מוחלטים, של שקט וחושך מוחלט. מדוע? משום שרמת המלטונין (הורמון השינה) יורדת לפנות בוקר ולכן התינוק מקיץ ומתקשה לחזור לישון. אם יהיה חושך מוחלט יהיה קל יותר להחזירו לישון.

3. "אני אוהב לישון וכך עובר לי כל היום"
השפעת שעון החורף ניכרת גם במהלך שעות היום ולא רק בלילה. סביר להניח שבימים הראשונים לאחר המעבר התינוק לא יישן בשעות הקבועות שלו שלו והתנומות יהיו קצרות ולא אחידות כפי שהיה טרם השינוי.

החדשות הטובות הן שגם אם לא נעשה כל הכנה שהיא, ייתכן שתוך כמה ימים המסלול יחזור לקדמותו והשעון הביולוגי יסתנכרן עם שעות החורף. ואם בכל זאת אתן נתקלות ברגרסיה עקב שינוי השעון, נסו להשתמש בכל הטיפים שניתנו מעלה גם אחרי המעבר לשעון החדש ובכך לארגן מחדש את הרגלי השינה.

צילום: רותם ברזני
צילום: רותם ברזני

4. לא למשוך!
עייפות יתר פוגמת בשינה האיכותית של התינוק ועשויה לגרור התעוררויות בלילה. לכן, אם הבייבי מגלה סימני עייפות מוקדם מהצפוי, לא לעמוד על שעת ההשכבה עליה החלטתם במקור – השכיבו אותו לשנת לילה לפי סימני העייפות.

5. הקשבה, גמישות ושימת לב לפרטים
התקופה שלאחר המעבר לשעון חורף דורשת ערנות וסבלנות. אין צורך לעשות מהפכות גדולות, אין צורך לבנות סדר יום חדש ולו"ז מיוחד. בסך הכל כדאי להיות קשובים יותר לבקשות של התינוק. יש לו את הדרך שלו להבהיר לכם כשהוא עייף, סימנים ייחודיים ושפה משלו.

כן, התינוק שלכם מדבר ואתם רק צריכים להבין אותו. הורים שלמדו את שפת התינקות של דנסטן מכירים את צליל ה-"אאו", שנוצר על ידי רפלקס הפיהוק, שמסמן להורים שהתינוק עייף וזאת לעיתים הרבה לפני הפיהוק, ולפני שהתינוק מגיע לשלב עייפות היתר, בזמן בו המלטונין (הורמון השינה) נמצא בשיאו ולתינוק קל יותר להירדם.

לטיפים נוספים, מידע בזמן אמת, ופירוש הבכי של התינוק שלכם לפי שפת התינוקות של דנסטן אתם מוזמנים לכאן.

רותם ברזני היא יועצת שינה לתינוקות ומדריכת שפת התינוקות של דנסטן. לפרטים נוספים והרשמה לסדנאות של רותם על שפת התינוקות ואיך להרגיע ולישון בקלות, הרבה לפני גיל חצי שנה, בדרך טבעית, ללא התערבות וללא בכי ממומשך, לחצו כאן.

שינה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960