יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

לתת או לא: כל מה שצריך לדעת על מוצץ

מתי נכון להתחיל להרגיל למוצץ? איך מרגילים למוצץ? מה המשמעות שלו? ומה החסרונות?

מוצץ הוא בהחלט סוגיה כשנולד תינוק. אז אם גם לכם יש הרבה שאלות, בואו נעשה קצת סדר בנושא:

משמעות המוצץ
המוצץ עונה על צורך פיזיולוגי ורגשי של התינוק. בשלב הראשוני הוא עונה על הצורך האוראלי: הצורך למצוץ. בתחילת חייו של התינוק ריכוז האנרגיה שלו סובבת סביב הפה. התינוק לא מוצץ רק כדי לקבל מזון, אלא גם כדי להירגע, להיכנס לשינה ולהתמודד עם סיטואציות מעוררות שונות כגון: גירויים רבים מידי, רעשים חזקים, מתח וכו'.

בשלב מסויים המוצץ משמש גם כ"חפץ מעבר" – חפץ שהתינוק מנכס לעצמו כדי שיעזור לו בהתמודדות ובהבנה שהוא ישות נפרדת מהאמא. ההבנה ותהליך ההיפרדות לעיתים יוצרים תסכול וקושי אצל התינוק ואז הוא משתמש בכל מיני אמצעים כדי לצלוח את השלב הזה. מוצץ, הינו אחד מהם.

מתי נכון להרגיל למוצץ?
לאמהות מניקות מומלץ להתחיל ולחשוף את התינוק למוצץ סביב גיל 6 שבועות, לאחר שההנקה התבססה, וכדי לא ליצור בלבול פטמות. כמובן, שההחלטה הינה אינדיבידואלית, בחלק מהמקרים ההנקה מתבססת לפני, והתינוק בשל להתרגלות נוספת וזהו השלב שניתן להתחיל בהדרגתיות לחשוף את התינוק למוצץ.

איך מרגילים למוצץ?
חשוב שהחשיפה למוצץ תעשה בצורה חוויתית ונעימה. בתחילה ניתן לקרב את המוצץ לחלקי הפנים השונים כדי שהתינוק יחווה את המרקם החדש. כשמקרבים את המוצץ לשפתיים, השפתיים של התינוק נפתחות באינסטינקט כחלק מסקרנות וחקירה. זהו השלב שניתן להכניס את המוצץ בעדינות למגע עם הלשון להוציא, לקרב ולהרחיק. התינוק יגיב למשיכה של המוצץ במציצה חזקה יותר. ניתן לחזור בכל פעם על הפעולה כ-10-20 פעמים, כך אנו מאמנים את התינוק לאחיזה חזקה ויציבה של המוצץ.

יש גישה שאומרת שיש לטבול את המוצץ במרקם מתוק כלשהו כדי להקל על התינוק להיקשר למוצץ – התנהלות זו אינה מומלצת כיוון שפעולה זו בעצם מזיקה לחניכיים ולשיניים, ובנוסף ייתכן ותתפתח תלות במתיקות בכל פעם שהמוצץ יינתן.
חשוב שהחשיפה למוצץ תעשה בכל שעות היום ולא רק בזמן עייפות, בכי או תסכול. בזמן טיול בעגלה, על הידיים, במנשא, בזמני משחק ורוגע.
לאחר שהתינוק נענה למוצץ ומתחיל תהליך התחברות בהתנהלות היומיומית, ניתן להתחיל ולקשר את המוצץ לזמני עייפות ולמתן הרגעה.

יחד עם זאת, לאחר ניסיונות התרגלות למוצץ חוזרים ונשנים – יש לכבד תינוק שאינו רוצה להשתמש במוצץ, אין להכניס מוצץ בכח ולהחזיק. תינוקות אלה יפתחו הרגלי הרגעה והירדמות שונים.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

שוב המוצץ נפל?
רוב ההורים לתינוקות המשתמשים במוצץ עוברים את השלב שיש צורך לקום שוב ושוב ושוב כדי להחזיר את המוצץ. תהליך לקיחת המוצץ והכנסתו לפה הוא לעיתים תהליך ארוך המצריך למידה וסבלנות. במהלך היום להגיש לתינוק את המוצץ בכל הזדמנות, שיאחוז בו, ישחק איתו וינסה להכניסו לפה באופנים שונים. כשהשלב הזה מתבסס ויש לתינוק יכולת להכניס את המוצץ לפה בזמני עירות ומשחק, ניתן להרגילו לכך גם בלילה.

בתחילת הלילה ניתן לפזר כמה וכמה מוצצים במיטה או ליצור "קן" למוצץ: להניח מס' מוצצים בקופסה רכה במיטה או לגלגל מגבת קטנה לצורת אליפסה ובה להניח את המוצצים. חשוב שה"קן" ימוקם בכל השכבה באותו המקום, ניתן ליצור 2 "קינים", אחד בכל צד של המיטה. רצוי שבתחילת הלילה, במהלך טקס השינה, תסבירו ותראו לו שהמוצצים ממוקמים במיטה.

כשהתינוק מתעורר ניתן להניח בהתחלה את המוצץ ביד שלו ולכוון את היד לפה. בשלב זה התינוק מנומנם וייתכן שיביע התנגדות. חשוב להתמיד ולהקפיד על אותה התנהלות מס' לילות.
לאחר שהתינוק משתף פעולה, בשלב השני, ניתן להניח את המוצץ ביד שלו והוא בצורה עצמאית יכוון את המוצץ לפיו.
לאחר שגם שלב זה מתבסס, כשהתינוק מתעורר, להנחות את היד של התינוק לכיוון המוצץ, שהוא יאחוז בו בצורה עצמאית ויכניסו לפה.
והשלב האחרון בלמידה הוא שהתינוק מתעורר לטפוח על המזרן, בסמוך למוצץ, כך שאנו מסמנים לו על מיקום המוצץ על מנת שייקח אותו בצורה עצמאית.

בעד מוצץ!
מחקרים גילו כי מציצת מוצץ מפחיתה בצורה משמעותית מוות בעריסה.
מוצץ נקשר להרגעה, לשינה ולהתמודדות עם תסכול בצורה עצמאית.

נגד מוצץ!
נמצא קשר בין מציצת מוצץ לדלקות אוזניים.
מציצה מעבר לגיל שנתיים יכולה להשפיע על מבנה המנשך והשיניים.
מציצת מוצץ אינטנסיבית מעל גיל שנה וחצי יכולה לעכב התפתחות דיבור תקין.

אושרה וקסלר היא יועצת שינה לגיל הרך. 

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180