יו יו 2018 גדול
[ssba]
הנקה

זהירות, מים: למה אסור לדלל חלב אם?

המקרה המצער שארע בחודש האחרון בארצות הברית, בו דיללו זוג הורים את החלב שהגישו לבתם התינוקת וכתוצאה מכך גרמו למותה, היכה רבים בתדהמה וגרר תגובות קשות ברחבי העולם. האירוע הטרגי הזה בא להזכיר לנו שאסור להציע מים לתינוקות טרם שלב המוצקים, וגם מהילת החלב במים מסוכנת ואסורה.

תינוקות היונקים על פי דרישתם, כלומר על-פי רצונם ותחושתם ולא על-פי לוח זמנים המוכתב מבחוץ, אינם זקוקים לתוספות של מים, גם בימים חמים מאוד. חלב אם מורכב מכ-90% מים והוא מספק את כל צרכי השתייה של התינוק. מספר מחקרים בחנו זאת, גם בתנאי יובש וגם בתנאי לחות, ובטווח רחב של טמפרטורות – החל מ 22 ועד ל 41 מעלות. כולם הגיעו למסקנה כי חלב אם מספק את צרכי התינוק במלואם.

כשמוהלים חלב אם (או פורמולה) במים, מוהלים למעשה את הקלוריות והערכים התזונתיים שבחלב. התינוק צורך נוזל הדומה בהרכבו יותר למים, מאשר לחלב שהיה אמור לקבל. התינוק עשוי להיות שבע משום שקיבתו התמלאה, אך למעשה קיבל קלוריות ריקות שאינן יכולות לספק את צרכיו ואת בריאותו.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

מהם הסיכונים במתן מים או חלב מהול במים לתינוקות:
1. שתיית מים בכמות רבה פוגעת במאזן המלחים והאלקטרוליטים עד לכדי "הרעלת מים", המאופיינת בתופעות כמו פרכוסים, בצקות, טמפ' גוף נמוכה, פגיעה במוח, וכפי שראינו במקרה המתוקשר – אף למוות.
2. אצל יילודים – חשיפה למים מעלה את רמות הבילירובין ובכך מגדילה את הסיכון לצהבת, גורמת לאיבוד משקל רב מהמקובל, ופוגעת בביסוס כמויות החלב אצל האם הטריה.
3. תזונה חסרה פוגעת בעלייה במשקל (ובגדילה באופן כללי), ועשויה לגרום לשלל בעיות נוירולוגיות והתפתחותיות נוספות, גם בגילאים מאוחרים יותר.
4. המנות הדלות בקלוריות משבשות את מנגנוני הרעב והשובע הבריאים של התינוק. התינוק מרגיש שבע ולכן אוכל ביממה פחות ארוחות ממה שהוא צריך. גם זה יפגע בעלייה התקינה שלו במשקל.
5. ירידה בכמות ההנקות ביממה (משום שהוא שבע מהמים, זוכרים?) תגרור ירידה בכמויות החלב אצל האם המניקה (היות וכמויות החלב מיוצרות בהתאם לדרישת התינוק).

אם את מרגישה חוסר בטחון באשר לתדירות ומשך ההנקה, או בנוגע לכמויות החלב שלך, כדאי לפנות ליועצת הנקה בהקדם. היא תוכל לספק לך מידע עדכני ורלוונטי בנוגע להזנת התינוק וברוב המקרים גם תוכל לסייע לך לבסס את כמויות החלב, אם צריך.

אם את נעזרת בתמ"ל, יש להקפיד למלא אחר הוראות היצרן ולמהול את האבקה בהתאם לכתוב על הקופסה. בשום אופן אל תמהלי את החלב על מנת להגדיל את המנה.

מתי אפשר להתחיל לתת מים?
מגיל 6 חודשים מומלץ להתחיל ולשלב מוצקים בתפריט של התינוק, בהתאם למוכנותו ולרמת העניין שהוא מגלה. רק בשלב זה, ניתן להציע גם מים לשתייה. על המים להיות רתוחים ומצוננים. שימו לב כי הרתחה במכשירי טיהור ביתיים אינה מספקת ועד גיל שנה יש להקפיד ולהרתיח את המים ב 100 מעלות ואז לצננם.

מותר ואפשר להציע חלב-אם בכוס לצד הארוחה, לא חייבים להציע דווקא מים. לרוב הארוחות הראשונות יכילו גם כך מים (מרק) כך שלא צריך להילחץ אם התינוק שותה אך מעט. בכל מקרה, לאחר ארוחת מוצקים רצוי להציע לתינוק לינוק, גם אם שתה. סמכו על ילדכם שהוא יידע מתי הוא זקוק להשלמה של קלוריות או נוזלים ומתי לא.

שירלי פייטלסון היא מדריכת הנקה מוסמכת, מדריכה להתפתחות תינוקות, ומנחת מעגלי אימהות. לאתר של שירלי לחצי כאן.

הנקה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960