יו יו 2018 גדול
[ssba]
מגזין

למה היא בוכה הפעם? איך להבין את התינוקת שלך ללא מילים

התפישה הרווחת לגבי אימהות היא, שכשאישה הופכת לאימא היא באופן אינטואיטיבי מבינה את כל צרכי התינוק שלה. אז איך זה שאת מוצאת את עצמך חסרת אונים מול תינוק בוכה, כשלך אין מושג מה לא בסדר, מה הוא רוצה או צריך?

אינסטינקט בסיסי
אימהות רבות מעידות כי הקושי הגדול ביותר שהן נתקלות בו, במהלך השנתיים הראשונות לאחר הלידה, הנו חוסר היכולת של הילד לבטא את צרכיו באופן מילולי. לא פשוט לעמוד מול תינוק בוכה ולנסות לנחש מה מציק לו – אם מדובר ברעב או צמא, עייפות או בעיות עיכול. אבל מה לגבי התקשורת הראשונית, זו שחפה ממילים ומתנהלת בשפת הגוף בלבד?

מרגע הולדתו, הילד שלנו מסמן לנו בדיוק מה הוא צריך, וככל שנבין מהר יותר את הסימנים בהם הוא משתמש – נוכל לספק את הצרכים שלו בקלות ובמהירות, נקבל תינוק רגוע יותר, ותקשורת איכותית ויעילה יותר בינו לביננו, ההורים.

איך לומדים את שפת הגוף?
פשוט מאוד, באמצעות תצפית – נסי להסתכל על הילד שלך בריכוז, ללא כל מסיחי דעת דוגמת טלפונים ניידים, תוך שאת מאבחנת את הסימנים באמצעותם הוא מאותת לך על צרכיו השונים.
חשוב שבזמן התצפית הילד יהיה ללא חיתול כדי שתוכלי לראות מה קורה לו בגוף בהמשך לתנועות הגוף. לדוגמה, אם תבחיני בבעיטות ברגליים במשך כמה דקות ולאחריהן הילד יעשה פיפי, תדעי שככה הוא מאותת לך שהוא צריך פיפי.

איך זה עובד
הגוף שלנו בנוי ממערכות עצביות המעבירות למוח מידע על מה שקורה להן, ומקבלות מסרים מהמוח בחזרה. כל התהליך הזה בא לידי ביטוי בשפת הגוף. גם אצלנו, המבוגרים, קיימים ביטויים חיצוניים לצרכים גופניים כגון עייפות, רעב, וכיוב'.

פעמים רבות, צרכים פיזיולוגיים שונים של תינוקות מתאפיינים בסממנים משותפים. כך, לדוגמה, רעב בא לידי ביטוי בסימנים המדמים כאב בטן (קיפול רגליים, תנועות אגרוף בידיים), כמו גם בתנועות לעיסה ורוק באזור הפה. עייפות באה לידי ביטוי בהזזת הראש מצד לצד, בהייה, ושפשוף הפנים והעיניים, ואילו תנועתיות של אזור האגן, שפשוף כפות הרגליים ובעיטות ביטאו את צורכי התינוקות להפריש את צרכיהם.

אני כל כך עייף
אני כל כך עייף

כל ילד הוא שונה, ולכן לכל ילד יהיו סימנים ייחודיים שיאפיינו אותו. הסימנים עשויים להשתנות מעט לאורך הזמן ועם גדילת הילד.

למה זה חשוב?
היכולת שלנו להגיב בזמן לילדינו משרתת הרבה מעבר לסיפוק צרכים בלבד – היא מעניקה תחושת ביטחון, המבוססת על הידיעה שיש מי שמקשיב ומעניק לי, כתינוק/ילד, את כל מה שאני צריך, בזמן. זה המצע האידיאלי לגידול ילד בטוח בעצמו, שמאמין בעצמו, בעולם, ובאנשים שסובבים אותו. שהרי, יש מי שמספק את צרכיו בכל עת.

הקשבה זו אהבה
הורמון האוקסיטוצין, 'הורמון האהבה' מופרש הן בגופו של ילדך והן בגופך בכל פעם שבו את מספקת מענה מוקדם לצרכיו. ואחרי הכל, האם זה לא הדבר שאנחנו רוצות בו יותר מכל דבר אחר? ילד שיגדל בתחושה שהוא מוקף אהבה?

נעמה עידן אלנקרי היא יועצת שינה ומדריכת הורים. לפרטים נוספים והתייעצות עם נעמה לחצי כאן.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט