בייבי סיטר 1920/220
[ssba]
אמא ל-2, לא מה שחשבת...

כך תצלחו חופשה משפחתית עם ילדים קטנים, וגם תיהנו

חופשה משפחתית מוצלחת היא חוויה מהנה ומעצימה לכל המשפחה ויכולה להפוך לזיכרון משפחתי משותף ומשמח. כל משפחה היא ייחודית, גם באופייה וגם בגילאי הילדים ואישיותם, לכן סוג חופשה שמאוד מתאים למשפחה אחת לא בהכרח יתאים למשפחה אחרת.

על מנת להפוך את החופשה שלכם לחופשה מהנה חשוב לבוא עם הציפיות הנכונות, ואם נדייק, הכי טוב לבוא ללא ציפיות. ללא ציפיות מהילדים שיתנהגו יפה כי יצאנו לחופש, ללא ציפיות אחד מהשני, כמו: סובלנות מיוחדת או רומנטיות – עליכם לבוא פשוט בשמחה לזמן משותף עם כל מה שהוא יכיל וכל שיתקיים בו.

היציאה מהבית, אפילו למקום המקסים ביותר, מלווה אצלנו בחששות. שהילדים לא יעלו חום, לא יצליחו להירדם במיטה הלא מוכרת או יסבלו מלחץ באוזניים בטיסה.

נסו להגדיר את החופשה שלכם כזמן איכות יחד ללא הסחות הדעת של היומיום, זמן לפגוש את הילדים שלכם אחרת, לשחק איתם בלי לחץ ולהיות קשובים אליהם באמת. חופשה משפחתית עם ילדים קטנים היא לא זמן איכות לזוגיות ומרכז תשומת הלב מופנה לקשר עם הילדים ולתמיכה בהם – וזה ממש בסדר. אם תיקחו את זה בחשבון מראש תוכלו ליהנות הרבה יותר!

הנה כמה דברים חשובים הקשורים לתכנון החופשה מתוך הבנה שתכנון מראש יהפוך את החופשה שלכם לחוויה נפלאה שתוכלו להיזכר בה שוב ושוב בהנאה:

1. תכנון משותף של ההורים
כדאי לתכנן יחדיו את סגנון החופשה, היעד המתאים והתקציב שעומד לרשותכם. תכנון כזה מראש חוסך הרבה מריבות והאשמות ושני ההורים לוקחים אחריות מלאה על הבחירה. יתרון נוסף הוא שכל אחד מביא זווית מסוימת וביחד יש החלטה מתאימה יותר למשפחה.

שאלות שכדאי לשאול את עצמכם:
מה התקציב שעומד לרשותכם?
האם אתם אנשים של קמפינג, צימר, מלון? ואיזה אופי יש לילדים שלכם? האם יהנו בטיול ברכב? מלינה בשטח? בפארק מים?
רוצים חופשה בארץ או בחו"ל? לא רק מבחינת תקציב אלא מבחינת טיסות עם ילדים קטנים, מעברים ארוכים, שינויים בזמן ובאקלים וכו'.

ייתכן שכל אחד מכם יענה אחרת לשאלות הללו. שוחחו על כך, אל תנסו לשכנע, הקשיבו אחד לשני, חברו את כל הדברים המשותפים ובדקו את הדברים שאתם רואים אחרת עד שתגיעו להחלטה משותפת ששניכם תרגישו שהיא נכונה לכם.

אם תכפו בשכנוע אחד על השני דרך מסוימת, המחיר יהיה האשמות וביקורת מצד אחד ומן הצד השני צורך כל הזמן להוכיח שצדקתם. הדיוק המגיע מדיאלוג קשוב ומכבד יהפוך את החופשה לדבר האמיתי.

2. מטרה משותפת
הגדירו את מטרת החופשה, לדוגמה: חיבור וחיזוק הקשר המשפחתי, או זמן איכות למשחק והקשבה לילדים, זמן איכות להורים לחזק את הילד/ה הבכור/ה. בזמן חופשה שני ההורים פנויים ומטרה כזו מאוד ברת מימוש.

כשהגדרתם מטרה משותפת ששניכם מתחברים אליה תוכלו לראות מה מקדם אותה ומה לא. לדוגמה: אם אחד מבני הזוג מתארגן לאט אז כדאי לבחור מראש לו"ז לא עמוס כדי לא ליצור התנגדות וכעס. אם מישהו מבני הזוג אוהב פעילות פיזית כדאי להכניס זאת גם לתכנית החופשה. כשיש מקום לכל אחד מכם לדברים שהוא נהנה ממנו זה תומך בהנאה מהביחד המשפחתי.

3. ציפיות
כשיוצאים לחופשה עם ילדים קטנים כדאי מראש לזכור שזו לא חופשה רומנטית או חופשה של מנוחה אלא ריצה אחרי הילדים הקטנים ורצונותיהם, תוך שילוב מדי פעם של משהו שאתם ההורים רוצים. בדרך זו תוכלו לחסוך לעצמכם הרבה תסכול וגם ליהנות מהזמן עם הילדים בדיוק כפי שהוא.

יבוא יום כשהם יגדלו או כשתיסעו לבד שתוכלו להכתיב את הקצב, זה בהחלט לא הזמן, פשוט תלמדו ליהנות גם מהאינטנסיביות של הילדים הקטנים בלי להתנגד ועם המון תמיכה וקבלה, זה עושה את ההבדל!

4. צרכים שלכם ההורים
לכל אחד מכם ההורים יש צרכים שכדאי לבדוק אם יש דרך לענות על חלקם בחופשה. נסו לתכנן את החופשה שלכם באופן כזה שכל אחד ייהנה ממשהו אהוב עליו במיוחד, כמו: ריצת בוקר, שחיה בבריכה, שנת צהריים מפנקת, ארוחה אחת טובה, טיול בטבע, אטרקציה מיוחדת, שנת צהריים וכו'. כשיש שילוב בין תמיכה בילדים לבין מילוי משהו מהצרכים של ההורים החוויה שלמה ומהנה יותר.

5. צרכים שונים לכל ילד
ילדים שונים ובגילאים שונים זקוקים לדברים שונים בחופשה. תינוקות קטנים צריכים את קרבת ההורים, האוכל המוכר שלהם (אם הם יונקים זה מאוד מקל) ומקום מוכר לישון בו כך ששווה להביא כרית או שמיכה אהובה

פעוטות צריכים מרחב להתרוצץ ולזוז, אוכל שהם מכירים ואוהבים, משחקים וסיפורים מוכרים, הרבה הקשבה שלכם ההורים ומקום עם תחושת בטחון לישון בו. מנוחה באמצע היום חשובה לפעוטות ודורשת תכנון מצדכם.

ילדים מגיל שלוש ייהנו גם מאטרקציות נחמדות המותאמות לגילם, חברת ילדים נוספים – אם זה אפשרי למשל לצאת עם חברים או משפחה, הרבה תנועה כמו טיולים מעניינים, רצוי עם מים וכדומה.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

6. זמן בנפרד
כשמתכננים חופשה כדאי מראש לקבוע שחלק מהפעילויות יהיו בנפרד, כלומר: זמן לכל הורה עם ילד אחד בפעילות מותאמת לגיל ואופי הילד. הורה אחד עם שני הילדים ואחד נהנה מזמן איכות לבד. שילוב של זמנים כאלה מרווח את כולם ויוצר הנאה משותפת ונפרדת.

7. משחקים מהבית
קחו אתכם כמה משחקים שהילדים אוהבים, תנו להם לבחור מבין כמה אפשרויות מתאימות לאריזה והם יבחרו מה הם רוצים לקחת, כך בזמנים שאתם רוצים מעט לנוח הילדים יוכלו לשחק וליהנות במשחקים מוכרים ואהובים שנותנים תחושת בית.

8. גבולות בחופשה
כשיוצאים לחופשה כדאי לחשוב ולשקול מראש מה הדברים שחשוב לכם להמשיך ולהקפיד עליהם ומה אפשר לשחרר קצת, או אפילו בכלל. לדוגמה: שעת שינה שאולי בחופשה יכולה להיות אחרת, תזונה שאולי בחופשה יכולה להיות משוחררת יותר. כמובן שהדברים תלויים גם בסוג החופשה, אם אתם נופשים במלון מן הסתם הטלויזיה תהיה מוקד התעניינות ומשיכה משמעותיים, בדקו כמה שם אתם רוצים ובוחרים לשחרר. חופשה גם עבורכם ההורים וגם עבור הילדים היא יציאה מהשגרה ושחרור ממסגרת הבית היומיומית. השחרור הזה הוא חלק מההנאה וההתרגשות ותורם רבות לשמחת הילדים ולאוירה המשפחתית.

9. זמן הנסיעה
בדקו מה מתאים לילדים שלכם מבחינת נסיעות. אם ילדיכם לא אוהבים לנסוע ברכב, אם הם רבים הרבה בנסיעה, או תינוקות שבוכים ומתקשים לעמוד בנסיעות ארוכות, כדאי לקיים את הנסיעה בשעות שהם ישנים ולנסוע למקום קרוב ככל האפשר. אחרי הכל אפשר ליהנות ולבלות גם במקומות שאינם רחוקים מדי.

10. אוכל
כדאי להביא אתכם דברי מאכל לנסיעה וגם לחופשה שאתם יודעים שהילדים אוהבים. לא בכל מקום אפשר למצוא בדיוק מה שהילדים הבררנים אוהבים, במיוחד אם החופשה בחו"ל. הצטיידו וכך ברגעי משבר תוכלו לשלוף אוכל אהוב ומוכר ולהרגיע את הילדים בתחושת בית ושובע.

מאחלת לכם חופשה נעימה, מהנה ומקרבת בין כל בני המשפחה.

לילך פלג היא אם לחמישה, הבעלים של "שפה משותפת". מנחה ומרצה בתחום של הורות וזוגיות ועוסקת בייעוץ זוגי והדרכת הורים


*הכתבה נכתבה בשיתוף חברת בייביסיטר

אמא ל-2, לא מה שחשבת...   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960