יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

6 טיפים שיסייעו להתפתחות תינוקכם מלידה ועד גיל 8 חודשים

גיל לידה עד 3 חודשים:

1. להקפיד על 'זמן בטן' –  בשעות היום להשכיב אותו לישון על הבטן ועל הצדדים תוך כדי השגחה. מומלץ לטייל איתו במנשא ולא רק בעגלה, כאשר התנוחה המועדפת היא תנוחת הערסול (במנשא בד).

נכון, ההמלצות הרפואיות הן שתינוק יישן על הגב בלבד, וזאת על מנת להקטין סיכון למוות פתאומי בלתי מוסבר (מוות עריסה). אבל ההמלצות האלה נכונות רק לגבי זמן השינה של התינוק. בזמני העירות, קיימת חשיבות רבה להשכבה התינוק על הבטן, לפי הדגשים הבאים:

• בעגלת אמבטיה מומלץ לטייל איתו גם בשכיבה על הבטן.
• כדאי לרכוש פוף ולהניח את התינוק בצורה מעוגלת כמו עובר בתוך הפוף – זה מצמצם קצת את השהייה הישרה על הגב.
• חשוב להבין שהתינוק צריך להיות גם בשכיבה על הבטן, גם בשכיבה על הצד שמאל, צד ימין ובשכיבה על הגב בערך בצורה שווה!
• הגוף של התינוק כל כך רך וממש משתטח עם השכיבה הרבה על הגב. רואים את התוצאות בקרחת בגולגולת האחורית, רואים את זה לפעמים בעיוות הגולגלת, כי הראש נופל הצידה לכיוון אחד בלבד. שרירי הכתפיים מתקשים ומתקצרים עם השכיבה הרבה על הגב ולתינוק אחר כך קשה יותר לשכב על הבטן – ואז משאירים אותו עוד יותר בשכיבה על הגב – מעגל קסמים שלילי.

"אבל הוא נראה ממש מסכן כשהוא על הבטן"?

התינוק ממש לא מסכן לשכב על הבטן! בשכיבה על הבטן הוא מפתח בהדרגה הרמת ראש קטנה אך חשובה. מכאן מתפתחת כל הזדקפות הגוף. כאשר מדלגים על השלב הזה עשויה להיפגע היציבה בשלבים המתקדמים של ההתפתחות.
מהשכיבה על הבטן מתחילה כל ההתפתחות הטובה והטבעית של התינוק!

ואם הוא מקטר, או שנראה לכם משועמם – קיימים עזרים שיהפכו את השכיבה על הבטן לידידותית יותר לתינוק. בכל מקרה, לא להרים ידיים ולוותר על זמן בטן.

מומלץ להניח את התינוק הקטן קודם כל הבטן כאשר מורידים אותו למזרן, להיות איתו, לשכב מולו, להניח ספרון עומד בצבעים שחור לבן מולו. כאשר הוא מתעייף להפוך אותו לשכיבה על הגב ואחרי מעט זמן לחזור שוב לבטן.

2. לצמצם זמן טרמפולינה.

אמנם התינוק הרך אוהב להיות מכורבל, אבל הטרמפולינה פוגעת בהתפתחות הסימטרית של התינוק. לרוב הראש של התינוק נופל לצד אחד ונוצרת הטייה קבועה של הראש וקיצור השרירי הצוואר בצד אחד.

במקום טרמפוליה ניתן להשתמש בפוף: הפוף מתאים את עצמו לגוף של התינוק. הפוף מאפשר לתינוק לשכב מכורבל על הגב וגם על שני הצדדים, דבר שתומך בהתפתחות הסימטרית של התינוק.

4 עד 7 חודשים:

3. במנשאבטן לבטן, או בטן לגב.

גם אם אנחנו בתחושה שיותר נעים לתינוק שלנו עם הפנים החוצה, כיוון שזאת התנוחה הבוגרת יותר, או כי כך יוכל לראות את העולם – מדובר בתנוחה שמזיקה ליציבה! הראש של התינוק הולך בתנוחה הזו קצת קדימה ונוצר מתח שרירי בחגורת הכתפיים. מתח זה מקשה על השכיבה על הבטן. בנוסף, מה שנחווה על ידינו כ'לראות עולם' עבור התינוק הוא למעשה עומס גירויים שהוא לא מסוגל למיין.

רצוי ונכון לקחת את התינוק רק עם הפנים אליך. הוא יכול להפנות את הראש לשני הצדדים על מנת לראות ויכול למיין כך את כמות הגירויים. פניך המוכרות ישרו על התינוק תחושת ביטחון. מבחינת התנוחה הוא שומר על חגורת כתפיים רפויה ועגולה, שחשובה לשכיבה על הבטן ולהושטת הידיים.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

יש דבר כזה עודף זמן מנשא!

אפילו אם מאוד טוב ונוח לתינוק להיות בתנועה על ההורה, חשוב לא פחות שהוא יכיר את עצמו ואת גופו בשדה של כוח הכובד: כלומר על מזרן פעילות. לכל שלב יש "חלון הזדמנויות" ותינוק בן 4 חודשים בהחלט יכול כבר להיות על הרצפה עם צעצועים ולא להיות כל הזמן מוחזק בסביבה שמזכירה רחם. זה גם חשוב לעצמאות שלו.

חשוב לזכור כי התינוק הקטן כבר יצא מהרחם וזקוק לפתח תחושת גוף ותחושת עצמי גם בנפרד מההורה ולהקפיד לשחק איתו במזרן פעילות כמה שאפשר יותר זמן. לטייל איתו במנשא וגם בעגלה בשכיבה על הבטן. למצוא תקשורת אחרת במצב שהתינוק מתרחק לאט לאט מההורה.

4. משתמשים בעגלת אמבטיה עד שהתינוק יודע להתהפך ולהתיישב באופן עצמאי.

הורים רבים ממהרים להעביר את התינוק לטיולון במקום עגלת האמבטיה. בדרך כלל להורים ה"אמבטיה" לא נוחה, כי היא כבדה ומסורבלת. וזה נכון. אבל כאשר מעבירים את התינוק שטרם יודע להתהפך או להתיישב לטיולון יש סיכוי גדול שהתינוק יהיה כל הזמן עסוק להתכופף קדימה על מנת להתיישב מבלי שהוא למד בכלל להתהפך.

מומלץ להניח את התינוק בשכיבה על הבטן בתוך עגלת האמבטיה ולהרים את הכיסוי לשמש כך שהתינוק יוכל לראות מעבר לדפנות העגלה. זה מעולה להתפתחות ומפתח גם שכיבה על הבטן וגם שיווי משקל. העגלול הוא אופצייה מעולה לטיול.

5. עודדו את תינוקכם לאחוז בבקבוק.

כאשר מאכילים תינוק מבקבוק, יש הורים אשר מזיזים את ידי התינוק, כי התנועות הלא נשלטות מפריעות במתן הבקבוק. הדבר מונע את תהליך הלמידה של השימוש בידיים ומפתח התנהגות תלותית גם בגיל גדול יותר.

מה לעשות?
לעודד את התינוק להחזיק את הבקבוק בעצמו מגיל צעיר מאוד. להצמיד את כפות הידיים הקטנות שלו לבקבוק ולהחזיק איתו ביחד את הבקבוק. זה חשוב גם לאחיזה ולמוטוריקה העדינה בהמשך.

6. התינוק ישב כשהוא יהיה מוכן לכך.

במקום להושיב את התינוק לעבוד איתו על ההתיישבות. ניתן לתרגל התיישבות מהתהפכות הגב לצד, והתיישבות מעמידת ברכיים, כאשר התינוק מביא את הישבן הצידה. קיימים תרגילים נחמדים שמכינים את שלב ההתיישבות. התינוק זקוק לגמישות בתנועה ולעושר תנועתי על מנת להתיישב. בדרך לישיבה ולהתיישבות העצמאית הוא לומד עוד המון דברים נוספים וחשובים שישרתו אותו גם בהמשך: אוריינטציה, שיווי משקל, דחיפה בידיים וברגליים,… ועצמאות!

התינוק לומד הכי הרבה כאשר הוא מגלה את הדברים בעצמו. אם אנחנו מושיבים את התינוק שלנו, זה כאילו עשינו את שיעורי הבית של הילד שלנו בכיתה ג' וכתבנו את החיבור שלו בעצמנו: אולי הוא יקבל ציון מעולה, אבל מה הוא לומד מזה? כמעט כלום. חשוב לדעת שרוב התינוקות מסוגלים לשמור על תנוחת הישיבה לפני שהם מסוגלים להתיישב בעצמם. ואז נכנסים ללופ: התינוק דורש שיושיבו אותו, כי הוא כבר לא רוצה להיות על הבטן, אבל הוא לא יודע לעשות זאת בעצמו.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. לפרטים נוספים לחצי כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180