יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות 0-3, הנקה
הנקה

כך תכיני את עצמך להנקה

אני זוכרת את עצמי כאמא צעירה שזה עתה ילדה, מאוד רוצה להניק ומאוד חוששת גם יחד. כמה שקראתי לפני והתכוננתי מראש הרגשתי שזה לא מספיק. בפעם הראשונה שקיבלתי את הקטנה לזרועותיי, הייתי קצת חסרת אונים והרבה מחשבות התרוצצו בראשי, איך? כמה? מתי? זה יכאב? זה טוב? היא שבעה?

אז גם היום אני מאמינה שאין כמו התנסות, ולמידה תוך כדי תנועה. אך עם זאת אני חושבת שידע יכול להפחית לחץ ולענות על כמה חששות ושאלות שעומדות בפנייך עוד לפני ההנקה, ולעזור לך להגיע אליה ממקום יותר בטוח.

למה עלייך לצפות בימים הראשונים אחרי הלידה?

ההנקה הראשונה
ההנקה הראשונה יכולה להתבצע מיד לאחר הלידה והיא מאוד משמעותית. התינוק שזה עתה יצא מרחמך מחפש מקום חם ומוגן להיות בו, בנוסף ריפלקס היניקה שלו בשל להתחיל (זה בתנאי שהלידה התרחשה במועד). ברגע שיניחו את היילוד עלייך הוא מיד יזהה את הריח שלך, ואף יתחיל לעשות תנועות ניקור עם הראש של חיפוש. עצם המציצה והקרבה היא שחשובה כאן, גם אם יש חיבור לזמן קצר. עניין האוכל פחות משמעותי בשלב זה.

אופן הלידה
אופן הלידה עשוי להשפיע על היילוד. אם קיבלת חומרי הרדמה, או שהייתה לך לידה ארוכה מאוד או לחלופין קצרה מאוד, או לידה עם התערבות מכשירנית זה משפיע בצורה מסוימת על היילוד, וכן על ההנקה בשעות הראשונות אחרי הלידה. היילוד יכול להיות תחת השפעת התרופות ולכן ישנוני, הוא יכול להיות מותש או כאוב, וייתכן שלא ידרוש מעצמו לינוק. השאלה הנשאלת היא מתי להתערב? אני חושבת שרצוי כמה שיותר מוקדם במידה וזה מתאפשר כמובן. זה חשוב גם לגוף שלך שיפנים שיש כאן תינוק שזקוק לחלב, וכמובן גם לתינוק על מנת לשמור על מדדי גוף יציבים. לכן רצוי ליזום ולהציע לתינוק לינוק כמה שיותר סמוך ללידה.

"הקולוסטרום"
החלב של הימים הראשונים אחרי הלידה נקרא "קולוסטרום". צבעו שקוף עד צהבהב, הוא סמיך ומרוכז ועשיר בנוגדנים אשר יספקו לתינוקך הגנה מהחיידקים אליהם הוא נחשף בעת הלידה. כמותו קטנה והיא מותאמת לקיבתו הקטנה של התינוק. ה"קולוסטרום" יוצא בטיפות טיפות, כשכל טיפה מביאה עמה את הטיפה הבאה.

תדירות ומשך ההנקות
בימים האלו רצוי להציע לתינוק לינוק כמה שיותר פעמים ביממה, ולתת לו או לה לינוק לפי דרישה. ככל שיהיו יותר הנקות כך תקלי על עצמך את הגודש של הימים הראשונים. התינוק לא יוריד ממשקלו, ולא יפתח צהבת וכן ביסוס אספקת החלב שלך לעתיד תהיה טובה יותר ונפח החלב יעלה.
ובכל זאת את בוודאי שואלת את עצמך כמה פעמים ביממה צריך להניק, אז התשובה היא שצריכות להיות בין 8-10 הנקות ביממה – וכמובן, שההמלצה שלי היא עדיין הנקה לפי דרישה, בלי לספור. מיום ליום כמות החלב שהתינוק צורך תגדל, כך שביום הראשון הוא זקוק לכ- 5 מ"ל להנקה, ביום השני לכ- 10 מ"לוביום השלישי כבר כ- 30 מ"ל להנקה. כשהתינוק בן שבוע הוא צורך כ- 60 מ"ל להנקה.
ההנקות בימים אלו יכולות לקחת כ-45 דקות להנקה. התינוק לומד את טכניקת ההנקה ובהתחלה לוקח לו יותר זמן להוציא את כל הכמות החלב שהוא צריך מהשד.
*טיפ חשוב: את שעת ההנקה קובעים מהרגע שהתינוק התחיל לינוק ולא מהזמן שהוא סיים לינוק.*

988438_770917882976793_8899069675419119775_n

צד אחד או שני צדדים?
יש לתת צד אחד ולאחר שהתינוק מסיים את הצד הזה – כלומר, מתנתק באופן עצמאי, יש להציע לו את הצד השני. כמו כן אם את מרגישה שאחרי שני צדדים התינוק עדיין לא מסופק את בהחלט יכולה לחזור ולהציע את הצד הראשון שוב, וכך כמה פעמים עד שתרגישי שהתינוק שבע ורגוע. בהנקה הבאה הצד הראשון יהיה הצד בו התינוק סיים לינוק בהנקה הקודמת.
הצעת שני צדדים בכל הנקה חשובה הן עבורך מבחינת אספקת החלב, כך את יוצרת גירוי לשני השדיים בכל הנקה, והן מבחינת התינוק – כך הוא מקבל את כל המזון הדרוש לו לאותה ארוחה וכך הוא יעלה במשקל בצורה טובה ועקבית.

מעקב אחרי יציאות
המדד הכי טוב בימים אלו לדעת אם התינוק מקבל את מה שהוא צריך זה לפי היציאות. אל תיבהלו מהצואה של היום הראשון. צבעה שחור והיא נקראית "מקוניום". לאט לאט צבע הצואה ישתנה משחור לירקרק וזה קורה ביממה השנייה והשלישית, לקראת היממה הרביעית אנחנו מצפים לצואה בצבע צהוב. לפחות 3 יציאות ביממה בצבע צהוב אמורות להופיע בימים הראשונים, ייתכן מאוד שתהיה יציאה גם אחרי כל הנקה. לגבי שתן אנחנו מצפים לכ- 6 חיתולים רטובים החל מהיממה השלישית.

חיבור התינוק לשד
ישנן כמה טכניקות בהן אפשר לחבר את התינוק לשד על מנת שההנקה שלו תהיה יעילה ושלך לא יכאב ולא יווצרו פצעים. כמה דברים שחשוב להקפיד עליהם:
– לחכות שהתינוק יפער את פיו ויפתח פה גדול.
– להציע את השד כך שהוא מול אף התינוק והסנטר של התינוק נוגע בתחתית השד מתחת להילה.
– חשוב שהתינוק לא יתפוס רק את הפטמה, אלה יכניס לפיו יותר שד מלטה למעלה כך שהפטמה היא האחרונה שנכנסת לפה. (רפלקס המציצה של התינוק נמצא בחייך העליון ולכן חשוב שהשד יכנס כמה שיותר עמוק לפיו).

אם בכל זאת את חווה כאב שמתמשך לאורך כל ההנקה או שיש לך פצעים יש לפנות לאשת מקצוע על מנת לשפר את התפיסה של התינוק בשד, רוב הכאבים בפטמות נובעים מתפיסה לא נכונה. הנקה לא אמורה לכאוב, אבל יחד עם זאת תצפי שבימים הראשונים תחושי כאב או גירוי יתר בפטמות, כיוון שהגוף רגיש אחרי הלידה והשד אינו רגיל לתכיפות כזו של מגע. אם הכאב נמשך מעבר לשבוע אחרי הלידה יש ללכת לבירור.
*ניתן למרוח משחת לנולין טהור לאחר ההנקה על מנת להפחית כאב בפטמות*

"עור לעור"- skin to skin
מגע גוף לגוף בין האם לתינוק מהווה מעבר עבור התינוק מהחיים התוך רחמיים לחיים החוץ רחמיים. מגע כזה מספק לתינוקך חום וקירבה, והחשיבות שלו מיד לאחר הלידה גדולה. הוא מאפשר חשיפה של התינוק לבקטריות שלך אשר יש לך עבורן נוגדנים בחלב וכך התינוק מתחסן.
בהמשך "עור לעור" מספק ועונה על צרכיו של התינוק כאשר העיקרי בהם הוא הצורך למגע, להיות עם אמו, לחוש, להרגיש ולהריח. המגע מאפשר חיבור ויצירת קשר ראשונית בין האם לתינוקה. בנוסף, למגע יתרונות פיזיולוגיים המשפיעים על התינוק: המגע עוזר לשמור על חום גופו של התינוק, מייצב את לחץ הדם והן את קצב הלב והנשימה ועוזר לשמור על רמות גבוהות של סוכר.

מבחינה רגשית: עור לעור מעורר אינטראקציה רגשית בין האם לתינוק, כל החושים של התינוק מעורבים, התינוק רגוע יותר וכן זה תורם למהלך התקין של ההנקה, כך שהיא תהיה בלעדית וממושכת ולפי הצורך של התינוק. כמו כן המגע הכל כך אינטימי הזה מעורר את הורמון האוקסיטוצין אצל האמא, הורמון זה נקרא גם הורמון האהבה והוא אחראי על הפרשת החלב, ובנוסף יש לו תפקיד מפתח בהתנהגות אימהית אחרי הלידה והתקשרות עם התינוק.
* טיפ חשוב: גם האבא יכול להיות עם התינוק בתנחה של "עור לעור"

לסיכום, הנקה היא החיבור הראשוני בינך ובין תינוקך, והיא עונה על כל צרכיו בימים ובחודשים הראשונים. אם את חווה כאב מתמשך, פצעים בשד, גודש, עלייה לא מספקת של התינוק במשקל או כל קושי אחר, יש לפנות לאשת מקצוע מהר ככל הניתן, ככל שתטפלי בקושי בהקדם, כך תמנעי מבעיות נוספות בעתיד וחווית ההנקה שלך תשתפר ותהיה נעימה לך ותינוק.

ענבל זנגלביץ היא מדריכת הנקה מוסמכת. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצי כאן.


*הכתבה נכתבה בשיתוף משאבות אמדה. לרכישת המשאבה ולפרטים נוספים לחצו כאן.

ameda 960/180
הנקה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט