יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

מה זה טורטיקוליס ואיך מטפלים בו?

תינוקות רבים מגלים בשבועות ובחודשים הראשונים לחייהם העדפת צד ברורה, הבאה לידי ביטוי בהפניית הראש לצד מסויים באופן עקבי. התופעה, הידועה בשמה הרפואי "טורטיקוליס", אינה נדירה, ובשנים האחרונות יותר ויותר תינוקות מאובחנים עם אסימטריה צווארית. מגוון גורמים עשויים להוביל לטורטיקוליס, והוא יכול להיות מולד או נרכש.

אז מה זה בדיוק טורטיקוליס? מהן הסיבות השכיחות להיווצרותו? וכיצד ניתן לטפל, ויותר חשוב – למנוע?

המילה טורטיקוליס ("פיתול צווארי") מורכבת משתי מילים ביוונית: tortus – מפותל, collum – צוואר.

איך זה נראה?
תינוק עם העדפת צד צווארית יפגין הטייה ו/או סיבוב של הראש לצד אחד באופן עקבי. הטייה משמעה שנראה אוזן אחת מתקרבת לכתף. סיבוב משמעו שהסנטר פונה לכיוון כתף מסויימת. לעיתים ההעדפה הינה מינורית, ולעיתים משמעותית ובולטת לעין והראש נוטה לצד מסויים באופן עקבי.

למה כדאי לשים לב?
1. כשהתינוק שוכב על גבו או על בטנו, האם הוא מתבונן או מטה את ראשו לאותו הצד כל הזמן?
2. אם התינוק מצליח לעקוב בעיניו אחר אובייקט, האם הוא עושה זאת באופן זהה לשני הצדדים?
3. האם קיים קושי עקבי בהנקה מצד מסויים?
4. האם בזמן הלבשה קיים קושי ליישר יד אחת יותר מהשנייה?
5. האם בזמן רחצה קשה לנקות בין הכתף לצוואר בצד אחד יותר מאשר השני?
6. האם קיימת אסימטריה בתווי הפנים או הגולגולת (עין קטנה יותר, פה עקום, לסת שאינה נסגרת באופן סימטרי, גולגולת שנראית עקומה וכדומה)?
7. האם ישנה נפיחות או בליטה מורגשת בשריר הצוואר באחד הצדדים?
אם ענית על אחת השאלות בחיוב, כדאי להיוועץ באיש מקצוע על מנת לקבוע אם אכן קיימת הטייה צווארית.

למה זו בעיה ומתי כדאי להתחיל לטפל?
בשנים הראשונות לחיים, ובמיוחד בחודשים הראשונים, אנו מצפים לראות אצל התינוק התנהלות סימטרית, כאשר שני צידי הגוף פעילים ומגיבים באופן זהה. בשלבים הראשונים – בצורה רפלקסיבית, ובהמשך – בתנועה רצונית. התפקוד הסימטרי מאפשר לשלד ולשרירים להיבנות ולהתפתח בצורה מיטבית המבטיחה תפקוד נאות גם בהמשך. לעיתים קרובות אסימטריה אצל תינוקות ופעוטות מתפרשת באופן מוטעה כהתפתחות של צד דומיננטי בגוף, אך למעשה דומיננטיות שכזו תתפתח רק לאחר שיושג תפקוד סימטרי בין שני הצדדים, בדרך כלל בגילאי 3 עד 5 שנים.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

טורטיקוליס שאינו מטופל עשוי להשפיע על כל הגוף – החל מאסימטריה בפנים ובגולגולת וכלה באסימטריה כללית שתבוא לידי ביטוי גם בזחילה, בישיבה ובעמידה, ותשפיע על שיווי המשקל והיציבה בכלל. ככל שהאבחון והטיפול נעשים בשלבים מוקדמים יותר כך השיקום יהיה קצר ואפקטיבי יותר. לעיתים לאורך שלבי ההתפתחות השונים הטורטיקוליס עשוי לחזור ולהרים ראשו, לכן המודעות שלכם ההורים הינה משמעותית ביותר. אם אתם מזהים הבדל תפקודי בין שני הצדדים, אל תתעלמו ופנו לייעוץ.

מהם הגורמים?
קיימים מגוון גורמים לטורטיקוליס, כמו בעיות ראייה או שמיעה, או ליקויים במבנה החוליות בעמוד השדרה. אולם השכיחים ביותר הינם:

1. מנח אסימטרי של העובר ברחם כתוצאה ממבנה אסימטרי של האם, מנח עכוז, או הריון מרובה עוברים.

2. לידה טראומטית, לידה קשה, שלב לחיצות ממושך, היתקעות בתעלת הלידה, לידה מכשירנית.

3. התנהלות יומיומית עם התינוק שאינה סימטרית. למודעות ולהתנהלות נכונה עם התינוק ביומיום תפקיד קריטי בטיפול ובמניעה. נשיאה אסימטרית, האכלה מצד אחד, שכיבה מרובה על הגב – כל אלה הם דוגמאות להתנהלות שעשויה להוביל להעדפת צד, או להחמיר אותה במידה וקיימת.
התנהלות שאינה סימטרית עשויה לגרום או להחריף את הבעיה.

כיצד ניתן למנוע ולטפל בהעדפת צד
1. לקבל הדרכה מקצועית מאיש מקצוע מנוסה. לעיתים קרובות כמה תרגילים קטנים יכולים לעשות הבדל גדול.
2. להרבות בשכיבה על הבטן. מנח זה מעודד הפעלה סימטרית של שרירי הצוואר ומאפשר תיקון.
3. להמעיט בשכיבה על הגב. מנח זה מנציח את ההטייה משום שהגולגולת הרכה משתטחת באופן שהראש חוזר ומתגלגל שוב ושוב לאותו מקום לא רצוי.
4. התנהלות יומיומית סימטרית – לגוון במנחי הנשיאה ולהקפיד על שני צדדים (מנחים אפשריים: נשיאה על הכתף, נמר על העץ, ערסול – כל פעם על יד אחרת). במנשא לקשור כך שהראש פונה בכל פעם לצד אחר. במיטה להשכיב כשהראש פעם לצפון פעם לדרום. בהאכלה מבקבוק להאכיל משני הצדדים בדומה להנקה.
5. אוסטיאופתיה או טיפול קרניו סקרל – טיפולים אלה עדינים מאוד ומתאימים ומומלצים לתינוקות ונמצאים יעילים ביותר לטיפול באסימטריה, ריפלוקס ופליטות מרובות, קשיים בהנקה ועוד.

במאמר זה סקרתי את הנושא באופן כללי ביותר, אבל יש לזכור שכל תינוק הינו עולם ומלואו, ולכן ייתכנו הבדלים באבחנות ובאופן הטיפול המתאים. אם אתם חושדים שתינוקכם סובל מטורטיקוליס אנא פנו לרופא לקבלת ייעוץ.

שירלי פייטלסון היא מדריכת הנקה מוסמכת, מדריכה להתפתחות תינוקות, ומנחת מעגלי אימהות. לאתר של שירלי לחצי כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180