יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

חיסון נגד שפעת: האם כדאי לחסן את הילדים?

לא מאמינים ביעילות החיסון נגד שפעת? מחקר בדק ומצא: גם בשנה שבה היעילות נמוכה, רוב החולים שחוסנו יסבלו הרבה פחות

תינוקות וילדים חולים יותר בחורף, זו עובדה ידועה. "דלקות ויראליות בדרכי הנשימה העליונות, כלומר הצטננות ושפעת, הן המחלות הנפוצות, והסיבוכים הנלווים להן הם דלקות אוזניים, דלקות ריאה התייבשות בגלל סירוב הילדים לאכול ולשתות ו/או סיבוכים חיידקיים, שגורמים גם לשלשולים", אומר ד"ר מיקי שטיין, מומחה לרפואת ילדים במרפאות כללית ורדיה בחיפה ולב המפרץ בקריית אתא.

ד"ר שטיין מסביר על הסיבוכים הנגרמים ואופן הטיפול:

– דלקת האוזן התיכונה: נגרמת בעקבות מעבר חיידקים מהלוע והגרון אל האוזן התיכונה שבה הם מתרבים וגורמים לדלקת המלווה בכאב ובחוסר שקט. הטיפול: באמצעות משככי כאבים וטיפול אנטיביוטי בהתאם לגיל ומצב הילד (לתינוק מעל גיל שנה, אין צורך להתחיל מיד בטיפול אנטיביוטי; אפשר לחכות 24 שעות לפחות עד התחלת הטיפול).

– דלקת ריאות: סיבוך שנגרם מהצטננות/שפעת. הטיפול המקובל באמצעות סירופ אנטיביוטי, ובמקרים קשים הטיפול האנטיביוטי ניתן באשפוז ישירות לווריד.

– מחלות ויראליות: אין טיפול ספציפי. אנטיביוטיקה לא תעזור במקרים אלה, בשל היותה מיועדת לטיפול בזיהומים חיידקיים בלבד.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


מהם החיסונים הניתנים?
חיסונים מומלצים לתינוקות רכים למניעת מחלות חורף הם:

1. חיסון הרוטה: חיסון שניתן כשגרה בטיפת חלב לכל התינוקות בשנת חייהם הראשונה. וירוס הרוטה פעיל בעונת החורף וגורם לשלשולים קשים בקרב תינוקות קטנים. מאז נכנס החיסון לשגרת החיסונים פחתו אשפוזים בגלל זיהומי מעיים קשים.

2. חיסון נגד שפעת: ניתן לחסן תינוקות החל בגיל חצי שנה (לא לפני כן). מומלץ מאוד לחסן את כל הילדים מגיל חצי שנה ועד חמש שנים, וגם ילדים גדולים יותר הסובלים ממחלות כרוניות. חיסון נגד שפעת מפחית את התחלואה והסיבוכים השכיחים בעיקר בקרב תינוקות ופעוטות. ויש לכך גם רווח משני: הסיכון שהורים יידבקו בשפעת מילדיהם המחוסנים קטן אף הוא ויוצא שההורים אינם מפסידים ימי עבודה בשל מחלתם או מחלת התינוק. החיסון הניתן הוא בווירוס 'מומת'. זה חיסון בטוח שאינו גורם לתופעות לוואי משמעותיות.

3. חיסון נגד RSV – RSV הוא וירוס הגורם למחלת ריאות בתינוקות קטנים וניתן רק לקבוצות סיכון (פגים עם מחלת ריאות כרונית, תינוקות קטנים עם מומי לב קשים וכו') ובהתאם להנחיות משרד הבריאות.
"גם ד"ר אפי בילבסקי, מומחה למחלות זיהומיות ורופא בכיר במחלקת ילדים ג' במרכז שניידר לרפואת ילדים, מדגיש את חשיבות חיסון הילדים נגד שפעת בכל חורף, בהמלצת משרד הבריאות, אף שהחיסון אינו נכלל בחיסוני השגרה הניתנים בטיפות חלב".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מהי יעילות החיסון?
"יעילותו משתנה משנה לשנה, אבל גם בשנה שבה היעילות נמוכה, 60-70 אחוז, גם מי שיחלה מחלתו תהיה קלה יותר. לכן כדי שהנגיף 'לא ייכנס' הביתה מומלץ לחסן את כל בני המשפחה שגילם מעל גיל חצי שנה. החיסון ניתן באמצעות זריקה לירך או לשריר".

מה לגבי הדבקה של ילדים אחרים?
"יש להימנע מלשלוח ילדים חולים למוסדות חינוך. ילד חולה אחד עלול להדביק כמה ילדים וכך נוצרת שרשרת הדבקה שקשה לעצור. במידת האפשר, רצוי לדחות את כניסת הילד לפעוטון/גן עד האביב. כניסתו לגן בחורף בטרם מלאה לו שנה גוררת הידבקות במחלות ויראליות וחיידקיות רבות. גם חדרי ההמתנה במרפאות הם מקום להדבקה שכן חלק מהווירוסים הנשימתיים עוברים באוויר וחלקם במגע. לכן מומלץ ככל האפשר להימנע מהגעה מיותרת למרפאות.

"במקרים של חום גבוה, מראה חולני, הקאות ושלשולים מרובים ופריחה לא ברורה, יש לפנות לבדיקה רפואית ללא דיחוי. יש להקפיד על שטיפת ידיים בסבון ובמים לאחר החלפת חיתולים, לאחר הליכה לשירותים ולפני מגע עם מזון. יש ללמד את האחים הגדולים לשטוף ידיים לפני מגע עם אחיהם/אחותם התינוק/ת ולאוורר חדרים סגורים".

מתי מטפלים באנטיביוטיקה?
"רוב מחלות החורף הן ויראליות, כך שאנטיביוטיקה לא תעזור להחלמה. מתן אנטיביוטיקה לתינוק בשנתו הראשונה הוכח כמגבירת סיכון לתחלואה בגיל מבוגר יותר (מחלות מעי דלקתיות, אסתמה ועוד). אולם אם רופא הילדים רשם טיפול אנטיביוטי, יש להקפיד על מתן הטיפול במלואו".

מה באשר להשפעת ההנקה על ההחלמה?
"להנקה יתרונות רבים ומוכחים במניעת זיהומים בתינוקות בשנה הראשונה לחייהם. אם מיניקה מעבירה לתינוקה באופן פסיבי נוגדנים כנגד מזהמים רבים. גם הנקה שאינה מלאה תורמת למניעת זיהומים בחודשי החורף. לפיכך רצוי לדחות את הפסקת ההנקה לאביב".

עוד בנושא:
בהריון? לכי להתחסן נגד שפעת!

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180