יו יו 2018 גדול
[ssba]
מגזין

חופשת לידה, שעת הנקה, ושאר זכויות נשים בהריון ולאחר לידה במקום העבודה

בין אם את בהיריון, לפני לידה או במהלך חופשת לידה, חשוב שתדעי שקיים בארץ חוק שנועד להגן באופן מיוחד על זכויותיך ההוריות. החוק הזה נקרא "חוק עבודת נשים" ובשילוב מספר חוקים משלימים הוא מקנה לך תנאים וזכויות מיוחדים לתקופה המרגשת והמאתגרת הזאת בחייך.

מתי חייבים לספר לבוס?
עד לתחילת החודש החמישי להיריון אין כל חובה לעדכן את המעסיק אודות ההיריון, וזכותך לפרטיות גוברת על זכותו של המעסיק. החל מהחודש החמישי להיריון חל איסור על המעסיק להעסיקך במסגרת שעות נוספות ו/או בעבודת לילה (זאת אלא אם הסכמת לעבוד שעות נוספות/עבודת לילה, וסיפקת אישור רפואי מתאים). בהתאמה, את מחויבת לגלות את דבר הריונך, כדי שהמעסיק לא יפר את החוק ללא ידיעתו.

כמו כן, חשוב לדעת כי עבודה בחשיפה לקרינה ולחומרים מסוכנים מעל הרמה המותרת אסורה בתקופת ההיריון וההנקה.

צילום:pixabay
צילום:pixabay

חופשת לידה – איך, למה וכמה
חופשת הלידה על פי חוק היא בת 26 שבועות, מתוכם 14 שבועות בתשלום. דמי הלידה משולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי. עובדת אשר לא השלימה שנת עבודה טרם יציאתה לחופשת לידה תהיה זכאית לחופשת לידה בת 14 שבועות בלבד.

אם תרצי בכך, תוכלי להקדים את חופשת הלידה שלך, עד 7 שבועות בטרם יום הלידה המשוער וכן תוכלי לקצר את חופשת הלידה, עד למינימום של 14 שבועות. עם זאת, תידרשי לתאם חזרה מוקדמת לעבודה מול המעסיק, אשר יכול לעכב את שובך לעבודה למשך שלושה שבועות לכל היותר.

זכויות סוציאליות בזמן חופשת הלידה
בזמן חופשת הלידה תמשיכי לצבור זכויות התלויות בוותק העבודה, לפי הסדר הבא:
זכאות לימי חופשה – לצורך חישוב זכאותך לימי חופשה, אין צבירה של וותק במהלך חופשת הלידה.
פיצויי פיטורין – 14 השבועות הראשונים יכללו בחישוב וותק העבודה לצורך תשלום פיצוי פיטורין.
דמי מחלה ודמי הבראה – כל 26 השבועות יזכו אותך בוותק לחישוב דמי מחלה ודמי הבראה.

בנוסף, מחויב המעביד לבצע הפרשות פנסיוניות בגין חופשת הלידה, ובכפוף לביצוע הפרשות נוספות מצדך.
מומלץ לפנות לרשויות המס על מנת לבדוק את זכאותך להטבות נוספות דוגמת החזר מס.

כמה זמן מותר להישאר בבית לאחר הלידה?
כיום נוהגות עובדות רבות להאריך את חופשת הלידה. התקופה המוארכת תחשב לחל"ת (חופשה ללא תשלום).
בהתאם להוראות החוק, זכאית כל עובדת להאריך את חופשת הלידה בעד רבע ממספר החודשים שבהם עבדה אצל המעסיק או באותו מקום עבודה ועד למקסימום של 12 חודשים מיום הלידה.

לדוגמא- עובדת שעבדה אצל מעסיקה במשך שנה תהא רשאית להאריך את חופשת הלידה שלה בשלושה חודשים נוספים מעבר ל- 14 שבועות (12 חודשים, וותק בעבודה * ¼ = 3 חודשים). במקרה זה תהיה חפיפה בין 3 חודשי החל"ת לבין 12 השבועות הנוספים של חופשת הלידה ולכן העובדת תוכל להעדר 26 שבועות בלבד.

לעומתה, עובדת שעבדה אצל מעסיקה במשך 4 שנים, תהיה זכאית לקחת את תקופת החל"ת המרבית הקבועה בחוק, היינו, 12 חודשים (בהם כלולים גם 26 השבועות המקוריים).

החזרה לעבודה
עם החזרה לעבודה מחויב המעסיק להחזירך לתפקיד שביצעת טרם לידתך, בתנאים זהים, לרבות  היקף משרה וגובה הכנסה. למעשה, חל איסור חמור על המעסיק לפגוע בתנאי העבודה להם היית זכאית טרם צאתך לחופשת הלידה.

לאחר החזרה לעבודה זכאית כל עובדת אשר עובדת במשרה מלאה, לשעת הורות – או בשמה המוכר – שעת הנקה. הדבר מתיר לעובדת להיעדר מעבודתה שעה אחת מדי יום ועד לארבעה חודשים מיום סיום חופשת הלידה, כלומר מתום 26 שבועות.

חשוב לציין שזכאותך לשעת ההנקה אינה תלויה בהנקה בפועל. היעדרות זו, של שעה ביום, אינה פוגעת בשכר העבודה ואין לנכותה משכרך. למען הסר ספק, היעדרות זו היא בנוסף להפסקות הקבועות בחוק שעות עבודה ומנוחה.

זמן קצר לאחר הלידה פוטרתי – האם זה חוקי?
במהלך 60 הימים הראשונים לשובה של העובדת לעבודה חל איסור על מעסיק לפטר עובדת, ואף למסור לה הודעה מוקדמת בדבר כוונה לפטרה. פיטורין במהלך התקופה המוגנת יכולים להתקבל רק לאחר קבלת היתר מיוחד ממשרד התמ"ת. מעסיק המסתכן בפיטורין ללא היתר שכזה חושף עצמו לקנסות ולהליכים משפטיים, שכן מדובר בפיטורים לא חוקיים.

חשוב לציין כי ההגנה מפני פיטורין חלה במהלך כל תקופת ההריון וחופשת הלידה.

מנגד, עם סיומה של חופשת הלידה, רשאית העובדת להודיע על התפטרותה. התפטרות בתוך 9 חודשים מיום הלידה, לצורך גידול וטיפול בילד (בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק ובפסיקה), תזכה את העובדת בפיצויי פיטורין ובתנאי שעבדה אצל המעסיק שנה לפחות.

קרן כהן הנה עורכת דין לדיני עבודה, פנסיה וליטיגציה, ותוכלו ליצור איתה קשר כאן.

[האמור לעיל מהווה מידע כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת ייעוץ משפטי או טיפול משפטי מקצועי או אחר אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה ו/או קבלת החלטה. הדברים נכונים ליום כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת]

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960