יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

זחילת גחון: טיפים לעידוד התינוק

זחילת גחון מתחילה להתהוות בסביבות גיל 6-9 חודשים. זהו שלב מורכב וחשוב ביותר בהתפתחות הסנסומוטורית של התינוק. בכדי להגיע לזחילת גחון תקינה על התינוק לעבור את שלבי ההתפתחות הקודמים בצורה מיטבית (כמו שכיבה על הבטן, הרמת הראש, תיאום בין חלק עליון לחלק תחתון, העברות משקל, התהפכויות, סיבוב סביב ציר ועוד), וכן גם לשהות בכל שלב זמן המספיק למימוש כל המרכיבים התנועתיים המתקיימים בשלב זה. זחילת הגחון תשפיע בהמשך על המוטוריקה העדינה, התפיסה המרחבית, הקורדינציה, מערכת שיווי משקל, אחיזת עיפרון, טיפוס ועוד.


כתבות נוספות של אלה סניטקובסקי:
צפייה בטלוויזיה והתפתחות התינוק
איך התפתחות התינוק משבשת את שינתו?


באמצעות יצירת סביבה התפתחותית מתאימה, ניתן לעזור לתינוק להגיע למיצוי יכולותיו ולמידה מרבית. תינוק לומד להכיר את גופו באמצעות מגע. ככל שתינוק יחוש יותר ויותר חלקים מגופו כך הם יהפכו להיות פעילים ופונקציונלים יותר. לכן, לאופי הלבוש יש השלכות על התפתחותו המוטורית של התינוק ועל נסיונות ההתהפכות והזחילה שלו. בשלבים אלה חשוב להלביש את התינוק בבגד קל ונוח שיאפשר לו לנוע בקלות. לבוש מסורבל ועבה, הכולל לעיתים מספר שכבות, מגביל את התנועה והופך אותה ללא נוחה. בנוסף, חשוב מאד שכפות הרגליים והברכיים יהיו חשופות. זה מאפשר אחיזה טובה יותר בקרקע והתינוק מרגיש את מגע כפות רגליו כנגד הרצפה. ללא גרב או נעל, הוא יכול לדחוף אותה יותר בקלות. בחורף בשל הביגוד המסורבל אנו רואים לעיתים את "ילדי החורף" (התינוקות שמגיעים לגיל זחילה בחורף) פחות תנועתיים.

63

אני ממליצה על תנאים סביבתיים הבאים, אשר ישפיעו באופן חיובי על זחילה מיטבית של התינוק:

1. לאפשר לתינוק יכולת לדחוף את הרצפה עם הרגליים – מומלץ להלביש בגד גוף בשילוב מכנסיים (ללא רגליות) וגרביים, כי כאשר כל חלק ממערכת הלבוש עומד בפני עצמו יכולת התנועה גוברת (רצוי לזחול ללא הגרביים ולהפשיל את המכנסיים מעל הברכיים).

2. לאפשר לתינוק לשהות על משטח המתאים לזחילה כמה שיותר ולגוון משטחי זחילה ככל שניתן, כמו: רצפה, שטיח, חול, דשא ועוד.

3. אתגרי זחילה – לאפשר מדי פעם לתינוק לעבור מעל מכשולים שונים, למשל: רגלי ההורים, כריות, שמיכות. מכשולים אלו יאפשרו לתינוק לפתח את היציבות, מערכת שיווי המשקל, חיזוק חגורת הכתפיים ושרירי הגב, כיוון הזחילה ועוד.

4. כשהתינוק מתחיל להתקדם במרחב, אפשרו זאת ואל תגבילו את שטח הפעילות שלו. תנו לו לרדת לרצפה, להתאמן בזחילה, לשכלל את יכולותיו ולחקור את הבית מזווית מבטו. התפקיד שלכם פה הוא לספק להם סביבה בטוחה בה הוא יוכל להתנסות בלי חשש.

לסיכום, כל ילד ומיצוי הפוטנציאל המוטורי, הרגשי והקוגנטיבי משלו. בכל שלב התפתחותי אצל התינוק יש חלון הזדמנויות שהוא יכול למצות את הפוטנציאל הזה. התפקיד שלנו, כהורים, זה לעקוב אחרי ההתפתחות של תינוקינו ולוודא שהכל מתנהל באופן תקין. במידה וגיליתם שישנו עיכוב מוטורי לדוגמה, אל תכנסו ללחץ, פשוט גשו לגורם המקצועי, קבלו ייעוץ והכוונה כדי להעניק לו נקודת התחלה בריאה, קלה, חיובית, בונה ומלאת בטחון בגוף וביכולות.

אלה סניטקובסקי היא מלווה התפתחותית לתינוקות, ומלווה נשים לאחר לידה. לפרטים נוספים וקביעת פגישה לחצי כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180