יו יו 2018 גדול
[ssba]
הריון ולידה

עם או בלי אפידורל: השלבים הרגשיים בלידה

בקורס הכנה ללידה, בין אם זה בבית חולים או באופן פרטי, כולם מדברים על התהליכים הפייזים שתחוו בלידה, כמו: כמה פתיחה? איפה הראש? היתה או לא היתה ירידת מים? הכל מתייחס לגוף ואין כמעט התייחסות לשלבי הלידה הנפשיים.

במהלך לידה, אנו חוות תחושות ומצבים נפשיים שעלולים להבהיל אותך או להפתיע אותך אם לא תהיי מוכנה להם. הכרת השלבים בלידה מראש, הבנת הצורות בהם התחושות באות לידי ביטוי ומה הסיבות לתחושות יאפשרו לך לקבל את עצמך במהלך הלידה בדיוק כמו שהגוף מציג את עצמו, להשלים עם התחושות ולדעת להתמודד איתם בהתאם למצב בו את נמצאת.

כיולדת, הכרתי בצורה שטחית את שלבי הלידה הפסיכו-פיזיולוגים וידעתי להיות מוכנה לחלקם. ההכנה וההכרות עם התחושות שיגיעו אפשרה לי לשחרר את הגוף "ממלחמה" בתחושות, הצורך בשקט, הרצון לנוח, הכעס והשמחה העילאית – כולם תחושות לגיטימיות שברגע שהצלחתי לשחרר, הלידה זרמה לפי הקצב הנכון לה.

לידה היא תהליך הורמונלי, ובהתאם לא מעט הורמונים שותפים בתהליך המדהים שלה, כששלושה מהם הכי חשובים ומשפיעים: אוקסיטוצין, אנדרנלין ואנדרופינים.

אוקסיטוצין: הורמון המיוצר על-ידי החלק האחורי של בלוטת יתרת המוח, גורם להתכווצות תאי שריר ובמהלך הלידה גורם להתכווצות הרחם. יש המכנים אותו "הורמון האהבה", מפני שהוא מופיע גם באורגזמה הנשית והגברית.

אדרנלין: הורמון הנוצר ומופרש על-ידי בלוטת יותרת הכליה. האדרנלין מופרש במצבי לחץ, מצוקה, פחד והתרגשויות יתר. האנדרנלין מאפשר לגוף "להיכנס" למצב מגננה במקרי מצוקה וסכנה.

אנדורפינים: אחת מקבוצות החומרים הכימיים המצויים באופן טבעי במוח. האנדרופינים מסייעים לשיכוך כאבים ולשיפור מצב הרוח. במהלך לידה, עולה כמות האנדורפינים כדי שהגוף יכול לחוות את הכאב. האנדרופינים מושפע מכמות האוקסיטוצין בדם, עליה של אוקסיטוצין מייצרת גם עליה של אנדורפינים.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

השלבים הפסיכו-פיזיולוגים, כפי שהגדיר אותם ג'נטלי דיק-ריד, מתארים מצבים נפשיים במהלך הלידה שמשתנים בהתאם להתקדמות הלידה הפיזית ומושפעים השפעה ישירה מההורמונים הנפלאים שיש בגופנו:

• התרגשות וחוסר שקט – נשים במהלך השלבים הראשוניים ללידה חשות שמשהו קורה ומתרחש לעיתים בלי יכולת להסביר את התחושות.

• בדידות – סביב 4 ס"מ פתיחה, צפה תחושת בדידות גדולה שמציפה אותך גם אם את מוקפת באנשים שאוהבים אותך ודואגים לך. תחושת הבדידות נובעת מההבנה האישית שלך כי נותרת "לבדך" במערכה ושהלידה מעכשיו שלך בלבד.

• מיקוד וריכוז – סביב 4-5 ס"מ תחושי צורך בפוקוס ומיקוד. בשלב זה תהיי מסוגלת לדבר בין הצירים ולתקשר עם הסביבה, אך סביר להניח כי תעדיפי להירגע ולהתמקד בתחושות המציפות אותך.

• ירידה בסבלנות ובתקשורת – כחלק מהמיקוד והריכוז, ובשונה ממנו, את עשויה לחוות חוסר סבלנות וסובלנות לסובבים אותך. לעיתים תבקשי שלא ידברו איתך, תרצי שקט ומרחק ממך.

• "אני לא מסוגלת יותר" – סביב 7-10 ס"מ תחושי ותאמרי שאת לא מסוגלת להמשיך בלידה, תבקשי להפסיק את הלידה ולא תאמיני בכוחך. בקשי מהמלווים שלך שלא יעזבו אותך ותעבירי תחושה כנה של פחד.

• שלב המנוחה – לעיתים, בין שלב הפתיחה המלאה לבין שלב הלחיצות, תרגישי צורך להיכנס למצב מנוחה – מצב בו תשקעי במעין מודעות מדיטטיבית שמאפשרת לך ולגופך לנוח מעט מהצירים. השלב הזה מאוד חשוב לך כדי לאפשר לעצמך לאגור כוחות ללידה האקטיבית.

• ריכוז מחדש ותחושת מלאות באנרגיה – תחושת הלחץ ופליטת העובר, תחושי מרוכזת מאוד וקשובה לגופך. בשלב זה לעיתים תרגישי צורך להתנתק מהסביבה הפיזית ולהתמקד בתהליך הלידה והוצאת התינוק. שלב התגייסות מבחינתך.

• קוצר רוח ורצון לברוח – כאשר ראש התינוק מתחיל לרדת באגן רגע לפני יציאתו, תרגישי צריבה פיזית ויחד עם זאת רצון לברוח וייאוש מהלידה.

• התמקדות בתינוק – ברגע יציאת התינוק, תמצאי בשיא רגשי. מצד אחד משבר ומצד שני שמחה והתרגשות גדולה מאוד. תתמקדי כל כולך בתינוק באופוריה שלעיתים מתבטאת בבכי או בצחוק.

אז מה עושים עם כל הידע הזה?

שקט והמנעות מתשאול וקבלת החלטות
שיחה, מענה לשאלות, קבלת החלטות וחשיבה – כולם מופעלים במוחנו דרך קליפת המוח הקדמית וחוסמים את שחרור ההורמונים מיותרת המוח. כאשר תמצאי במצב שקט וברגיעה, תהיי פנויה מבחינה מחשבתית להפריש הורמונים בצורה מדוייקת על פי דרישות תהליך הלידה שאת עוברת.

בטחון ואמון במשתתפים ויחסים מתמשכים
במצב של חוסר ביטחון ואמון בסביבה שבה אנו נמצאים, מופרש בגופנו הורמני סטרס שמטרתם היא יצירת מצב FIGHT OR FLIGHT והגנה. הורמוני הסטרס נוגדים בפעילותם את "הורמוני האהבה" – אוקסיטוצין ואנדרופינים שמקדמים את הלידה ומאפשרים לה להתרחש. את חייבת להימצא בסביבה מוכרת לך, המאפשרת לך תחושת ביטחון. הכרת הסובבים והימצאות בקרב אנשים אהובים מאפשרת לך לשחרר את הצורך להתגונן ופותחת לך אפשרות להרפות ולהתמסר לתהליך הלידה.

פרטיות
חלק מההשלכות של לידה באות לידי ביטוי בהתבטאויות פיזיות כמו קול עמוק, תנועה על פי הדרישה הפזיולוגית, קולות והפרשות שונות. כחלק מהביטחון שתיארתי, את צריכה להרגיש שאת נמצאת במקום מוגן ובפרטיות בלי לחוש מבוכה או שמביטים בך.

חום אור מעומעם
לידה שמתרחשת במקום חשוך יחסית, באווירה "רומנטית" שמאפשרת לייצר את כל מה שצוין כאן (פרטיות, ביטחון ואמון ושקט), תעזור לך להתכנס בתוך עצמך ולהפריש את האוקסיטוצין הנדרש לתהליך הלידה.

בלידה המשולבת במשככי כאבים (אפידורל, פטידין וכיו"ב) חלק מהתחושות מסוככות ולא מורגשות. זה לא אומר שהגוף לא עובר את השלבים ההורמונלים במקביל. אם החלטת שאת רוצה לסכך את הכאב עם משכך כאבים, הקשיבי לתחושות שלך והמשיכי להתנהג כפי שהיית אם לא היית נוטלת משככי כאבים. שקט, ביטחון, אור מעומעם הם הכלים לקידום הלידה גם כאשר את לא מרגישה כאב. תנוחי, תני לגוף לעבור את השלבים האלה כאשר את המנוחה כדי לאגור כוחות לשלב הלחיצות ולשעות שאחרי הלידה.

ככל שתמצאי במקום בטוח יותר ותאפשרי לעצמך להתחבר לתהליך הטבעי ביותר שהגוף שלך צריך – ממש כמו החיות בטבע, גופך יאפשר לך ללדת בצורה האופטימלית ביותר לך. לידה בצורה האופטימלית במרבית המקרים כוללת לידה ללא התערבויות, וללא צורך בטיפול רפואי בתינוק שלך או בך.

גם המידע בכתבה, כמו בחיים משתנה מאדם לאדם. יכול להיות שתחושי בחלק מהתחושות לפני או אחרי השלבים המצויינים. החשיבות בכתבה היא להכיר את השלבים ולהבין שהם עלולים להגיע, בעוצמות שונות, במופעים שונים (תלוי תרבות, סביבה ועוד). גם בלידה, כמו בחיים, ידע הוא כוח ועוצמה. הכירי את גופך ואת היכולות שלו ותוכלי לאפשר לו לעבור את הלידה בצורה הנכונה לו.

שלומית הולצברג חיים היא דולה, מדריכת הכנה ללידה, מדריכת הנקה ומדריכת עיסוי ויוגה לתינוקות. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצי כאן.

הריון ולידה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180