[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות כללי

השינויים שעובר הגוף אחרי הלידה

מאת: ד"ר דקלה אורן
15.9.2014

בזמן ההיריון ולאחר הלידה גוף האישה עובר שינויים ביו-מכאניים ומבניים שגורמים ללחץ ועומס על הצוואר, השכמות והגב התחתון. עמוד השדרה מורכב מחוליות שמטרתן להגן על חוט השדרה. הוא תומך בגולגולת, בצלעות ובשרירים של הגו. תנועתיות עמוד השדרה כוללת כפיפות לפנים, לאחור, ולצדדים וכן תנועה סיבובית כמו בפיתול הגו לצדדים. עמוד השדרה מסתיים באגן ובעצם הזנב.

לעמוד השדרה שלוש עקומות טבעיות שמטרתן לשפר את חוזקו, לספוג זעזועים ולהגן עליו מפגיעות. חוט השדרה מעביר מסרים עצביים מן המוח אל כל קצות הגוף ואיבריו וחזרה למרכז הבקרה – המוח. חוסר איזון בחוליות עמוד השדרה ובאגן יכול לגרום לשיבוש ביכולת המסרים לעבור דרך העצבים ביעילות. במקרה כזה נוצר גירוי במקום החסימה, הרקמות הרכות מפתחות דלקות ונוצר כאב או חוסר נוחות.

עוד באתר:
12 דברים שאמהות עושות כשהתינוק ישן
17 שקרים שספרת לעצמך לפני הלידה

חוקי המרפי של תינוקות

ומה מיוחד ושונה בתקופת ההיריון? במשך ארבעים שבועות של הריון משתנה משקלה של האם במהירות רבה. המשקל הנוסף יוצר לחץ על עמוד השדרה והאגן ויכול לגרום להיווצרותן של חסימות בחוליות מסוימות או במפרקים כמו מפרקי האגן והירך. כיון שרוב המשקל מתרכז באזור הבטן, מרכז הכובד עובר לפנים ונוצרת עקומה מוגברת באזור החוליות המותניות. הלחץ במקום יוצר אצל נשים רבות כאבי גב תחתון. הירכיים מתרחבות כדי לאפשר יציבה בטוחה יותר ושינויים אלה גורמים למתח וחוסר איזון במפרקים שבין עצם העצה (סקרום) ובין עצמות האגן.

ההורמונים שמופרשים בזמן ההיריון גורמים להתרככות המפרקים, הסחוסים, הרצועות והשרירים. ישנן נשים שסובלות מתזוזה של עצמות השת, עצם הזנב והירך. תזוזות אלה עלולות להיות מלוות בכאבים חזקים ובהגבלת התנועה. לעיתים הכאב נגרם במצב של דריכה על כף הרגל והאישה מרגישה שאיננה יכולה ללכת כלל.

צילום: ד"ר דקלה אורן
צילום: ד"ר דקלה אורן

הכאב הוא הדרך של הגוף לאותת לנו אודות קיומה של חסימה. חשוב מאוד להקשיב לכאב. זוהי דרכו של הגוף לתקשר איתנו. הגוף עושה כמיטבו לשמור על איזון ולפתור בעיות בשקט ובלי להטריד אותנו. כאב שאינו חולף תוך מספר ימים מעיד על בעיה שהגוף מתקשה להתמודד עימה. והנה הוא צועק-"הצילו"!. משככי כאבים כמובן לא פותרים את הבעיה אלא רק משתיקים אותה, ואז היא עלולה לגדול ולתפוח.

ככה זה נראה:

מפרק לא מאוזן = לחץ על העצבים = גירוי עצבי = מתח שרירי = דלקת מקומית = כאב

הפתרון?

משככי כאבים. וככה זה נראה כעת:

הסוואה של הכאב = החמרת הבעיה = נזק ברקמות נוספות = היווצרות צלקות פנימיות = הגבלת טווח התנועה = ניוון מפרקים = עוד ניוון מפרקים = ובגיל מבוגר- ניתוחים

הפתרון הנכון?

הסרת החסימות שגורמות לבעיה = שחרור הלחץ מעל העצב = חידוש המסר העצבי לאזור = שיפור זרימת הדם ואיתה חומרים מרפאים = הגדלת טווח התנועה/ שמירה על רקמות בריאות וגמישות/ מפרקים מאוזנים = החלמה ובריאות

בעיות בזמן ההיריון ואחרי הלידה פוגעות בבריאות האם ומקשות על השלב הראשון של גידול התינוק וההחלמה מן הלידה. חשוב מאוד לדאוג לאיזון הגוף בתקופה זו כדי לאפשר חזרה לתפקוד מלא שלך לאחר הלידה, זמן בו את נזקקת מאוד להיות במיטבך למען הרך הנולד.

*מאמר זה ניכתב על ידי ד"ר דקלה אורן. כירופרקטורית ומטפלת בכירה בקרניו סקרל. בעלת מרפאות לטיפול בנשים בתהליכי פריון, היריון ולאחר לידה. במרפאות מטפלים גם בתינוקות החל מן השבוע הראשון ועוזרים לפתור בעיות הנקה ואיזון לאחר לידה קשה כמו ואקום או קיסרית.

לאתר של ד"ר דקלה אורן

  תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?