יו יו 2018 גדול
[ssba]
כללי

העונה החמה: מה עושים במקרה של עקיצת עקרב או הכשת נחש?

חופשת הפסח שבעיצומה, בשילוב של העונה החמימה מוציאה אותנו קצת החוצה, וכך אנו מוצאים את עצמינו לא פעם פולשים למגורי בעלי החיים, עובדה שמביאה איתה גם סכנות. כן כן, אני מדברת על נחשים, עקרבים וחרקים נוספים (כגון עכבישים, נדלים).

30% מתוך מקרי התמותה כתוצאה מבעלי חיים מיוחסים לנחשים, ו-13% לעכבישים (לרוב אלמנות שחורות).

הדבר הראשון שאנחנו חייבים לזכור במקרים כאלה, הוא מניעה! הילדים משתוללים, נהנים בטבע (וכמוב שגם במקומות מסוימים סתם ליד הבית), רצים ומשחקים, אבל בעל חיים לא תוקף ללא סיבה. לא תמיד אנחנו מבינים את הסיבה שלו, אבל הוא יתקוף אם הוא יחוש מאויים בדרך כלל. לכן, דבר ראשון, יש להימנע מחשיפת או שליחת ידיים למקומות מסתור, לא להרים אבנים בדרך, לא להיכנס לסבך של עשבים גבוהים או כל מקום שבו הם יכולים להסתתר מפנינו.

עם זאת, אם התרחשה עקיצת עקרב או הכשת נחש, מומלץ לדעת כיצד לנהוג (לפעמים, מינימום הוא מקסימום).

במקרה ולא ראיתם את התרחשות האירוע, אתם בטוח תשמעו עליו, כיוון שעקיצת עקרב\הכשת נחש כואבות מאוד. סביר מאוד שהיא לא תעבור בשתיקה מצד הנפגע.

ישנן שתי תגובות שכיחות במקרים אלה, האחת היא תגובה אלרגית כתוצאה מהחומר שהוזרק לגוף, ואז אנחנו נבחין בפריחה מפושטת, קושי בנשימה, ירידה במצב הכרה, בצקות, והתגובה השניה – היא בעצם הנזק של הארס עצמו. סימפטומים כתוצאה מעקיצת עקרב, במידה ומדובר על זן שהוא ארסי, הם מידיים יחסית, הזעה מרובה, הקאות, פרכוסים, שינוי במצב הכרה, לעומת זאת הכשת נחש (כל עוד אנחנו לא מדברים על תגובה אלרגית) – סימניה עלולים להיות גם מאוחרים יחסית (תלוי בזן הנחש) , ועל כן, גם אם הסימנים החיוניים נראים תקינים לעת עתה, פינוי למיון הוא הכרחי לצורך מעקב.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

צריך לזכור, שהדבר היחיד שיש לנו לעשות בשטח, במקרה שכזה, מלבד קריאה לעזרה, הוא למנוע תזוזה של הגפה (למשל על ידי קיבוע שלה לגפה אחרת) ולמנוע פעילות, אך הפינוי למיון קרוב הוא הכרחי!

אין לנסות "למצוץ" את הארס החוצה, אין לקרר או לחמם, אין לבצע חוסם עורקים או כל מניפולציה אחרת, תרופות סבתא אינן עובדות כאן, אנחנו מאפשרים מנוחה מוחלטת לנפגע ומפנים לבית החולים.

ודבר אחרון, בזמנו היו רודפים אחרי הנחש על מנת לתפוס אותו, ולהביא אותו בקופסה, תוך כדי סיכון נוסף של חשיפה שניה לחיה שעלולה להיות מסוכנת, על מנת שהצוות הרפואי יראה מה הכיש\נשך\עקץ. זה נכון שמומלץ לבוא עם מידע על החיה המעורבת, אבל זה לא אומר שצריך לרצוח אותה ולקחת אותה אתכם, היום בעידן הטלפון לכל אחד יש מצלמה, אז פשוט נסו לצלם את החיה, כל עוד זה מתאפשר כמובן ולא מעמיד אותנו בסכנה נוספת. וגם אל נשכח, חלקן הגדול חיות מוגנות, בכל זאת אנחנו פלשנו לשטח שלהן – זוכרים חוק דרומי?

נגה פיטלסון היא פארמדיקית ותיקה ומנוסה, אשר מגיעה אליכם עד הבית ומעבירה לכם קורס החייאת תינוקות. לפרטים נוספים וליצירת קשר עם נגה לחצו כאן.


כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960