יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות מגזין
מגזין

הסתיו כבר כאן: כך תכינו את הקטנטנים לחורף

הסתיו מביא עמו לא מעט שאלות ותהיות להורים טריים. מצד אחד איזה כיף שפתאום נהיה קריר לקראת ערב ומוקדם בבוקר, שהעלים מהעצים נושרים (והכי כיף לדרוך עליהם) והאדמה הופכת מירוקה לצהובה, מצד שני פתאום שוב מחשיך מוקדם, לא ברור מתי הולכים לישון, איך מלבישים את הילד לגן אם בחולצה ארוכה או קצרה, וכמובן, המחלות חוזרות – ובענק.

הסתיו ברפואה הסינית
תקופת הסתיו ברפואה הסינית משויכת לאיבר הריאות. הריאות אחראיות על דרכי הנשימה וכן על משק הנוזלים בגוף. הריאות אחראיות גם על מערכת החיסון והעור. העור נחשב ברפואה הסינית ל"ריאה שלישית", כך מתבטא הקשר החזק בין הריאות לעור. בסתיו העור נוטה להתייבש משום שאלמנט המתכת (המורכב מאיברי הריאות והמעי הגס) מונע את התנועה של הנוזלים לעור. לכן מומלץ לחלח את העור ולשתות הרבה מים. בתקופה זו כדאי לבצע תרגילים לחיזוק הריאות והנשימה כמו יוגה, צ'י קונג וכו'.

הסתיו הוא הזמן להתאסף פנימה בכל הרמות: אגירה של מזון לחורף, עיטוף בבגדים חמים יותר, שהייה בבית, זמן של ארגון ואיסוף של המחשבות פנימה. הסינים חיים בהרמוניה עם השינויים בטבע והם שמים דגש רב על בחירת המזון בהתאם לעונה ולאקלים שלה. כדאי כבר עכשיו למשל, להתכונן ולחזק את הגוף ולבשל את המזון זמן רב יותר בחום נמוך. מומלץ לשלב מזונות אשר כיוונם הוא פנימה וטעמם חמוץ כמו: מלפפונים, כרוב כבוש, זיתים, יוגורט, לימון, שעועית אזוקי, תפוח ירוק, לחם שעור, כרישה ופירות חמוצים – הטעם החמוץ מומלץ בשל תנועת הכיווץ שהוא יוצר, והוא יעזור לנו להתאסף ולהתכנס פנימה לקראת החורף. טעמים מרים ומלוחים יכוונו את אנרגית הגוף כלפי מטה ופנימה: אצות, אומבושי (שזיף מלוח), מלח, מיסו, סרדינים, רוטב סויה, שעורה, אלפלפה, צנונית, פלפל לבן, בצל ירוק, לפת, חסה, קינואה, אספרגוס ואמרנט.

עונת הסתיו מתאפיינת גם באקלים של קור ויובש ולכן עלינו להרבות בנוזלים, לשתות מים בטמפרטורת החדר או תה, לצרוך יותר מרקים ודייסות אשר מעשירים את הגוף בנוזלים ומסייעים לשמירת אנרגית גוף חמימה. כדאי כבר עכשיו להיפרד מהתזונה הקרה של הקיץ: מהמלון, האבטיח, הסלטים הקרים, הגלידות והארטיקים ולהחליפם בתזונה חמימה. את הפירות והסלטים ניתן לאכול בטמפרטורת החדר וכך הגוף לא ישקיע אנרגיה רבה ב"חימום האוכל". אכילה של תזונה קרה בתקופה זו פוגעת ביכולת של הגוף לאגור את החום הדרוש לו לקראת החורף.

צילום: נועהלו | עיצוב רגעים
צילום: נועהלו | עיצוב רגעים

לפי הרפואה הסינית מערכת החיסון ומערכת העיכול של התינוק עדיין חלשות מאד והן מתחזקות רק לקראת גיל 3. בחודשי חייו הראשונים הוא מקבל את חסינותו מאמו באמצעות הנקה. כשהוא מתחיל ללכת לגן הוא נחשף לווירוסים וחיידקים שהוא לא פגש כשהיה בסביבה המוגנת בבית. התגובה היא לרוב מחלה כמו הצטננות, שפעת או מחלה ויראלית אחרת. חשוב שנדע שגם אם אנחנו רוצים שהתינוק שלנו לא יחלה לעולם ויהיה תמיד בריא, דווקא בזמן מחלה מערכת החיסון של הילד מתחזקת, והרבה פעמים אחרי מחלה או חום מאד גבוה נראה איזושהי קפיצת גדילה של הילד. פתאום הוא יתחיל לשבת, לזחול, ללכת וכו'. ככל שהילד גדל כך גם מערכת החיסון שלו מתפתחת והוא נוטה לחלות פחות.

לפי הרפואה הסינית יש קשר גדול בין מערכת הנשימה לעיכול, לכן אם נהיה קשובים כמו הסינים וניתן לילדינו לאכול בהתאם לעונה – נוכל להביא אותם חזקים יותר לחורף.

כשהייתי בסין נחשפתי לדייסה מיוחדת שנקראת "קונג'י". כמעט כולם אוכלים אותה בבוקר והיא מאד מתאימה לקטנטנים. זו דייסה שניתן להכין אותה מכל דגן. הסינים מכינים אותה מאורז לבן דביק (אורז הוא בעל טעם מתקתק ובעל אנרגיה חמימה והוא מחזק את הקיבה, הטחול והריאות). הסוד הוא בישול בכמות גדולה של נוזלים (1 כוס דגן על 5-8 כוסות מים) למשך זמן רב (שעתיים עד ארבע שעות וכן אפשר להכין יום קודם ורק לחמם בבוקר). לתינוקות וילדים אני ממליצה על דייסת שכזו עם אורז עגול. זה מתאים מאד גם כמזון ראשוני וגם לכל מי שסובל מעיכול חלש (גזים, נפיחות בטנית, יציאות לא סדירות, עייפות).

הכנה:
כוס אורז על 5-8 כוסות מים.
מביאים לרתיחה.
מנמיכים ומבשלים על אש נמוכה למשך 2-4 שעות- עד שנוצר מרק סמיך.
ניתן להוסיף קינמון אשר מחמם את הגוף ומסייע להלחם בוירוסים.
לגדולים יותר ניתן להגיש עם חמוציות / גוג'י ברי/ צימוקים/ שומשום/ זרעי דלעת וכו'.
להמתקה אפשר להוסיף סילאן ללא תוספת סוכר.

קרן סיטבון היא מומחית ברפואה סינית לתינוקות. מטפלת במרפאה במוש גבעת ניל"י ובחדרה. לפרטי נוספים ויצירת קשר לחצו כאן.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט