יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות 0-3, הנקה
הנקה

הנקה בחודשים הראשונים: האם יש לי מספיק חלב?

זוהי ללא ספק השאלה הנפוצה ביותר של אמהות מניקות ואחת הסיבות המרכזיות להפסקת הנקה. רוב האמהות מסוגלות לייצר את כמות החלב לה זקוק תינוקן, אבל פעמים רבות האופן שבו מתנהלת ההנקה עלול להוביל לירידה בייצור החלב.

סימנים למיעוט חלב או לירידה בכמויות החלב:

עליה שאינה מספקת במשקל
מעקב המשקל של התינוק נקבע לפי שגרת החיסונים בטיפת חלב. עבור אם מניקה, זה לעיתים לא תמיד מספיק. אם זהו התינוק הראשון שאת מניקה או חווית בעבר קשיים בהנקה על רקע של עליה שאינה מספקת במשקל, רצוי שתנסי להגיע לשקילות תכופות יותר. המלצתנו היא פעם בעשרה ימים במהלך החודש הראשון ופעם בשלושה שבועות עד גיל ארבעה חודשים.

אין מספיק חיתולים רטובים או צואים
עד גיל שישה שבועות נצפה להחליף לתינוק 6 חיתולים רטובים ושלושה צואים לפחות ביממה. פחות מכך עלול להעיד על כך שהתינוק לא מקבל מספיק חלב. לאחר מכן, עשויה לחול ירידה בכמות החיתולים הצואים, אפילו אחת לכמה ימים. נצפה למצוא חיתול רטוב בכל החתלה, בהנחה שמחליפים חיתול לפחות כל ארבע שעות.

צילום: מזל שופן, בידיים מלאות
צילום: מזל שופן, בידיים מלאות

תינוק שאינו מרוצה בזמן היניקה
כאשר התינוק בוכה בזמן ההנקה, מתחבר ומתנתק לסירוגין, מנופף בידיו או בועט ברגליו בחוסר נוחות, זה יכול להעיד על כך שהוא אינו מרוצה מכמות החלב. חשוב לציין כי אותן התנהגויות עלולות להופיע גם כאשר כמות החלב גדולה מדי או שהזרם חזר מדי.

תינוק שנרדם זמן קצר לאחר תחילת ההנקה
לעיתים, כאשר כמות החלב קטנה מדי, תינוקות נוטים להירדם על השד. ההירדמות אינה תוצאה של תינוק שבע ומרוצה אלא של תינוק שלא קיבל "פידבק" על היניקה שלו והוא מעדיף לחזור לישון. אלו בדרך כלל התינוקות הרגועים, עם הטמפרמנט הנוח. במקרה כזה רצוי לשקול את התינוק באופן תכוף יותר כיוון שהוא לא בהכרח יאותת לאם כאשר הוא רעב.

אמנם כמויות החלב של האמהות שונות אחת מרעותה, ועם זאת, בסופו של דבר, שקילה היא אחת המדדים העיקריים לכך שיש מספיק חלב. יש טווח גדול של עליה תקינה במשקל ולכן ישנם תינוקות שיעלו הרבה ותינוקות שיעלו פחות במשקל. כל עוד העליה היא בטווח הנורמה אין חשש. אם התינוק עלה מעט מהרצוי יש צורך לפנות לעזרה מקצועית על מנת לאבחן מה מקור הקושי ואולי גם לעשות שינוי באופן ההנקה. כמו כן, הנקה מציעה לתינוק הרבה יותר מחלב האם כמזון. היא מנחמת, מרגיעה, מספקת לתינוק מגע עור לעור עם אמו ולכן יש חשיבות רבה להנקה מעבר לעליה במשקל.

שלי גת היא יועצת הנקה משנת 2006, מלווה אימהות משלב טרום ההנקה ועד שלב הגמילה. בעלת נסיון רב בייעוץ הנקה לאמהות לפגים, תאומים, ולווי נשים הנמצאות בתהליך פונדקאות או אימוץ ומעוניינות בהשראת הנקה. למידע נוסף לחצו כאן.

הנקה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960