יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

המדריך השלם להיריון בזמן הקיץ

האם הכלור בבריכה עלול לסכן את העובר? האם ירשו לך לנפוש ביוון בזמן ההיריון? והאם הקיץ הזה מסוכן לעובר? כך תתגונני

"בקיץ כל הנשים בהיריון". מכירים את המשפט הזה? ובכן, זה רק נדמה לכם. בקיץ, כשחם והלבוש קצר וחשוף, הריוניות רבות בולטות בשטח.

אז איך עוברים את הקיץ בשלום, כשכבד, חם ולח? האם לנסוע לנופש בארץ או בחו"ל כשאת בהיריון? האם בכלל בטוח לטוס במהלך ההיריון? האם מותר לרחוץ בים או בבריכה? ואיך נשמרים מפני החשיפה לשמש?
ד"ר אבי לייטמן, מנהל מרכז בריאות האשה בעכו, עם התשובות.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


האם מומלץ לאשה בהיריון לטוס?
"טיסה בזמן היריון נחשבת בטוחה. אין מניעה שאשה הרה תטוס, אם מדובר בהיריון יחיד ותקין ללא היסטוריה של סיבוכי היריון. היריון מרובה עוברים הוא הריון בסיכון מוגבר לסיבוכי היריון בכלל ולהפלות מאוחרות או ללידות מוקדמות בפרט. לכן עדיף לא לטוס אם אין הכרח בכך, ובכל מקרה, לא אחרי השבוע ה-20 להיריון. יש להתייעץ עם רופא הנשים המטפל לפני כל החלטה על טיסה".

עד איזה שלב בהיריון אפשר לטוס?
"אפשר לטוס בכל שלב בהיריון, אך מומלץ לא לטוס אחרי השבוע ה-36 מחשש לצירים וללידה מוקדמים מהצפוי. בשליש הראשון להיריון נשים רבות מעדיפות להישאר על הקרקע ולא לטוס בגלל חולשה, בחילות והקאות. הזמן המיטבי לטיסה הוא בשבועות 14-28. בתקופה זו הסיכון להפלה או ללידה מוקדמת נמוך מאוד.

"יצוין כי רוב חברות התעופה לא מאפשרות לטוס אחרי השבוע ה-36 להיריון וחלקן לא מאשרות טיסה כבר אחרי השבוע ה-28 להיריון. מומלץ לברר את המגבלות עם החברה שטסים בה".

למי אסור לעלות על מטוס במהלך ההיריון?
"ככלל לא מומלץ לטוס לאשה הרה שההיריון שלה מוגדר כהיריון בסיכון גבוה. בייחוד לא כדאי לטוס כשמדובר בהיריון עם סיכון מוגבר מהרגיל להפלה, לידה מוקדמת, אירועי קרישת דם או כשיש מחלות רקע העלולות להתפרץ בכל זמן. במקרים כאלה רק הרופא המטפל באשה ימליץ אם לטוס או לא".

האם צריך לבצע פעילות בזמן הטיסה?
"בטיסות ארוכות (יותר מחמש שעות) קיים חשש לסיכון מוגבר להופעת קרישי דם בוורידים העמוקים (DVT) לכל אדם ובייחוד לנשים בהיריון.

"האיגוד האמריקאי להמטולוגיה ממליץ להימנע משתיית אלכוהול ביום שלפני הטיסה ובמהלכה, למתוח את שרירי הרגליים בזמן הישיבה, להימנע מישיבה ממושכת באותה תנוחה, לקום וללכת במעברים מדי פעם, להרבות בשתיית נוזלים ולהעדיף ביגוד נוח בטיסה שלא יפריע לזרימת הדם בגוף.

"יש הממליצים לנשים הרות לגרוב בטיסה גרביים אלסטיים מלאים על שתי הרגליים ולוודא שהגרביים יותאמו לאשה כדי לצמצם את הסיכון מפני קרישי דם ולהפחתת הנפיחות ברגלים".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

היריון בביקיני
אחרי שבחרת בגד ים יפה להיריון, מה עלייך לעשות כשאת הולכת עם הבטן לים או לבריכה? "אין מניעה להתרחץ בים במהלך ההיריון, אבל צריך להקפיד על אמצעי זהירות ולהיות מודעת לסכנות שבשהייה ממושכת בים", אומר ד"ר אבי לייטמן.

מהן הסכנות לאשה בהיריון?
"מדובר בשתי סכנות עיקריות: הראשונה, חשיפת הגוף והעובר לחום יתר, והשנייה, חשש מפני התייבשות.

"יש המצביעים על קשר בין החשיפה לחום גבוה (טמפרטורה) וממושך בעיקר בשליש הראשון להיריון ובין העלייה בשכיחות מומים בעובר, אבל אין עדות מחקרית על ההשפעה של שהייה ממושכת בחוף הים וחשיפה לשמש על העובר. לכן, תוך נקיטת אמצעי זהירות, מומלץ לנשים בהיריון לבלות בחוף הים בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב, וגם אז לשהות בצל.

"יש למרוח את כל הגוף בנדיבות בקרם הגנה בעל מקדם SPF 45 לפחות ולמניעת התייבשות יש להרבות בשתייה, בלי קשר לתחושת הצמא".

האם העור רגיש יותר בהיריון?
"העלייה ברמת ההורמונים בהיריון גורמת לעור להיות רגיש יותר. הסכנה העיקרית היא בנזקים הנגרמים לעור מקרינת UVA ו-UVB. כתמי עור חומים המופיעים בהיריון בפנים ובייחוד באזור שמעל השפתיים (melasma) נעשים כהים ובולטים יותר בגלל החשיפה לשמש. יש להימנע מחשיפה ישירה לשמש ולמרוח את כל הגוף בקרם הגנה. לא ידוע על נזק שעלול להיגרם לעובר עקב שימוש בקרם הגנה".

האם חומרי החיטוי בבריכה עלולים להשפיע על האשה ההרה ועל עוברה?
"אחד מממצאי מחקר שנערך בדנמרק ב-2010 והתפרסם בעיתון Epidemiology הראה כי שחייה בבריכה לא קשורה להשפעות מזיקות כלשהן על ההיריון.

"הדעות חלוקות בדבר השפעת הכלור במי הבריכה למניעת זיהומים על נשים בהיריון. חוקרים בבריטניה טוענים כי קיים חשש שהכלור ישפיע על בריאות העובר ומודאגים במיוחד מהשפעתו של תוצר הלוואי שלו, ה-THMs, הנמצא בריכוז גבוה בבריכות שחייה. ואולם אין מחקרים מבוקרים המלמדים על סכנה לעובר כשהאם שוחה בבריכה. על פי הדעה הרווחת, אפשר לשחות בבריכה בהיריון כל זמן שכמות הכלור וחומרי חיטוי אחרים עברו בדיקה וניטור בצורה סדירה".

כתבות נוספות של הורים וילדים:

היוש, מי את ואיך נכנסת לי לציצי?
אומרים שהיו פה הריוניות שמחות לפני שנולדתי
כמה חם: כך תגנו על התינוק בקיץ
כל מה שרציתן לדעת על זירוז לידה
"אמא, התינוק יותר חמוד ממני"

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט