יו יו 2018 גדול
[ssba]
כללי

הילד נחנק! כללים בסיסיים לטיפול מיידי מציל חיים

לפני הכל, חשוב לי מאוד לציין שהדבר הראשון במעלה הוא מניעה. זה חשוב ואפילו חיוני לדעת מה לעשות כשמשהו קורה, אך לא פחות מזה – חשוב להכיר את הסיכונים ואת הפוטנציאל המקדים לבעיה. כפי שנהוג לומר – חכם לא נכנס למצבים שפיקח יודע לצאת מהם. ונכון, מדובר בילדים, הם קטנים, הם זריזים, ולא כל מצב ניתן לצפייה מראש. אבל בהקשר הזה אין לנו ברירה. צריך לנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים.

הדבר הראשון ששואלים אותי הורים, הוא: מה אני עושה כשהתינוק נחנק?
בשביל לענות על זה, אנחנו צריכים להבין מה זה חנק.

כשאנחנו מדברים על חנק, אנחנו מתייחסים לגוף זר, מוצק, אשר נכנס לקנה הנשימה, ויוצר חסימה כך שאינו מאפשר מעבר של אוויר פנימה או החוצה.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

למה אני מדגישה את המילה מוצק? כיוון שתינוק שפולט ומשתעל בשל כניסה של מעט נוזל לקנה הנשימה – אינו נחנק, היות שהנוזל אינו יוצר חסימה מלאה של קנה הנשימה שלנו. אין ספק שבכמויות גדולות של תוכן קיבה יכול להיות נזק לריאות וקושי נשימתי, אך אין מדובר על חפץ\גוף זר כלשהו שחוצץ בין החיים למוות ומונע מעבר של אוויר, שם המנגנון מעט שונה ולרוב גם הרבה יותר דרמטי.

הפעם דווקא רציתי לדבר על השלב שקודם לחנק, איך אנחנו יכולים למנוע אותו.

אז נכון שאי אפשר לייצר סביבה שהיא סטרילית, וזה לגיטימי, במיוחד כשיש יותר מילד אחד וחפצים שהם צעצועים עבור ילד אחד עלולים להוות סכנה עבור השני והם נוטים להיות מפוזרים בבית. עם זאת, מוטל עלינו לנסות לעשות מאמץ. להסביר לילדים הגדולים מדוע חשוב כל כך שלא יהיו פריטים קטנים בקרבת התינוק, ולחזור על ההסבר בכל פעם שאתם נתקלים בחלק של צעצוע שנשכח אי שם ברחבי הבית ויכול לסכן את התינוק.

קנה הנשימה של התינוק הוא קטן, מאוד קטן, ועל כן אנחנו צריכים להבין שכל חפץ שיכול להיכנס לפיו של התינוק, שהרגע החל לזחול לו בבית עלול לגרום למצב של חנק, במקרה הזה – קטן יותר – יהיה מסוכן יותר. אבל זה בטח היה ברור לכם עוד לפני שכתבתי את זה.

בשלב שבו הוא מתחיל לאכול מוצקים, ההמלצה שלי אליכם היא לחתוך. כל דבר שיכול להיות עגול בצורה כזו או אחרת – עדיף לחתוך לחתיכות. ולמה זה? כיוון שאם משהו קורה (ואנחנו לא יכולים למנוע את כל האופציות, גם אם אנחנו מנסים להדריך ללעוס היטב וכו') ונכנסה חתיכה של אוכל לקנה הנשימה, עדיף שלא תהיה חסימה מלאה של קנה הנשימה ויתאפשר מעבר אויר חלקי מאשר שלא יעבור כלל (הרע במיעוטו).

איך נזהה מקרה של חנק? סביבת התינוק חשובה (האם אכל בדיוק? האם לידו צעצועים?) קושי הנשימה יופיע בפתאומיות, והוא ישתעל בתור התחלה.

ההמלצה הראשונית שלי היא – כל עוד הוא משתעל – אנחנו לא מפריעים, הגוף יודע לעשות עבודה טובה ושיעול היא הפעולה האידאלית והאפקטיבית, יותר מכל פעולה התערבות חיצונית.

במצב חנק הזמנת אמבולנס היא חשובה והכרחית בשלב מוקדם מאוד. אם השיעול כבר אינו יעיל ואנחנו רואים השתנקות אז טפיחות על האיזור שבין השכמות כשראש התינוק מופנה כלפי מטה היא הפעולה הבאה שננקוט.

למידה ותרגול של פעולות מצילות חיים אלו היא חשובה והכרחית (בתקווה שלעולם לא תזדקקו לפעול על פיה) אך חשוב יותר מכל, בשגרת היום יום שלכם – מניעה. זה האמצעי היעיל ביותר להציל את הילדים שלכם מחנק.

נגה פיטלסון היא פארמדיקית ותיקה ומנוסה, אשר מגיעה אליכם עד הבית ומעבירה לכם קורס החייאת תינוקות. לפרטים נוספים וליצירת קשר עם נגה לחצו כאן.

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט