יו יו 2018 גדול
[ssba]
מגזין

החייאת תינוקות: מה עושים במצב חירום?

השבוע נחנק למוות פעוט בן שנתיים מבריטניה מאכילת ענבים. גם כשאנחנו נזהרים ושומרים על כל כללי הבטיחות שיש, לא תמיד אפשר לצפות מאיפה זה יגיע, אבל חובתינו להיות מוכנים לכל מצב. ובכל זאת, בואו נודה בזה, לא כל כך נעים לנו לשמוע על זה, בין אם ברביצה מול הטלוויזיה לאחר יום מתיש, או בין אם אנו קוראים על ידיעה כזו או אחרת בעיתון הבוקר, לא נעים לנו לשמוע על החייאת ילדים ותינוקות או כל מצב חירום רפואי אחר בו אנחנו נאלצים לגייס כוחות נפשיים וקור רוח בלתי רגיל מעצם היותנו הורים.

באחת מן ההדרכות החייאת ילדים ותינוקות שהעברתי לקבוצת אמהות צעירות, התפרצה אחת מן המשתתפות לדבריי בקריאה: "אתה גיבור גדול אתה, מלמד אותנו החייאת לב-ריאה, מדגים על בובת ההדגמה שלך, תחת אורו הלבן של הפלורסנט, בחדר ממוזג עם כיבוד ושתייה לצידך, אך מה יקרה במצב חירום? האם גם שם תנהג בקור רוח אותו אתה מקרין לנו כעת?" אין ספק שהיא צודקת. לקרוא כתבה זו, או כל מידע בנושא החייאת ילדים ותינוקות ולתרגל החייאה על בובת הדגמה שונה בהרבה מן המציאות בה נאלץ להתמודד הורה, רופא, פרמדיק או כל אדם אחר במצבי חירום למינהם.

בכתבה הבאה אביא בפניכם טיפים ונקודות חשובות לדרך הפשוטה, היעילה והמהירה ביותר להצלת חיי היקרים לכם מכל.

אז מה עושים?
ראשית, כדי לשפר את הידע שלכם, וכדי להיות מוכנים לגרוע מכל, כדאי ללמוד, להחכים ולתרגל. בארצות הברית ובמדינות מסוימות באירופה, מלמדים החייאת תינוקות טרם השחרור מבית החולים עם האוצר הקטן. בישראל המצב מעט שונה, אך עדיין ניתן לפתור זאת.

1. קורס, ולא מהסוג שנרדמים בו
הזמינו הדרכה להחייאת ילדים ותינוקות המותאמת להורים. תוכלו להתארגן כקבוצה של מספר הורים ולעבור את ההדרכה בביתכם, ללמוד על מצבי חירום שונים למינהם, לתרגל על בובת הדגמה מותאמת וכמובן, להיות מוכנים לגרוע מכל. שימו לב שאת ההדרכה יעביר מדריך מוסמך מחברת רפואת חירום מוכרת.

2. לעבודה ולמלאכה
רוב מקומות העבודה במדינת ישראל עובדים על פי תקנים מחמירים של משרדי הממשלה השונים, בהם נדרשים העובדים לעבור קורס החייאה ועזרה ראשונה, לדוגמה, מורות במשרד החינוך מחוייבות לעבור רענון עזרה ראשונה כל שנתיים. בדקו זאת אל מול המעסיק או האחראי שלכם במקום העבודה.

3. אינטרנט מישהו?!
בעידן הכל כל מפותח שאנו חיים בו היום, ניתן למצוא הכל ברחבי הרשת, החסרון הגדול (והמשמעותי!) הוא שלא תוכלו לתרגל על בובת הדגמה אותה מביא המדריך לסדנא שתעברו. אבל, היי, מי אמר שלהתעדכן זה אסור?

קודם כל תרגעו

אם חלילה קורה משהו לקטנטן או לקטנטנה שלכם אתם חייבים להבין שכל דקה היא קריטית! בכל דקה שעוברת סיכויי ההצלה פוחתים. מחקרים שונים בתחום קובעים כי החל מרגע דום הלב, מחוסר ההכרה שרוי במצב המוגדר מוות קליני. מצב זה נמשך בין ארבע עד שש דקות בלבד, שבה ישנה עדיין אספקת חמצן הדרושה לתהליכים חשובים. לאחר תקופה זו נכנס מחוסר ההכרה למצב שאותו אנו מגדירים כמוות מוחי- מצב בלתי הפיך בו תאי המוח נפגעים. מכאן החשיבות לבצע את ההחייאה סמוך ככל הניתן לדום הלב.

סכמת ההחייאה המוצגת כאן לפניכם, היא המעודכנת ביותר על פי העדכון האחרון משנת 2015 של ארגון הלב האמריקאי, המפרסם קווים מנחים לסעד חיים בסיסי ומתקדם. לצורך העניין, נגדיר מטופל עד גיל שנה כתינוק, ומטופל בין גיל שנה לשמונה שנים, כילד.

סקרו את זירת האירוע ובדקו הכרה
בכל קורס שאני מעביר, אני משתדל להדגיש את העובדה החשובה שלאימהות, לצורך העניין, יש חוש שאין לאין לאף אחד אחר, "חוש אני מרגישה שמשהו לא כשורה" כך אני מכנה אותו, וכן העובדה כי אתן יודעות מה קורה עם היקר לכן מכל בכל רגע נתון. בשניה שאת חושבת שמשהו לא בסדר, או שאת עדה לאובדן ההכרה, סקרי היטב את זירת האירוע, בה תוכלי למצוא רמזים (תרופות, גוף זר שנבלע וכו').

ברגע שזירת האירוע לא מהווה סכנה וניתן להמשיל ולטפל, בדקו הכרה מילולית ופיזית. מחאו כפיים או קראו בשמו. באין מענה, עברו לגירוי פיזי – אם מדובר בילד צביטה קלה בשריר הטרפז (השריר שנמצא לצידי הצוואר). אם מדובר בתינוק – שפשפו בעדינות את כף רגלו.

התרשמו ממצב נשימה והזעיקו עזרה
כאשר זיהיתם כי הקטן אינו בהכרה, התרשמו ממצב הנשימה שלו, בדקו בעזרת הנחת היד על בית החזה אם ישנה תזוזה, כאשר זיהיתם כי אין הכרה ואין נשימה – הזעיקו מיד עזרה, צלצלו למגן דוד אדום 101, מסרו כתובת מדויקת ומספר טלפון, דברו בבירור ונתקו את השיחה אחרונים. דבר נוסף שניתן לעשות היא לבדוק האם ישנו דפיברליטור (מכשיר חשוב ומציל חיים למתן שוק חשמלי שכל אחד יכול לתפעל) בקרבת מקום.

עיסוי לב – השלב החשוב ביותר!
לאחר הזעקת העזרה, בצעו 30 עיסויי לב!
בתינוק, בעזרת שתי אצבעות, ואילו בילד לחצו בעזרת יד אחת על מרכז בית החזה. מחקרים רבים שבוצעו בנוגע לשלב זה, וכן ארגון הלב האמריקאי, טוענים כי זהו שלב החשוב ביותר בהחייאה, שלב מציל חיים.

unnamed (7)

סלקו הפרשות ופתחי נתיב אוויר
לאחר ביצוע עיסויי הלב, פתחו את פה המטופל בעדינות וסלקו הפרשות מוצקות מפיו, לצורך סילוק הפרשות נוזליות, אם מדובר בילד, הטו את ראשו הצידה, אם מדובר בתינוק אחזו בראשו ובחזהו היטב והפכו את גופו.
שלב חשוב נוסף היא פתיחת נתיב האוויר, לצורך כך הטו את ראש המטופל לאחור.

unnamed (6)

הנשמה!
שלב זה שנוי במחלוקת אצל חלק מהמומחים בתחום, אך לפי ההמלצות האחרונות, זהו שלב חשוב בנוגע להחייאת ילדים ותינוקות.
כעת הנשימו שתי הנשמות פתיחה. בתינוק, עטפו את שפתיו ואפו יחדיו והנשימו מנפח לחייך, אם מדובר בילד, הנשימו רק מפה לפה וסתמו את אפו של המטופל בזמן ההנשמה.
עד שיגיע גורם רפואי, המשיכו בפעולות ההחייאה ברצף של 30 עיסויי לב ו2 הנשמות, ההחייאה האידאילית היא להגיע ל100-120 עיסויים לדקה.

unnamed (9)

ולסיכום, השתמשו בחושים שלכם, בידע שלכם ובהכשרה אותה קיבלתם אם עברת קורס החייאה בעבר, אם אתם לא זוכרת כלום ממה שרשום לעיל, השתדלו לעבור קורס נוסף, אחרי הכל מדובר בדבר הכי יקר לכם בעולם.

ישראל דוד גבאי הוא סטודנט לרפואה בשנה השישית, חובש בכיר ומדריך עזרה ראשונה ורפואת חירום בחברת אלישע הדרכות רפואה בע"מ.

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט