יו יו 2018 גדול
[ssba]
התפתחות

מה הקשר בין התהפכות לביטחון עצמי?

כשהגננת העירה לי שבתי בת ה-4 קצת מסורבלת בתנועותיה, לא יודעת לקפוץ ונמנעת מנדנוד בנדנדה, לקחתי אותה מיד, ובלי יותר מדי חושבים, לשיעורים לליווי התפתחותי. לקח לי זמן להבין שאין פה בעיה תנועתית בלבד אלא גם קושי בשיווי משקל וגם קושי במערכת התחושה. עבדנו איתה והשלמנו לה המון חוויות אשר היו חסרות לה מתקופת הינקות. נתקלנו בפחדים אשר פחתו לאט לאט. במקביל נזכרתי שבתי באמת לא כל כך התהפכה בתור תינוקת. מרוב שהיא הייתה תינוקת שקטה ונוחה אשר נהנתה להיות בעגלול בשכיבה על הגב ולשחק, היא לא חוותה הרבה חוויות של תנועה. גם בתינוקייה היא הייתה רוב הזמן על הגב בלול, כי כך היה הכי נוח. אז מתברר שהנוח הוא לא תמיד הדבר הרצוי.

כאשר התינוק מתחיל להתהפך הוא חווה שינוי של מיקום הראש במרחב. זאת חוויה עוצמתית עבורו – כל העולם מתהפך. לחוויה זו יש גם השפעה מבחינה רגשית: התינוק מסוגל להתמודד עם עולם אשר "משתנה לו". לכן שלב ההתהפכות חשוב מאוד גם מבחינה תנועתית וגם מבחינה רגשית. כשהתינוק חווה שכיבה על הבטן בשבועות הראשונים של חייו ולומד להרים את הראש, כאשר הוא חווה שכיבה על הצד (וגם על הצד השני) גם בעת הערנות, כאשר הוא חווה תנועה ומגע עמוק לאיזון טונוס השרירים – יש סיכוי טוב שהוא יגלה בעצמו את שלב ההתהפכות. ברוב המקרים יש צורך של תיווך ההתהפכות מצד ההורים כדי לאפשר לתינוק להתהפך גם לצד שמאל וגם לצד ימין ולהתגלגל מהבטן לגב ומהגב לבן.

תהליך ההתהפכות מהווה עבור התינוק גם סוג של עיסוי עצמי. לכן טוב וכדאי לעודד התהפכות שוב ושוב כדי לגרום לריכוך אזור השכמות אצל התינוק. ההתהפכות היא התנועה הראשונה של התינוק שמאפשרת לו להתגלגל במרחב באופן עצמאי, להתרחק מהוריו וגם לחזור להוריו.

צילום: pixabay
צילום: pixabay

ההתהפכות מפתחת גם את שיווי המשקל, כי הראש משנה מיקום במרחב. לנושא הזה יש חשיבות רבה גם מעבר לתחום התנועתי. מחקרים מראים שיש קשר בין חרדה לשיווי משקל. כאשר התינוק גדל וחסרות לו חוויות של התהפכות ותנועה, מערכת שיווי המשקל לא מתפתחת דיו. יש תינוקות עם שיווי משקל פחות מפותח אשר פוחדים מאוד מכל דבר חדש, מאנשים זרים, מחוויות של תנועה ועוד. תינוקות אחרים מתנהגים לעתים בצורה "שתלטנית": הם משתמשים בבכי כדי להשיג דברים. הבכי או הדרישה לשליטה נובעים בעצם מפחד עצום: שהתינוק מרגיש חסר אונים.

עבודה עם התינוק דרך משחקים אשר מעודדים תנועה והתהפכות מאפשרת לו להתפתח וגם לאבד שליטה ולהרפות – דבר זה גורם גם לאיזון מבחינה התנהגותית.

בזכות המערכת המופלאה שלנו אשר ניתנת לריפוי בכל שלב אפשר, להשלים חוויות של גלגולים והתהפכויות גם בשלבים מתקדמים יותר של החיים. אף פעם לא מאוחר מדי. כך קרה גם עם הבת שלי: גלגלנו אותה, נדנדנו אותה בתוך הפוף, נדנדנו אותה בתוך נדנדה ובתוך ערסל, גלגלנו אותה על כדור פיזיו – בהתחלה זה היה קשה, עד שהיא התרגלה והתחברה. היום כמעט ואי אפשר להוריד אותה עוד מהנדנדה בגן השעשועים, וכמובן שגם הביטחון העצמי שלה גדל בהתאם.

בטי כהן קובלסקי היא מדריכת ליווי התפתחותי לתינוקות ומדריכת הורים. לפרטים נוספים לחצי כאן.

אהבת? אז תעשי לייק, מה אכפת לך?


כתבות נוספות של בטי כהן קובלסקי:
כך הפעוט והתינוק ישחקו ביחד
לעודד ולאתגר את התינוק בלי להתערב

גם אמא וגם אבא: שותפות אמיתית מהלידה
התינוק בוכה? זה לא בהכרח אומר שהוא רעב

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960