יו יו 2018 גדול
[ssba]
הריון ולידה

האם זה נורמלי להרגיש טיפטופי שתן לאחר לידה בזמן כושר?

נכון, זה נורמלי – רוב הנשים לאחר לידה חוות טיפטופי שתן בזמן מאמץ (בדרגות קושי שונות) – אבל, מה זה אומר?

נשים רבות שמחות שסוף סוף נגמר ההריון ואפשר לחזור לאימוני כושר כמו לפני ההריון, או להתחיל להתאמן כדי להעלות את דרגת הכושר. אבל, במשך כל השנה הראשונה אחרי הלידה, הגוף שלנו עדיין נמצא בשלבי שינוי. כך למשל הגוף רווי ברלקסין, ולכן המפרקים חלשים. במיוחד מפרקי האגן, דבר, שגורם לחוסר יציבות וכאבים במפשעות, לדוגמה, בזמן ולאחר אימון. כמו כן, קרקעית האגן עלולה לפעול בחוסר איזון או בסנכרון לקוי עד ארבעה או אפילו חמישה חודשים לאחר הלידה בגלל התאוששות איטית של המערכת העצבית באזור. חשוב לשים לב לסימנים שמרמזים על חולשת שרירי קרקעית האגן ומכך על חוסר יציבות וכאבים.

הפיזיותרפיסטית ג'ולי ויבה, פ.ט., כתבה מאמר מצוין המתייחס למיתוס הזה לפיו טפטופי שתן נורמליים לאחר הלידה, כשזו טענתה העיקרית: קשיי התאפקות הם רק סימן אחד לחולשת שרירי קרקעית האגן. זהו סימן שחוסר איזון בליבה העמוקה קיים ועלול להשפיע על יציבות המפרקים באזור. הליבה העמוקה היא מערכת לחץ סגורה, וחוסר יכולת בכל רכיב ישפיע על יכולת השלם.

pixabay
pixabay

לא כל אחת חייבת לסבול מבריחת שתן במאמץ, אבל נשים עלולות לסבול מכאב במפרק הירך, כאבי גב תחתון, או כאב אגני. כאב, אי יציבות ובריחת שתן בניסיונות להתאפק בדרך לשירותים. כל אלה מעידים על כך שהמערכת כולה זקוקה לתשומת לב. התעלמות וחוסר טיפול עלולים לגרום להחרפת הבעיה ולתפקוד לקוי שיתבטא בהמשך בבריחת שתן או גזים למשל.

כבר 12 שנים שאני מאמנת נשים בהריון ולאחר לידה בקבוצות ייעודיות לכך. רק לעתים רחוקות אני פוגשת מתאמנת, שמתלוננת רק על בריחת שתן. מתאמנות רבות מגיעות עם תלונות של כאבי גב תחתון, ירך או ברכיים. אני שואלת כל מי שמגיעה אלי אם היא אי פעם חוותה בריחת שתן. יותר ממחצית הנשים יגידו שלא, עד שאני מדייקת ומפרטת (בזמן צחוק פרוע? בנסיעה ארוכה באוטובוס? בטיולים? בריצה או בצעידה ממושכת? באימוני כושר?) ואז הן מודות שכן.

חשוב להבין, שכאב בברך עלול להיות קשור לחולשה של שרירי קרקעית האגן או לסנכרון לא מדויק של התגייסותם. לכן כדאי לקחת בחשבון שבמקרה של כאבים במפשעות, במפרק הירך, בגב התחתון, ובברכיים, נדרשת גישה משולבת כדי לזהות את שורש הבעיה ולטפל בה בהצלחה. כדאי לשלב אוסתיאופטיה, פיזיותרפיה לקרקעית האגן ואימוני כושר מותאמים אישית לפי מקור הבעיה.

לסיכום, אם את סובלת מבריחת שתן באימוני ריצה, צעידה, קפיצות, או כל אימון אחר חפשי פתרון וטפלי בבעיה בשילוב עם אימוני כושר מותאמים למצבך הבריאותי, כדי לשפר את המצב ולא להחריף אותו. קחי בחשבון שישנם סימנים מוקדמים (כאבי גב, ברכיים, אגן ומפשעות ) שיכולים בטיפול נכון ומשולב למנוע תופעות כמו בריחת שתן, גזים ואחרים.

שולי בראונשטיין היא מאמנת לנשים בהריון ואחרי לידה, מומחית לחיטוב בהתאמה אישית. לפרטים נוספים ויצירת קשר לחצו כאן.

הריון ולידה   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט