יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות כללי
כללי

האם אחים של ילדים עם צרכים מיוחדים גדלים להיות עצמאיים יותר?

יום העצמאות באופן טבעי מתקשר אצלי לעצמאות של ילדים ובעיקר לילדים עם אח או אחות בעלי צרכים מיוחדים.

אני מקדישה את הדברים הבאים לכל ההורים שתוהים אם הילדים שלהם לא הפכו להיות "יותר מדי עצמאיים" כתוצאה מהחיים עם אח מיוחד.

על פי מחקרים, אחים של ילדים עם צרכים מיוחדים גדלים להיות עצמאיים יותר מאחרים וגם בילדותם הם נאלצים לעיתים לפתח עצמאות רבה יותר מבני גילם, הגדלים במשפחות "רגילות". במשפחות אלה האח עם המוגבלות זקוק להרבה יותר תשומת לב מיתר האחים. צריך להשגיח עליו יותר, לקחת אותו לטיפולים ולעיתים מגיעים אנשי צוות שונים הביתה לשם הטיפול בו. האחים גדלים לתוך המצב הזה ורגילים אליו. הם לומדים לא לבקש עזרה גם כשהם זקוקים לה ולהסתדר בעצמם.

מצד אחד, מי לא רוצה ילד עצמאי שיודע להסתדר ומסוגל להתמודד בעצמו גם עם מצבי קושי?

צילום: pixabay
צילום: pixabay

 

מצד שני יש כמה דברים חשובים שעל ההורים לזכור:

1. חשוב שהילד ידע שיש לו למי לפנות כשהוא זקוק לעזרה. לפעמים הילדים האלה שומרים בבטן ומנסים להתמודד לבד כי הם יודעים שההורים טרודים ועסוקים עם האח ולא רוצים להפריע. אל תשכחו שגם הם ילדים, גם אם הם בוגרים לגילם ולכן זקוקים להכוונה ולעזרה שלכם. מצאו זמן, גם אם קצר, לשבת איתם, לשוחח, הציעו עזרה בשיעורי בית, התעניינו איך עבר היום שלהם ושתפו אותם קצת בשלכם.

2. אם הם פונים אליכם ואתם לא פנויים אליהם דאגו לחזור אליהם כשתתפנו, שידעו שלמרות שאתם לא תמיד פנויים עבורם אתם כן מודעים לצרכים שלהם והם יכולים לסמוך עליכם ולהיעזר בכם כשצריך.

3. אחים לילדים מיוחדים נוטים לקחת על עצמם אחריות גדולה. הם חשים מחויבות כלפי אחיהם ומנסים לעזור ולהקל על ההורים. כדאי לעודד את זה במידה מסוימת אך חשוב לשים לב שהם לא מוותרים על חלק מהצרכים והרצונות שלהם ושהתפקידים שהם לוקחים על עצמם או שאתם נותנים להם אכן תואמים את גילם. בנוסף חשוב לא לקחת את העזרה שלהם כמובנת מאליה ומדי פעם לספר להם כמה אתם מעריכים אותם על כך.

4. הורים רבים לילדים מיוחדים חשים אשמה על כך שהם מקדישים פחות זמן ותשומת לב ליתר הילדים. נסו לא להחמיר עם עצמכם, זכרו כי בכל משפחה יש ילדים שזקוקים ליותר תשומת לב וכאלו שזקוקים לפחות. לאף הורה אין אפשרות לתת בדיוק את אותו היחס לכל הילדים ואתם עושים כמיטב יכלתכם לתת לכל ילד את מה שהוא זקוק לו.

נועה שחר היא מדריכת הורים לגיל הרך המתמחה בסיוע בהתמודדות עם אחים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. לפרטים נוספים וליצירת קשר לחצו כאן.


כתבות נוספות של נועה שחר:
מה עובר על אחים של ילדים עם צרכים מיוחדים?

 

כללי   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960