יו יו 2018 גדול
[ssba]
מגזין

דיכאון אחרי לידה: זה יכול לקרות לכל אחת

אחד הפחדים הכי גדולים של נשים לפני לידה הוא להיות מתוייגת אחרי הלידה עם התווית "דיכאון אחרי לידה". אנחנו שומעות על זה וזה מפחיד אותנו. הרבה שואלות את עצמן מה יקרה לי ולתינוק? ואיך זה יראה אם אחווה דיכאון אחרי לידה?

דיכאון נשמע מפחיד, אנחנו יודעות עליו מעט מאוד והוא מתוייג כמחלת נפש, אך הוא לא! דיכאון הינו הפרעת מצב רוח וברוב המקרים ניתן לטיפול ואף לריפוי. בדרך כלל כשאנחנו שומעות על דיכאון אחרי לידה עוברות לנו תמונות בראש של אמא ששוכבת במיטה ללא יכולת לגעת בתינוק, בוכה ללא הרף, אולי גם פוגעת בתינוקה או בעצמה. זה אכן יכול לקרות, אבל זה מצב קיצוני מאוד.

אז ראשית, דיכאון מתחלק לכמה דרגות, מדיכאון קל עד בינוני ובמקרים קיצוניים הדיכאון הוא דיכאון מג'ורי. רוב הנשים שיחוו דיכאון אחרי לידה לא יהיו במצב של דיכאון מג'ורי (דכאון קליני) שמתאפיין בחוסר תפקוד, אלא ירגישו רוב הזמן כבויות מבפנים. זה לא אומר שהן לא יתפקדו, להפך, הן יתפקדו "טוב" כאימהות, אבל הן ירגישו חסרות חשק, לעיתים יפרצו בבכי ויש כאלה שרק בדיעבד יסתכלו על התקופה של אחרי הלידה ויבינו שמה שהן הרגישו אז היה דיכאון.

כשאנו שומעות את צירוף המילים "דיכאון אחרי לידה" זה מפחיד אותנו, ובצדק, מכיוון שאנו רגילות לשמוע על דיכאון רוב חיינו כמשהו מפחיד. את המאמר אני כותבת כדי להפריך חלק ממה שאנחנו חושבות על הנושא, ובעיקר כדי לדייק לנשים שחוות דיכאון או לחברותיהן או לבני משפחותיהן שמכירים אמהות כאלה, ולגרום להן לגשת לאבחון ולקבל עזרה וטיפול.

אחד הסמפטומים הבולטים של דיכאון הוא אי היכולת להניע לפעולה. כלומר, היעדר מוטיבציה. במצב כזה מאוד קשה לבקש עזרה ולכן התפקיד של הסביבה להיות ערנית לתחושותיה, לרגשותיה ולהתנהגותה של אישה אחרי לידה.

דיכאון אחרי לידה מתנהג כדיכאון רגיל כי זה מה שהוא. כמו כל דיכאון והסימפטומים שלו כאשר הלידה מהווה זרז להופעת הדיכאון משום שהיא גורמת לשינוי עצום בחייה של אישה.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מתי מופיע דיכאון אחרי לידה?
זה יכול להתפתח מה"בייבי בלוז" שהוא עצב שבדרך כלל מופיע ביום השלישי וחולף מעצמו תוך זמן קצר אחרי הלידה. דיכאון יכול להופיע לפעמים גם שבועיים, חודש ואף יותר אחרי הלידה. כאן המקום לציין שכמעט תמיד נשים חוות קושי רגשי ופיזי אחרי לידה. עצם ההפיכה לאם היא מטלטלת ולוקח זמן להתרגל לצורת חיים חדשה. לכן, גם אם את לא כל הזמן מרגישה מאושרת, ההורמונים מטריפים אותך, את לא אוכלת באופן מסודר את עייפה ורבה עם בן הזוג – זה לאו דווקא מעיד על כך שאת בדיכאון. לא כל קושי הוא דיכאון, דיכאון מאופיין בסימפטומים ספציפיים:

הפרעות שינה (ולא על ידי התינוק)
שינויי בתאבון, עלייה או ירידה קיצונית במשקל
מחשבות של ייאוש
מחשבות של כישלון
חוסר הנאה מדברים
אכזבה מעצמי
קושי בקבלת החלטות פשוטות
ערך עצמי נמוך
חוסר עניין בתינוק
רגשות אשמה
בכי מרובה
חרדות לתינוק
ואף מחשבות אובדניות

סימפטומים אלה יופיעו במשך שבועיים ויותר. לא מדובר על יום יומיים שלושה שבהם מרגישים לא טוב.

על הסבל של הדיכאון "מתיישב" סבל נוסף שהוא רגשות האשמה על התחושות הקשות של הדיכאון. מחשבות אופייניות לרגשות האשמה הן: "למה זה קרה לי?", "איזו מין אמא אני שאני לא מרגישה אהבה עזה לתינוק שלי?", "מה יחשבו ומה יגידו עליי?" רגשות אשמה מסוג זה מעצימים עוד יותר את תחושת הדיכאון.

במידה ואת חשה דיכאון, מומלץ שתפני לקבלת עזרה וטיפול מהר ככל האפשר. אין סיבה לחיות עם דיכאון. דיכאון גורם לסבל גדול לחולה ופוגם באיכות החיים. קיימים היום פתרונות רבים וטובים שיכולים להקל עלייך ואף להביא לריפוי.

דנה רביב ליברמן, סטודנטית LICBT , מלווה רגשית אמהות אחרי לידה ומטפלת בגישה הקוגנטיבית התנהגותית (CBT) בדיכאון קל- בינוני, בחרדות והתקפי פאניקה. לפרטים נוספים וליצירת קשר עם דנה לחצי כאן.


כתבות נוספות של דנה רביב ליברמן:
איך שומרים על הזוגיות אחרי לידה?
האם כולן מתחברות לתינוק מהרגע הראשון?

מגזין   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט