יו יו 2018 גדול
[ssba]

גמילה מוקדמת מחיתולים – למה זה טוב בכלל?

בתקופה האחרונה אני נתקלת בפוסטים רבים בפייסבוק בנושא גמילה מוקדמת מחיתולים, כן, כן, לפני גיל שנה. בעצם לא ממש מדובר על גמילה כי הרי הבייבי מעולם לא התמכר, אלא על שימור המודעות הגופנית. התגובות שיצא לי לקרוא לפוסטים בנושא נוטים להיום ביקורתיים, ואילו כותבי התגובות לא מבינים למה בכלל לעשות את זה ואיך. אז לטובת מי ששוקל את העניין – וגם למי שסתם מנסה להבין במה מדובר ומדוע לכל השדים יש הורים שמכניסים את עצמם להרפתקה הזאת, אני שמחה לספק לכם את המידע הנחוץ.

שלב ראשון – זיהוי צרכי התינוק באמצעות שפת הגוף שלו

בכתבה שכתבתי בחודש אוגוסט כתבתי והסברתי כיצד ניתן לזהות האם התינוק רעב או עייף, האם קר לו או חם לו, מתי יש לו לחץ של גזים, או צורך להתרוקן, משמע לעשות פיפי או קקי. לענייננו, המקרה האחרון הוא הרלבנטי: מאחר שהצורך להתרוקנות מפורש בגופנו כאי נוחות בפלג הגוף התחתון, נראה אצל תינוקות הרבה בעיטות, תנועות אגן המסמנות על אי נוחות, הרמת הישבן, הנפת רגליים, שפשוף כפות רגליים, הוצאת לשון כשהיא מעוגלת, במקרים מסוימים נזהה צמרמורת ואם הילד ללא חיתול נוכל לראות שהוא מפעיל את השרירים הטבעתיים. חשוב לציין כי כל ילד הוא שונה ולכן אצל כל ילד יהיו סימנים שונים.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

יתרונות הגמילה המוקדמת
אז למה לגמול מוקדם? יש המון יתרונות לגמילה מחיתולים:

1. זה פשוט קרוב יותר לטבע. לא מוסיפים לגוף כלום, לא חוסמים או כולאים נוזלים בסמיכות לגוף הגוף מתפקד כפי שהוא נוצר – יש מקומות בעולם שככה מגדלים ילדים כבר מאות שנים.

2. כפועל יוצא מהיתרון הראשון – תינוקכם לא יסבול מתפרחת החיתולים,מאחר ואין מה שמשאיר רטיבות על עור הישבן.

3. עשיית צרכים 'חופשית', ללא חיתול, תורמת להתרוקנות מלאה של הגוף. במיוחד אצל קטנטנים יש הרבה פעמים מקרים של כאבי בטן שנגרמים מכך שהם לא מצליחים לשחרר וכשאנחנו מקפלים להם את הרגליים לתנוחת כריעה, פתאום הם מצליחים. אם כשאנחנו נזהה סימן לקקי ניקח את הילד ומלכתחילה נחזיק במנח כריעה, הוא יצליח להתרוקן ביתר קלות ומהירות, בנוסף, מנח הכריעה פותח בצורה אופטימלית את רצפת האגן מה שעוזר להתרוקנות מלאה וקלה.

4. הגמילה המוקדמת מייצרת מודעות גופנית טובה אצל הילד כבר מגיל קטן: כשם שאנחנו רוצים ללמד אותו כבר מגיל לידה שכשרעבים צריך לאכול או כשעייפים צריך לישון, ככה אנחנו רוצים ללמד אותו שכשתחושת אי הנוחות בפלג הגוף התחתון מופיעה, הוא צריך להתרוקן.

5. גמילה מוקדמת מפחיתה חרדות אסלה ופספוסי לילה.

6. אוקסיטוצין! כפי שכתבתי בכתבה על סימני גוף, כשאנחנו נותנים מענה לצורך של הבייבי שלנו, לפני שהוא הופך להיות אקוטי, מופרש הורמון האהבה, הלא הוא האוקסיטוצין, גם אצל הילד וגם אצל המטפל.

7. היתרון הכלכלי הברור – יכולים להעריך כמה כסף תחסכו אם לא תצטרכו לקנות יותר חיתולים?

שפת הסימנים
איך עושים את זה? איך מזהים את הצורך הפיזי של תינוק להתפנות? מדובר בסימנים שניתן לזהות כבר אצל תינוק בן יומו. בעצם מבלי להגיד מילה אנחנו יכולים לדעת שיש לתינוק צורך להתרוקן, להוריד לו חיתול ולקחת אותו לכיור/גיגית/שירותים, תוך שאנחנו אוחזים בו, כמובן, בתנוחה הנוחה לו ולנו. כדי לדעת כיצד הילד מסמן את הצורך שלו להתרוקן צריך פשוט מאוד להסתכל עליו, ללא חיתול ולכתוב כל מה שאנחנו רואים מבחינת סימני הגוף עד שעושה פיפי וקקי, אחרי מספר פעמים שאנחנו צופים בו, נבחין בתנועות קבועות שחוזרות על עצמן בכל פעם – אלו סימני הגוף של הילד שלכם.

אם זיהינו שהילד זקוק להתרוקנות ולקחנו אותו להתרוקן מבלי לתקשר עימו ולהסביר לו מה קורה, עשינו רק חצי עבודה – הרי אנחנו רוצים ללמד אותו לעשות את זה באופן רצוני, עצמאי, באופן שבו הוא יבין מה קורה בגופו. לכן אחרי שגילינו מהם סימני הגוף של הילד שלנו ואנחנו מצליחים לזהות אותם, צריך לתקשר את התחושות עם הילד, זאת אנחנו עושים ע"י שימוש במילה, צליל וסימן. לדוגמא ניתן להגיד "עשית פיפי/קקי" להשמיע את הצליל פפפפפפ ולסמן תנועה קבועה עם היד לפיפי או קקי. אני, לדוגמה, מסמנת בעזרת אגרוף ומסובבת אותו. מובן שכל אחת יכולה לבחור את הסימן שנוח לה אך חשוב להקפיד שזה יהיה בדיוק אותו הסימן תמיד. בעזרת הסימן והצליל כבר בגיל 7-8-9 חודשים הילד יוכל לסמן לנו את אותה התנועה כשהוא ירגיש שיש לו פיפי או קקי וכך ממש בקלות ניתן לקחת לשירותים ולהוריד לחלוטין את החיתול.

גמילה קלה!

נעמה עידן אלנקרי היא יועצת שינה ומדריכת הורים. לפרטים נוספים והתייעצות עם נעמה לחצי כאן.

  תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט