יו יו 2018 גדול
[ssba]

פורסם בתאריך קטגוריות 0-3, 3-6, 6-12, התפתחות
התפתחות

גירויים, הרגלים והתפתחות תינוקות

התפתחות סנסומוטורית תלויה בחשיפה נכונה לגירויים במהלך שנת החיים הראשונה. כחלק מהיותנו אנשים מבוגרים שעברו דבר או שניים בחיים, למדנו לסגל לעצמנו הרגלים שעוזרים לנו להעביר את שגרת היומיום ובעצם מגדירים מי אנחנו ומה אנחנו אוהבים או לא אוהבים. יש מי שאוהב ללכת לים לפני שעות העבודה, ויש מי שמעדיף לא להתקרב לחול כלל, יש כאלה שלא מעבירים יום ללא מוסיקה ויש מי שמעדיף שקט בנסיעה, ובכלל. כל אלו הם חלק מההרגלים שמגדירים אותנו ואת היומיום שלנו.

ומה זה הרגל בעצם? פעולה או דבר שאנחנו עושים תמיד בצורה חוזרת שוב ושוב מבלי לחשוב. אפשר לעשות את ההבחנה בין הרגל טוב להרגל "רע" בכך שהטובים יהיו כאלו שיאפשרו לנו לקבל שינויים מבלי לאבד את האיזון שלנו, והאחר יקשה עלינו ויהפוך אותנו רגישים לשינויים או לדברים חדשים.

אצל תינוקות הדבר חשוב במיוחד, הם נולדים נקיים, ולמעשה לומדים את העולם באמצעותינו. אנחנו מעבירים אליהם את ההרגלים שלנו, אם מתוך מודעות ואם לא.

אני שומעת לא מעט הורים שאומרים "הוא לא אוהב", כשלמעשה, בשלבים הראשונים לחייו, תינוק לא יודע מה הוא אוהב ומה לא, הוא יודע רק מה הוא מכיר. לנו כהורים יש את האחריות לחשוף וללמד אותו את העולם בצורה הדרגתית, כמובן, ומותאמת לשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא. אלה יעזרו לו להסתגל לחיים כתינוק, ואחכ כילד, עצמאי, עם ביטחון שיודע להתמודד עם השינויים שהחיים מציבים לו.

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

בשנה הראשונה לחייו התינוק חווה לא מעט שינויים, מוטוריים וחושיים. המעבר משכיבה על הבטן להתהפכות, היכרות עם מרקמים חדשים, ריחות ורעשים, מעבר לזחילת גחון וזחילת 6 שמאפשרת לו לחקור את העולם עצמאית ולגלות דברים חדשים, ועוד. כל אלו יקרו בצורה טבעית ובטוחה אם נדע לתת לו את הכלים הנכונים, אם לא נמנע ממנו את הגירויים הנכונים, גם כשאנחנו לא הכי נהנים לעשות אותם.

כן ניקח אותו לים ונחשוף אותו לחול ולדשא, כן נלמד אותו להירדם בסביבה שאינה סטרילית מרעשים ואור, גם אם לנו זה קשה. כן נאפשר לו להכניס דברים לפה, ולא נחליף במוצץ, כדי שיכיר אותם וילמד להבין מה טוב או לא בשביל עצמו. חשוב שאנחנו כהורים תמיד נהיה שם וניתן לו את הביטחון הנדרש ונדע לעשות את כל זה בזמן הנכון ובצורה מותאמת לאופיו של התינוק ולסביבה שבה גדל.

כהורים המודעות שלנו לשינוי הרגלים, וחשיפה לחוויות סנסומוטוריות שאנחנו לא רגילים אליהן, תאפשר לקטנטנים להכיר עולם חדש של טעם, חוויה והנאה.

אווה כהן היא מדריכה להתפתחות תינוקות בפרדסיה. לפרטים נוספים ולהרשמה לסדנאות לחצי כאן.

התפתחות   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


ameda 960/180