פריסטם כתבה בינוני
[ssba]
הריון ולידה

בריחת שתן: איך מטפלים בזה, ולמה חשוב לעשות זאת בזמן?

יש איזו נטייה, משום מה, לחשוב שבריחת שתן היא תופעה ששייכת למבוגרים בלבד. מעין בעיה כזו שמתחילה באיזה גיל 80, שלא באמת קשורה לחיינו, וגם אנחנו בריאות לגמרי, אז מה הבעיה?

יכול להיות שלפעמים אתן צוחקות כל כך חזק עד שאתן מרגישות שהפיפי ממש בורח לכן? יכול להיות שהתעטשות גורמת לכן להרגשה שאתן לא מסוגלות להתאפק? אם כן, אז ראשית כל – אין מה לדאוג. הכל בסדר. דבר אחד בטוח – אתן לא לבד. בריחת שתן היא בעיה נפוצה מאוד. 1 מתוך 4! יחוו אותה, לרוב אחרי לידה או לאחר גיל המעבר. כלומר, ממש לא בעיה של "זקנים".

בריחת שתן, הידועה גם בשם "אי שליטה במתן שתן" או "דליפת שתן", היא תופעה נפוצה יחסית, והיא שכיחה אצל גברים ונשים כאחד. חלק ממי שחווה בעיה זו עלול לאבד כמה טיפות שתן תוך כדי שיעול או צחוק. אחרים עשויים לחוש דחף פתאומי ובלתי נשלט להשתין. אובדן שתן יכול להתרחש גם במהלך פעילות מינית.

שלפוחית השתן היא מעין שק עגול הממוקם באיזור האגן ומטרתו לאגור שתן. השתן, שמיוצר בכליות, עובר דרך 2 צינורות ארוכים (שופכנים) ומגיע לשלפוחית. בזמן אגירת השתן, השריר שמצפה את דפנות השלפוחית מרפה ומאפשר להתרחב ולאגור עד 400-600 מ"ל נוזל במצב תקין. באותו הזמן, סוגר השלפוחית, שנתמך בשרירי רצפת האגן,  נותר מכווץ ולא מאפשר לשתן לדלוף החוצה. בזמן מתן השתן, שריר השלפוחית מתכווץ והסוגר נפתח בכדי לאפשר מעבר תקין של השתן.

בריחת שתן נגרמת בדרך כלל על ידי בעיות עם שרירים ועצבים המסייעים להחזיק או להעביר את השתן, שמאוחסן בשלפוחית.

shutterstock
shutterstock

קיימיים 3 סוגים של דליפת שתן:

Stress incontinence – "דליפת שתן" במאמץ
כאשר שרירי הבטן מייצרים לחץ מוגבר על שלפוחית השתן, במקרים כגון: שיעול, עיטוש, צחוק, פעילות גופנית או הרמת משאות כבדים. "דליפת שתן במאמץ" היא הביטוי הנפוץ ביותר לבריחת שתן ופוגעת בעיקר בנשים, לרוב כתוצאה מהחלשות מוגברת של שרירי רצפת האגן, לאחר לידה או לאחר גיל המעבר.

Urge incontinence – דחיפות במתן שתן
דחץ חזק ופתאומי במתן שתן המלווה בכיווץ שלפוחית השתן ודליפת שתן לא רצונית. פוגע בנשים וגברים כאחד, בעיקר בגיל מבוגר. אחת הסיבות לכך היא בעקבות הפרעה לפעילות העצבית שאחראית על שליטה בשלפוחית השתן.

Mixed incontinence – "דליפת שתן" מעורבת
שילוב של 2 הסוגים הנ"ל.

אצל נשים רבות הריון, לידה וגיל המעבר הן "נקודות משבר" מרכזיות המעלות את הסיכון לבריחת שתן. נשים רבות חוות דליפות שתן בזמן ההריון ולאחר הלידה. בזמן ההריון העובר דוחף מטה את השלפוחית, את השופכה ואת שרירי רצפת האגן. לחץ זה עשוי להקטין את נפח השלפוחית ואת תמיכת שרירי רצפת האגן ולהוביל לדליפות. נשים רבות סובלות מדליפות שתן לאחר הלידה. לידה וגינלית יכולה להחליש את תמיכת השרירים והרצועות של רצפת האגן ולפגוע בפעילות העצבים השולטים בשלפוחית השתן. רוב בעיות השליטה בשלפוחית השתן במהלך הריון ולידה נגרמים מהסיבה שלוקח לשרירים זמן להתרפא ולחזור לעצמם. לאחר גיל המעבר, הגוף מפסיק בהדרגה לייצר את ההורמון הנשי אסטרוגן ובעקבות זאת חלה פגיעה בתמיכת שרירי רצפת האגן, ובשליטה עצבית על כיווץ והרפיית השלפוחית. גורמים נוספים שיכולים להשפיע על נשים וגברים הם: עצירות, תרופות, קפאין ואלכוהול, זיהומים, נזק עצבי, עודף משקל ועוד.

יש דרכים רבות לטפל בבריחת שתן, בין אם זה תרגילים ופיזיותרפיה הנועדים לחזק את רצפת האגן ואת השרירים האחראיים למקום, ובין אם תרופות ומכשירים רפואיים המיועדים בדיוק לבעיה זו. מכשיר הטנס ומכשיר הביופידבק נפוצים מאוד בקליניקות של פיזיותרפיה ובטיפול ביתי לשיקום רצפת האגן ולטיפול בבעיות של בריחת שתן.

מכשיר טנס, מעביר זרם חשמלי לשרירי רצפת האגן באמצעות החדרת אלקטרודה ואגינלית. הגירוי החשמלי מחקה את הכיווץ הרצוני של שרירי רצפת האגן ומחזק אותם. בטיפול בדחיפות במתן שתן הזרם החשמלי מדכא ומווסת את פעילות העצב שאחראי לשליטה על כיווץ שלפוחית השתן ומונע כיווץ לא רצוני שלה.

electrode insertion

המכשיר פשוט ביותר לתפעול, וכל אחת יכולה לעבוד אתו בבית. על ידי החדרה קלה ופשוטה, ולא כואבת כלל, של האלקטרודה הואגינלית ובחירה של התכנית המתאימה לפי סוג בריחת השתן. ניתן להתחיל גם בטיפול קצר ולעלות בהדרגה, כשהתרגול המומלץ הוא כחצי שעה כל פעם. כבר אחרי שלושה חודשים ניתן להרגיש שיפור והקלה בסימפטומים.

מכשיר נוסף שיכול לסייע בחיזוק שרירי רצפת האגן ובהגברת השליטה על פעילות שלפוחית השתן הוא הביופידבק. מכשיר הביופידבק נותן לאישה משוב על עוצמת כיווץ שרירי רצפת האגן כאשר היא תכווץ ידלקו יותר נורות וישמע צליל הולך וגובר. סף הכיווץ אליו צריך להגיע ניתן לכיוונון ונקבע אישית לכל מתרגלת בהתאם לכיווץ המקסימלי אליו היא מסוגלת להגיע. סף זה ילך ויעלה ככל ששרירי רצפת האגן יתחזקו. בגלל ששרירי רצפת האגן חבויים מהעין, ופעמים רבות קשה לאישה לדעת אם וכמה היא מצליחה לכווץ אותם, היא יכולה להיעזר במשיר הביופידבק. מדובר במכשיר ביתי קטן וקל במיוחד לתפעול. שעובד בעזרת אלקטרודה ואגינלית שניתנת להחדרה גם ללא הסרת הבגדים ומאפשרת תרגול נינוח גם תוך כדי ישיבה/ עמידה וכל פעילות יום יומית.

טנס חשמלי לטיפול בבריחת שתן ואי שליטה על סוגרים, המכשיר ניתן לרכישה או להשכרה. לפרטים נוספים לחצו כאן.


*הכתבה נכתבה בשיתוף חברת דין דיאגנוסטיקה.

פריטסם כתבה גדול
הריון ולידה   תגיות: דין דיאגנוסטיקה
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


פריטסם כתבה גדול