יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

בהיריון? כל מה שאת צריכה לדעת על חיסון נגד שפעת

החיסון לא רק מגן על האם ההרה, אלא גם על העובר בעודו ברחם וגם בחצי השנה הראשונה לחייו

שפעת וחורף הם כמו שתי מילים נרדפות. מדובר במחלה ויראלית נפוצה ולרוב קלה ורבים חולים בה, ביניהם גם נשים בהיריון. ואולם מאחר שהתגובה החיסונית של נשים הרות חלשה, הן חשופות יותר לסיבוכי המחלה וכך גם העובר שברחמן.

ד"ר ג'ימי ג'דעון, מנהל המרכז לבריאות האשה בשירותי בריאות כללית נהריה, מפרט מה צריך לדעת על שפעת ומחלות חורף כשאת בהיריון.

איך אפשר להימנע משפעת וממחלות חורף בהיריון?
"ככל שניתן רצוי ומומלץ לאשה בהיריון להתרחק מסביבת ילדים חולים, מגני ילדים ומפעוטונים, לא לשהות במקומות סגורים שאינם מאווררים ולהימנע מביקורים מיותרים בבתי חולים ובעיקר במחלקות עם אחוז זיהומים גבוה. נדרשות גם שמירה על היגיינה אישית והקפדה על שטיפת ידיים במים וסבון לאחר מגע בחפץ או אדם".


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאןלעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


האם אפשר להתחסן נגד שפעת במהלך ההיריון?
"לקראת עונת השפעת (בחודשים ספטמבר עד מרץ) יש להתחסן נגד שפעת. מומלץ לכל אשה בהיריון, גם מי שמתכננת להיכנס להיריון, להתחסן בחיסון מומת לשפעת. החיסון הוכיח חד משמעית את יעילותו, והוא מפחית ב-5-90 אחוז את הסיכון לחלות בשפעת. לחיסון השפעת בהיריון יש חשיבות יתרה, שכן החיסון לא רק מגן על האם ההרה, אלא מגן גם על העובר בעודו ברחם וגם בחצי השנה הראשונה לחייו. כידוע אין לחסן תינוק בששת החודשים הראשונים לחייו, דווקא בתקופה שמערכת החיסון שלו אינה מפותחת והוא נמצא בסיכון גבוה ללקות במחלה ובסיבוכיה, כך שהתחסנות האם בהיריון מגנה עליו".

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

מהם הסיבוכים שעלולים להיגרם משפעת?
"לבד מהסיבוכים העובריים (ר' בהמשך), השפעת מסכנת את האשה. בגלל השינויים הפיזיולוגיים החלים בהיריון, העומס על גוף האשה והיחלשות המערכת החיסונית במהלך ההיריון – השפעת עלולה לגרום לאשה סיבוכים רפואיים יותר מלאשה בגילה שאינה בהיריון. הסיבוך הנפוץ ביותר הוא דלקת ריאות, שפוגעת ב-12 אחוז מהמקרים שבהם חלו נשים הרות.

"קיים סיכון גבוה גם להידרדרות נשימתית שמחייבת אשפוז ועד טיפול ביחידה לטיפול נמרץ, כולל צורך בהנשמה. לדאבוננו, גם הסיכון לתמותה משפעת עולה בהיריון, אם כי באחוזים נמוכים שכן מרבית הנשים ההרות בריאות.
הסכנה לחלות בשפעת גוברת בעיקר בשליש השלישי להיריון וכחודש לאחר הלידה".

האומנם שפעת בהיריון מגבירה את הסיכון ללידת ילד אוטיסט?
"בספרות המקצועית אין עדויות חד משמעיות בדבר התגברות הסיכון לאוטיזם עקב מחלת השפעת של האם בהיריון. אבל יש דיווחים על עלייה בסיכון לאוטיזם של היילוד ממחלת החום עצמה, אם כי הסכנה לכך פוחתת מאוד כשהאשה מטופלת בתרופות מורידות חום. כך שלא ניתן להסיק באופן חד משמעי את קיומו של קשר מובהק בין השניים. כיום ניתן להוכיח נטייה גנטית לאוטיזם בזכות מיפוי של חלק מהגנים שגורמים לכך".

חום, שיעול, צינון ושפעת – כיצד הם משפיעים על ההיריון?
"תלוי בשבוע ההיריון שהאשה נמצאת בו. אם מחלת החום הופיעה בשליש הראשון להיריון, בתקופה שבה מתפתחים איבריו של העובר (אמבריוגנזה), גובר הסיכון להופעת מומים בעובר, כמו שפה שסועה, מחלות לב מולדות ומומים פתוחים במערכת העצבים המרכזית.

הורדת החום בעזרת תרופות כמו אקמול מפחיתה בצורה ניכרת את הסיכונים האלה לעובר.

בנוסף ידוע בספרות המקצועית על עלייה בסיכון להפלות, ללידה מוקדמת, להאטה בגדילת העובר בתוך הרחם וגם על דיווחים על תמותת עובר בתוך הרחם ממחלת חום קשה".

האם מותר לקחת תרופות בהיריון?
"אפשר ליטול תרופות להורדת החום בכל שלב של ההיריון. כמו כן, אפשר ליטול ואף מומלץ ליטול תרופות אנטי-ויראליות, בכל שלב של ההיריון, ובהמלצת הרופא".

חיסון נגד שפעת: האם כדאי לחסן את הילדים?

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


צ'ארלי בננה 180_960