יו יו 2018 גדול
[ssba]
הורים וילדים

אמא, איך אומרים בננה באנגלית?

מאת: פרן לויט, הורים וילדים

כיצד מומלץ לחשוף ילדים צעירים לאנגלית כשפה שנייה? פרן לויט, מומחית להוראה, עם הטיפים שיגרמו לילדים שלכם להבין סרטים ללא דיבוב

לילדים יש יכולת מדהימה לקלוט שפות, ממש מגיל ינקות. זו מתנה שכדאי לנצל אותה ולהיעזר בה כיתרון לטובתם.

הדעות לגבי עד כמה לחשוף את הילדים לאנגלית כשפה שנייה ובאיזה גיל מגוונות ושונות. יש הטוענים שהדבר יכול לבלבל את הילדים, אולם טענה זו לא הוכחה. על פי מחקרים, לפני גיל עשר למידת שפה נוספת לא "תופסת" מקום נוסף במוח של הילד, ולכן רצוי מאוד לגרות ולחשוף אותו לשפה שנייה.


 הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים. לקבלת גיליון היכרות של המגזין לחצו כאן. לעמוד הפייסבוק של הורים וילדים לחצו כאן.


כמחנכת, הורה וסבתא של ילדים דו-לשוניים, אני מאמינה כי אם הורים באמת רוצים שהילדים שלהם ילמדו אנגלית בצורה שוטפת וטבעית, עליהם להתחיל מגיל לידה ולחשוף אותם באופן שוטף ומשולב. אין מינון נכון ומדויק של כמה פעמים בשבוע כדאי לדבר איתם, מכיוון שזו חשיפה מתמדת וטבעית, בדיוק כפי שנלמדת השפה הראשונה של הילד.

ילדים רוכשים את שפת האם, הראשונה שלהם, פשוט על ידי חשיפה לשפה באופן בסיסי ושוטף. הם שומעים אותנו מדברים אליהם ולאחרים, והם חשופים כל הזמן מסביבם לשפה, לאוצר המילים ולמגוון שלה. יש להם יכולת טבעית לחקות ולשחזר את מה שהם שומעים, עוד הרבה לפני שהם מתחילים לקרוא ולכתוב. המפתח לכך הוא חזרה והיכרות. ילדים צעירים אוהבים לשנן את מה שמוכר להם והם נהנים לחזור על מה שהם יודעים – אז בהחלט כדאי לנצל זאת כדי להתחיל ללמד אותם שפה נוספת.

כדי ללמד ילדים שפה, כדאי לחשוף אותם לאנגלית מדוברת כדבר קבוע וטבעי שמתקיים בשגרה. אם אתם מדברים אנגלית בעצמכם, או אם מישהו מהמשפחה שלכם מדבר אנגלית, מומלץ שתשוחחו עם ילדיכם באנגלית. פעמים רבות, הורים דוברי אנגלית מבית מוותרים על הדיבור באנגלית עם הילדים כשהם מתחילים ללכת לגן ומפסיקים לענות להם בחזרה באנגלית. ההמלצה היא לא לוותר. וגם אם אתם הורים שאינם דוברי אנגלית כשפת אם, אבל נוח לכם לדבר באנגלית, רצוי לחשוף את הילדים לאוצר מילים ולשיחה פשוטה מגיל צעיר, כדי שלא תהיה להם תחושה שאנגלית היא שפה זרה ומפחידה, והם אמורים ללמוד אותה רק כשהם מגיעים לבית הספר יסודי. ככל שמתרגלים את השפה עם הילדים בצורה שוטפת וטבעית, כך השימור והנוחות של הילד עם השפה יהיו טובים יותר. זה יכול להיות כמה פעמים בשבוע, מתי שיש לכם הזדמנות וככל שיש לכם עדיפות גבוהה לעניין.

אם הורים רוצים להפריד לגמרי את החשיפה לשפה האנגלית ורק להכיר לילד אוצר מילים ושיחות פשוטות, כהכנה ללימוד הנושא בבית הספר כשיגדל, הילד יהיה מודע לכך שזו "שפה זרה" שהם מלמדים אותו. יש הורים שבוחרים לחכות עד שהילד יהיה גדול מספיק לדבר בצורה שוטפת בשפת האם שלו ולזהות את ההבדלים בין שפה מדוברת, שהוא כבר יודע, ובין השפה שהוא עוד צריך ללמוד. בגיל שנתיים, למשל, ילדים רבים יודעים למנות את איברי הגוף, ולכן הורים יכולים לשאול: "אתה יודע איך קוראים ל'אף' באנגלית?".

הכותבת היא מומחית להוראת האנגלית, טכנולוגיה וחינוך, מפתחת האפליקציה החדשנית ללימוד אנגלית לילדים ומתקשים – English Club

09127133-e05c-426a-b5fa-62dc5cf627a3
צילום: shutterstock

חמישה טיפים ללימוד אנגלית לפעוטות ולילדים

1. במהלך "זמן המחשב" שלהם, שלא צריך להיות ארוך מדי ממילא, הראו להם קטעי וידיאו של ילדים דוברי אנגלית. היום, בעידן ה- YouTube, יש אלפי סרטונים כאלה זמינים. כשהבת שלי התחילה לענות לי בעברית, הראיתי לה קטעי וידיאו של הדמות של בארני, שבו ילדים שרים, רוקדים ומדברים אנגלית. חשוב להעביר לילדים את ההבנה שלא רק מבוגרים מדברים אנגלית, אלא גם ילדים עושים זאת.

2. חיפוש ב- YouTube של המילה) "phonics" פונטיקה) יוביל אתכם למצוא קטעי אנימציה קצרים ומצוינים עם תמונות ומילות מדוברות באנגלית. נסו להשתמש בהם בצורה רב-חושית – הציעו לילדים לשייך את התמונה למילה שהם שומעים ולחזור על המילים, ואפילו לשיר יחד. חשוב כמובן שתצפו בסרטונים הללו יחד עם הילדים ותחזרו על המילים שהם לומדים בכל הזדמנות. המחשב אינו משמש במקום האינטראקציה שלך, אבל הוא כלי רב עוצמה.

3. בפעילויות בחוץ ובטיולים נצלו את הזמן כדי ללמוד ולתרגל את האנגלית עם הילדים. בעת קניות בסופר, למשל, אתם יכולים למנות פריטי מזון באנגלית. התמקדו במילים של פריטים מוכרים, שהילד שלכם אוהב לאכול – אלה יהיו על השולחן בבית לעתים קרובות ותוכלו לחזור ולשנן את המילים יחד. הלימוד יכול להיעשות גם דרך משחק. בזמן נסיעה במכונית, הליכה בשכונה או אפילו כשמחכים במסעדה – הצביעו על חפצים ואמרו אותם באנגלית. ודאו שהילדים יחזרו על המילים, כך הם ילמדו את השפה בצורה פעילה, במקביל לשמיעה הפסיבית.

4. השמיעו שירי ילדים קלאסיים שקיימים באנגלית ושחקו עם הילדים משחקי אצבע ביחד (אפשר למצוא את כולם ב- YouTube), למשל "Head, shoulders, knees and toes" , ו"Wheels on the Bus", " Where is Thumbkin?", " Itsy Bitsy Spider", "Twinkle Twinkle Little Star" וכו'.

5. קראו ספרי תינוקות לילדים הצעירים שלכם באנגלית, מהסוג שמראה אובייקטים ומלמד את מילותיהם באנגלית. צורות, צבעים, מספרים, בעלי חיים, חלקי הגוף, הבגדים, בני המשפחה – הספרים זמינים לילדים בבתים דוברי אנגלית או בספריות, וכך הם לומדים את המילים. הם עובדים באותה מידה גם בקרב ילדים שעבורם אנגלית היא לא שפת האם שלהם.

הורים וילדים   תגיות:
תגובות

NEWSLETTER

בואי גם, מה איכפת לך?


באנר אחרי פוסט